کد خبر: 909131
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
«مقاومت اسلامی نُجَباء»، جنبشی اسلامی جهادی است که مرکز آن در عراق است. این جنبش با هدف دفاع از تمامیت ارضی و صیانت از حرم‌های اهل‌بیت (ع) و حفاظت از مردم عراق و بعدها سوریه درسال 2004 تشکیل شد.
جوان‌آنلاین: «مقاومت اسلامی نُجَباء»، جنبشی اسلامی جهادی است که مرکز آن در عراق است. این جنبش با هدف دفاع از تمامیت ارضی و صیانت از حرم‌های اهل‌بیت (ع) و حفاظت از مردم عراق و بعدها سوریه درسال 2004 تشکیل شد. موفقیت‌های نسبی این جنبش اسلامی در عملیات‌های ضدتروریستی داعش در عراق و سوریه برخی نگاه‌های مطالعاتی جهان را به خود معطوف ساخته است.

نجَباء که ده‌ها هزار رزمنده برای مقابله با تروریست‌های داعش در مناطق مختلف عراق تحت فرماندهی «اکرم الکعبی» قرار داده بود در حال حاضر در سوریه به مقاومت می‌پردازد. این گروه مقاومت اسلامی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، رسانه‌ای و سیاسی هم وارد فعالیت شده و حرکت در مسیر آماده‌سازی شرایط برای ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی؟عج؟، ایجاد بصیرت و آگاهی، حفظ و پاسداشت وحدت میان عراقی‌ها و حفظ هویت اسلامی آنان، مقاومت در برابر تمامی اشکال اشغالگری و یاری ستمدیدگان را از اهداف خود می‌داند و در این مسیر گام‌های بلندی برداشته است.

تأثیر اندیشه‌های امام خمینی (ره) بر عملکرد نجباء
این جنبش جهادی، حوادث جهان اسلام را از دغدغه‌های خود می‌داند و با توجه به رسالت این گروه مقاومت، مسائلی همچون؛ مسأله فلسطین، جزیره العرب، بحرین اشغالی، یمن زخم‌خورده و کشور سوریه
را که همانند خاری در چشم دشمنان بوده دیگر مشکلاتی می‌داند که برای آزادی آن یک تیپ به سوریه اعزام کرده است تا فتوای جهاد کفایی مرجعیت عالیقدر عراق، آیت‌الله «سید علی سیستانی» را لبیک گوید و در کنار دیگر گروه‌های مقاومت به مبارزه علیه تروریست‌های تکفیری داعش بپردازد.
مقاومت اسلامی نُجَباء همواره تلاش‌های خود را متأثر از اندیشه‌های امام خمینی (ره) معمار بزرگ انقلاب اسلامی و آیت‌الله خامنه‌ای و سردار حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، خوانده است.
موضوعی که واکنش‌ها و تحلیل‌هایی را از سوی برخی سیاسیون و اندیشکده‌های غربی به همراه داشته است.

اندیشکده آمریکایی:
اسرائیل ازخطر نُجباء وحشت دارد
انستیتو واشنگتن و مرکز بین‌المللی ویلسون با بررسی دکترین نُجَباء و پیروی آ‌نها از ولایت‌فقیه، حضور این گروه در امتداد مرزهای اسرائیل را تهدیدی وحشت‌آفرین برای این رژیم توصیف و در گزارشی عنوان کرده است: هریک از گروه‌های مستقر در سوریه مأموریت مشخصی داشته و در منطقه‌ای معیّن فعال هستند. مقاومت اسلامی نُجَباء قلمرو نفوذ گسترده‌تر و قدرت بیشتری نسبت به سایر گروه‌ها داشته و حتی در مجاورت نیروهای آمریکایی و در امتداد مرزهای اسرائیل به اجرای عملیات می‌پردازد.
انستیتو واشنگتن افزود: گروه نُجَباء در ماه مارس ۲۰۱۷ خبر از تشکیل تیپ آزادسازی جولان داده؛ امری که از سوی مقامات اسرائیلی تهدیدی بسیار جدی قلمداد و سبب وحشت آنها شده است.
مرکز بین‌المللی ویلسون (WilsonCenter) دیگر اندیشکده آمریکایی است که روز گذشته به معرفی مقاومت اسلامی نُجَباء پرداخته و نوشته است: دکترین و آرمان‌های اعلامی این گروه عراقی، دفاع از وطن خود، شهرهای مقدس و حرمین شریفین در عراق و سوریه، مبارزه با گروه‌های تکفیری-تروریستی، حفاظت از شیعیان مقیم و حاضر در خاک عراق و سوریه و هر نقطه دیگر دنیا است که وفادار به ولایت‌فقیه تحت رهبری آیت‌الله‌خامنه‌ای هستند.
این گزارش یادآور شده که حزب‌الله نُجَباء ۹۰۰۰ نیروی مبارز دارد که دوسوم آنها در عراق حاضر بوده و یک سوم نیز در کشور سوریه می‌جنگند. سه‌هزار نیروی این گروه در سال ۲۰۱۶ در عملیات آزادسازی حلب حضور و مشارکت فعال داشته و از عوامل اصلی آزادسازی این منطقه بوده‌اند. همچنین این گروه سال ۲۰۱۷ تیپ آزادسازی جولان را تشکیل داده است.

رسانه صهیونیستی: احتمال حمله نجباء به اسرائیل
پیش از این روزنامه اسرائیلی در بررسی گزینه‌های ایران برای انتقام‌گیری از حمله اخیر رژیم صهیونیستی به تی‌فور، اقدام مقاومت اسلامی نُجَباء در پاسخگویی به این تجاوز را محتمل ارزیابی کرد.
روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» طی گزارشی به این موضوع نوشت؛ گزینه دیگر ایران برای پاسخگویی، استفاده از گروه‌های شیعی تحت حمایت سپاه قدس است؛ مثلاً مقاومت اسلامی نُجَباء که در جنگ داخلی سوریه نیز حضور فعال داشته است.
گفتنی است همزمان با افزایش فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت، مراکز تصمیم‌سازی در غرب، پروپاگاندای وسیعی را علیه مقاومت کلید زده‌اند که جنبش نُجَباء از آن مستثنی نیست.
به‌ نظر می‌رسد که جبهه معاند نسبت به این گروه مقاومت بیش از هر گروه عراقی حساسیت نشان می‌دهد؛ واقعیتی که می‌توان آن را به همراهی بالای نُجَباء با جمهوری اسلامی ایران و رشد سریع و فعالیت‌های وسیع آن مرتبط دانست.

سرپرست مرکز ارتباطات نجباء: پس از اتمام داعش در عراق به جهاد فرهنگی مشغولیم
آقای «علی شاکر»، سرپرست مرکز ارتباطات و امور رسانه‌ای مقاومت اسلامی نجباء در ایران با اشاره به نقش این جنبش مقاومت در مبارزه با رژیم صهیونیستی، به روزنامه «صبح‌نو»، گفت: تأسیس «تیپ آزادسازی جولان» توسط مقاومت اسلامی نُجَباء که 15 ماه قبل در رأس اخبار رسانه‌های دنیا قرار گرفت، روحیه ضدصهیونیستی آن را به گوش جهانیان رساند.
وی افزود: این اقدام به طوری در برای غربی‌ها مهم تلقی شده است که تا بدین لحظه نیز اندیشکده‌های علمی و مراکز رسانه‌ای همچون مرکز صهیونیستی موسوم به «آگاهی‌های اطلاعاتی و ضدترور» (وابسته به مرکز میراث اطلاعاتی اسرائیل)، شبکه
فاکس نیوز، «تایمز» اسرائیل، «دبکا فایل» اسرائیل، روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» و... وحشت خود از این تیپ را اعلام کرده‌اند.
شاکر، تصریح کرد: نُجَباء ازجمله گروه‌های مقاومت اسلامی است که «مقاومت در برابر تمام اشکال اشغالگری» و «مبارزه با استکبار جهانی» جزئی از اهداف اعلامی و اعمالی آن است؛ تا آنجا که از سال 2008 میلادی با تحریم‌های کنگره ایالات متحده آمریکا روبه‌رو شد.
وی در خصوص تازه‌ترین دستاورد نجبا درمبارزه با تروریست‌ها در روزهای اخیر، افزود: فعلاً در حال حاضر چندماهی هست که عملیات‌ها در سوریه کمتر شده و با توجه به اینکه در عراق هم که گروه تروریستی داعش نابود شده است لذا نجباء در حال حاضر مشغول جهاد فرهنگی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار