کد خبر: 909299
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷
نادر طالب زاده مطرح کرد
این اولین باری نیست که آمریکا در مورد موضوع 11 سپتامبر اقدام کرده است. سال گذشته هم همین کار را کردند که ایران هم اقدامی نکرد، آن‌ها نزدیک به 10.5 میلیارد دلار ایران را محکوم به غرامت کردند و علی رغم توهینی هم که شد ایران پاسخی نداد.

چهارشنبه 12 اردیبهشت، یک دادگاه آمریکایی دولت ایران را به پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر سال 2001 در آمریکا محکوم کرد. 

«جورج دانیلز»، قاضی دادگاه بخش یک منطقه جنوبی نیویورک، شکایت حدود هزار نفر از بازماندگان کشته‌شدگان حملات 11 سپتامبر علیه «جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران و بانک مرکزی ایران» را وارد دانست و در مجموع با پرداخت مبلغ 6میلیارد دلار غرامت به آنان موافقت کرد. 

طبق رای دادگاه، ایران باید به همسران، والدین، فرزندان، خواهران و برادران کشته‌شدگان هر کدام بین چهار میلیون و دویست و پنجاه تا 12 میلیون و پانصد هزار دلار غرامت پرداخت کند. این مبالغ شامل بهره از زمان وقوع این حملات در 17 سال پیش است.لازم به ذکر است نمایندگان دولت و نهادهای دولتی ایران از حضور در دادگاه خودداری کرده بودند و در نتیجه به‌طور غیابی محکوم شدند. این دادگاه سال گذشته نیز ایران را به همین اتهام 10 میلیارد دلار جریمه کرد که متاسفانه در آن زمان نیز مقامات ایرانی اقدامی در این خصوص نکردند. 

مقامات جمهوری اسلامی ایران تا این لحظه پاسخی به این حکم دادگاه نداده‌اند و این در حالی است که تا دو روز دیگر فرصت اعتراض به این حکم از دست می‌رود.

با توجه به انفعال مجدد دستگاه سیاست خارجی کشور که این بار این سکوت با اعلام آمادگی صدها نفر از متخصصان و محققان موضوع 11 سپتامبر برای شهادت به نفع ایران همراه شده است. بر این اساس جمعی از فعالان سیاسی سرشناس آمریکایی که برای شرکت در کنفرانس افق نو به مشهد سفر کرده بودند به‌همراه گروه حقیقت‌یابان 11 سپتامبر نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزارت خارجه جمهوری ‌اسلامی ایران صادر کرده‌اند و در آن آمادگی خود را برای حضور و شهادت در هر دادگاهی علیه ایالات متحده در مورد اتهام مشارکت و نقش ایران در واقعه حملات 11 سپتامبر اعلام کردند.

در نامه فعالان آمریکایی آمده است که ما معتقدیم ایران با محکوم کردن این موضوع در یک دادگاه آمریکایی می‌تواند پیروزی بزرگی در رسانه‌ها و افکار عمومی به‌دست آورد و احتمالا در این پرونده نیز پیروز خواهد شد.اگر ایران بتواند در این پرونده ورود کند دفعات بعد شاید دادگاه‌ها‌ی خارجی به این راحتی‌ها به خود اجازه پرونده‌سازی علیه ایران را ندهند.

در هیمن راستا به سراغ نادر طالب زاده محقق و پژوهشگر غرب و موسس کنفرانس موفق افق نو رفت تا نظر وی را پیرامون این موضوع جویا شود:

نظر شما در مورد محکومیت ایران به پرداخت غرامت در دادگاه امریکایی چیست؟ 
این اولین باری نیست که آمریکا در مورد موضوع 11 سپتامبر اقدام کرده است. سال گذشته هم همین کار را کردند که ایران هم اقدامی نکرد، آنها نزدیک به 10.5 میلیارد دلار ایران را محکوم به غرامت کردند و علی رغم توهینی هم که شد ایران پاسخی نداد.

در کمیسیون دولتی 11 سپتامبر که براساس اطلاعات CIA درست شده دقیقا اعلام شده که ایران دخالتی در ماجرای 11 سپتامبر نداشته است. قطعا قاضی که این حکم را صادر کرده، خروجی این کمیسیون را نخوانده و اطلاعی ندارد.  اصل ماجرا اینجاست که ایران سنتی دارد که جواب ندهد و هیچ وقت آمریکا را به دادگاه نکشیده است. 

این حالت انفعال مسئولان سیاست خارجی ما از کجا نشات می گیرد؟
20 سال پیش فیلم 5 قسمتی در مورد جانبازان شیمایی به نام «بیداد خاموش» ساختم. با دو نفر از وزرای اروپایی و یکی از نماینده های اقلیت انگلیسی که آدم مشهوری هم بود گفتگو کردم که ایران باید چه کند. دقیقا همان زمان که ایران باید در دادگاه آلمان که خود آلمانی ها علیه شرکت هایی که به صدام تسلیحات فروخته بودند، ایران در آن دادگاه شرکت نکرد، چرا که ایران میخواست رابطه خوبی با اروپا داشته باشد. من آن زمان از رئیس بنیاد جانبازان درخواست مصاحبه کردم که نتوانستم بگیرم، به سراغ وکیلی که برای پیگیری امور جانبازان معرفی کرده بودند رفتم، یک وکیلی در اتاق دخمه ای بود که تخصصش بیرون کردن مستاجرینی بود که موعده تخلیه شان رسیده است. آن آقای وکیل گفت که بنیاد ماموریتی به من نداده است.

متاسفانه همان سنت پیگیری نکردن به دلیل اینکه رابطه خوبی با آلمان داشته باشیم الان هم حاکم است. الان هم گفته می شود که اگر تحویل نگیریم و برخورد نکنیم، به این معنی است که ما دادگاه را به رسمیت نشناختیم، که این یک حرف پوچ و تو خالی است.

وقتی دادگاه آمریکا شما را به یک جنایت هولناک یعنی کشتن 3500 نفر متهم می کند که ثابت هم شده این واقعه پشت صحنه ای دارد، اینجا دیگر جای این صحبت ها نیست، حجت تمام شده است.

صدها نفر متخصص فنی امریکایی در نهضت حفقیت یابی 11 سپتامبر اعلام آمادگی کرده اند که حاضرند به دادگاهی که ایران را متهم کرده، بروند و شهادت بدهند. اینها کسانی هستند که بخشی از آنها در کنفرانس افق نو در مشهد حضور داشتند.

در آخرین مرحله کنفرانس که موضوع دادگاه پیش آمد، خودشان پیشنهاد دادند بیانیه ای خطاب به وزارت خارجه و دادگستری ما بنویسند و اعلام همبستگی کنند و  بگویند که حاضرند در هر دادگاهی برای شهادت به نفع ایران شرکت کنند.

علی رغم این اعلام آمادگی، وزارت خارجه تاکنون کاری کرده است؟
تا این لحظه خیر.

پیشنهاد شما چیست؟ وزارت خارجه چطور باید وارد این موضوع شود؟
خیلی ساده است. بیانیه اماده شده، الان افکار عمومی واقف شدند که این اتفاق جواب دارد. این موضوع پاشنه اشیل امریکاست. 11 سپتامبر نقشه اسرائیل و CIA بوده است. خیلی از مردم امریکا جزئیات را نمی دانند الا متخصصان فنی که آنها هم اجازه صحبت ندارند.

موضوع 11 سپتامبر در امریکا خط قرمز است

شما بخواهید در آمریکا جایی استخدام شوید، یکی از سوالاتی که از شما می پرسند در مورد 11 سپتامبر است، اگر غیر از قرائت و روایت  آنها مطرح کنید و بگویید این توطئه بوده و اجازه ندادند که موضوع بررسی شود، قطعا استخدام نخواهید شد.

استاد دانشگاه ویسکانسین که امسال مهمان ما بودند چون کتابی در مورد 11 سپتامبر نوشتند، از دانشگاه اخراج شدند یا آقای دکتر انتونی هال هم از کانادا همین طور هستند که دوسال پیش برای افق نو امده بودند، هم به دلیل فعالیت در حوزه 11 سپتامبر و هم شرکت در افق نو از دانشگاه اخرج شدند. افراد زیادی این طوری هستند.

در امریکا امروز حق ندارید بپرسید که ساختمان سوم که ساعت 5 عصر همان روز فرویخت، چرا ریزش کرد؟ حق ندارید سوال کنید. ایران می تواند به وسیله این امریکایی ها و این دادگاه خیلی کارها علیه خود امریکا بکند. اگر موقعیت شناس باشیم. 

نظر شما در مورد همزمانی نسبی اعلام این حکم با خروج آمریکا از برجام پیست؟
ممکن است بی ربط نباشد که در همین زمان شلوغی، که ایران در حال متهم شدن است این کار را کرده باشند. چون پارسال هم که ایران را محکوم کردند واکنشی از سمت ما داده نشد. 

ما فقط 2 روز مهلت داریم
تا الان اعتراضی نکردیم چون دوگانگی در وزارت خارجه ما مشکل پیش آورده است. فرصت ها از دست می روند. با توجه به روشن شدن افکار عمومی، این بار این موضوع رها نخواهد شد که ایران در دادگاه منفعل باشد.

ما می خواهیم در مورد ماجرای داودیان در 35 سال پیش اعتراض کنیم، اما می خواهیم از این موضوع که برای 17 سال پیش هست، عبور کنیم که مضحک است. 

صدا و سیما نقش خودش را انجام داده است؟
تا این لحظه کاری نکرده، البته پرس تی با من یک مصاحبه ای انجام داد. 

ما راه های مختلفی داریم، که فعلا در قدم اول باید یک اعتراض بکنیم. چند گروه حقوقدان مشهور و مسلط به 11 سپتامبر هم به ایران پیشنهاد دادند که به نمایندگی از ایران کار را دنبال کنند. ایران الان فرصتی دارد که پشت پرده آمریکا را نشان دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار