کد خبر: 906675
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
چگونه 2000 سازمان یهودی آمریکا، جنایت دیروز را رقم زدند
نفوذ و سلطه پنهانی صهیونیسم بر آمریکا فقط از طریق رسانه‌های جمعی صورت نمی‌گیرد بلکه در کنار آن عامل و شاخص موثر دیگری وجود دارد. شاخصی که از آن به‌عنوان «لابی صهیونیستی» (لابی اسرائیلی) یا گروه‌های فشار یهودی (صهیونیستی) نام برده می‌شود
به گزارش جوان آنلاین، فرهیختگان در گزارشی تحلیلی پیرامون اتفاقات روز گذشته فلسطین نوشت: نفوذ اسرائیل بر دولت ایالات متحده، اساسا به علت آن چیزی که گروه فشار اسرائیلی نامیده می‌شود، به‌صورت افسانه‌ای نفوذی درآمده است. به‌رغم برخی بیانیه‌ها که متواضعانه از عدم قدرت و کارایی این گروه سخن می‌گویند تمام سیاستمداران، روزنامه‌نگاران و کسانی که تجربه مستقیمی با لابی اسرائیل دارند شاهد نفوذ شدید هواداران اسرائیل در کنگره و در تنظیم سیاست‌خارجی ایالات متحده هستند. این نفوذ تا حدی در آمریکا ریشه دوانیده است که ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در این خصوص می‌گوید: «مشکل آمریکا با اسرائیلی‌ها در حل بحران خاورمیانه(در داخل اسرائیل) کمتر از مشکل آمریکا با یهودیان(در داخل آمریکا) بود.»

اصطلاح لابی اسرائیل به چه مفهومی است؟

نفوذ و سلطه پنهانی صهیونیسم بر آمریکا فقط از طریق رسانه‌های جمعی صورت نمی‌گیرد بلکه در کنار آن عامل و شاخص موثر دیگری وجود دارد. شاخصی که از آن به‌عنوان «لابی صهیونیستی» (لابی اسرائیلی) یا گروه‌های فشار یهودی (صهیونیستی) نام برده می‌شود. «لابی» گروه دارای منافع ویژه هستند که برای رسیدن به منافع خود به دنبال ایجاد سیاست‌های مورد نظر خودشان در ساختار سیاسی یک کشور هستند. در زمینه تاثیرگذاری سیاسی، فعالیت لابی ممکن است به چند شیوه باشد؛ از جمله تحمیل دیدگاه‌های خاص بر رهبران کنگره، تهیه پژوهش‌ها و مطالعات و نیز سخنرانی‌های اعضای کنگره و شخصیت‌های سیاسی و همچنین تهیه لوایح قانونی برای ارائه به کنگره و تصویب آن. «لابی اسرائیلی» یا «لابی صهیونیستی» درواقع از مجموعه گسترده‌ای از سازمان‌های یهودی تشکیل شده است که کار ویژه آنها در راستای منافع اسرائیل و تامین حمایت از آمریکا تعریف شده است. در جامعه آمریکا گروه‌های فشار یهودی، پدیده ویژه‌ای هستند که اعضای آن درباره منافع مشترک خاص یا اهداف مشترک به توافق می‌رسند. این گروه‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ گروه «منافع اقتصادی» یا «شهروندان»‌(Citizens group) و گروه قضایا(cause groups).

لابی صهیونیستی در آمریکا

شبکه‌ای پیچیده از تاکتیک‌های گسترده و نفوذ بالا، لابی صهیونیستی در آمریکا را تشکیل می‌دهند. صهیونیست‌ها از این طریق مانع از هر اقدام سیاست‌خارجی آمریکا در تعارض با منافع تل‌آویو می‌شوند. تا قبل از سال 1948 تمایل صهیونیست‌ها به انگلیس بود، اما از این تاریخ به بعد با توجه به نفوذ و قدرت آمریکا در عرصه روابط بین‌الملل، توجه آنها به این کشور جلب شد. برای تحقق هدف ذکر شده، صهیونیسم روش و تاکتیک‌های مختلفی در پیش گرفت. مهم‌ترین و اساسی‌ترین این تاکتیک‌ها، شیوه مرحله به مرحله است؛ این تاکتیک مهم‌ترین مشخصه صهیونیسم است و می‌توان آن را در قالب نظریه «طرح صهیونیسم» که درواقع به معنای تعامل میان چهار اصل است توضیح داد. لابی صهیونیستی در راستای رسیدن به منافعش چند نکته را سرلوحه خود قرار داده است؛ نخست واقع‌گرایی، به این معنا که سقف خواسته‌های خود را براساس توان و پتانسیل موجود می‌سنجد. دوم، انعطاف پذیری که بر استفاده از ابزارها و چارچوب‌های مختلف استوار است. سوم، اصل عدم عقب نشینی که به معنای مطالبه کف خواسته‌های صهیونیسم در همه شرایط زمانی است و درنهایت، صعود به مرحله بعد، که به معنای تعیین خواسته‌های جدید بعد از برآورده شدن نیازهای قبلی است. با توجه به این اصول می‌توان روابط صهیونیسم با کشورهای جهان را ارزیابی کرد.

فشار به دولت‌های آمریکا

لابی اسرائیلی از طریق ایجاد سازمان‌های متعدد در آمریکا، از ثروت و سرمایه خود برای جلب حمایت اعضای کنگره از اسرائیل، استفاده می‌کند و همیشه توانسته است دولت‌های آمریکا را تحت فشار قرار دهد تا به کمک‌های خود به اسرائیل که ارزش آن از سال 1951 تا 2013 بالغ بر 136 میلیارد دلار می‌شود، ادامه دهند؛ کمک‌هایی که 61 درصد آن در قالب کمک نظامی بوده است. هسته مرکزی لابی را یهودیان آمریکا تشکیل داده‌اند که در زندگی روزمره‌شان تلاش چشمگیری از خود نشان می‌دهند تا سیاست خارجی آمریکا را به سمتی سوق دهند تا منافع اسرائیل را محقق کند. فعالیت‌های آنها صرفا محدود به دادن رأی به نامزدهای طرفدار اسرائیل نیست و شامل نامه‌نگاری، کمک‌های مالی و حمایت از سازمان‌های طرفدار اسرائیل نیز می‌شود. هسته اصلی لابی اسرائیل را سازمان‌هایی چون کمیته روابط‌عمومی آمریکایی اسرائیل (آیپک)، کمیته یهودیان آمریکا، انجمن روسای سازمان‌های یهودی آمریکا و نیز گروه‌های مسیحی صهیونیست‌ تشکیل می‌دهند. کنترل این سازمان‌ها در دست نیروهای تندرویی است که هم‌سو با اهداف توسعه‌طلبانه حزب لیکود اسرائیل برخلاف مفاد قرارداد صلح اسلو حرکت می‌کنند.

تعدد سازمان‌ها و گروه‌های فعال یهودی

برخی معتقدند که آمار کلی تعداد سازمان‌ها و گروه‌های یهودی فعال در آمریکا بیش از 2000 سازمان است. روزنامه «ژون افریک» در این باره نوشته است که 281 ‌سازمان یهودی و 250 اتحادیه منطقه‌ای در این کشور وجود دارد. این در حالی است که روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در گزارشی از وجود 900 جمعیت یهودی در ایالات متحده آمریکا خبر داده است. در سال 1970 به‌منظور هماهنگی میان این جمعیت‌ها و سازمان‌ها (حدود 16 سازمان) تاسیس شد و در سال 1975 اتحادیه جهانی یهودیان اصلاح‌طلب به اتحادیه پیوست و دیگر گروه‌های غیر‌صهیونیستی نیز فعالیت‌های خود را با اتحادیه مزبور هماهنگ کردند.

استراتژی لابی صهیونیستی در کسب منافع

لابی صهیونیستی در راستای کسب منافع و حصول اهداف خود دو نوع استراتژی بسیار گسترده را در نظر دارد. اول از تاثیرگذاری خودش در واشنگتن همراه با فشار بر کنگره و قوه مجریه استفاده می‌کند تا بر هر رأی و نقطه‌نظری در مورد طرح یا تصمیم‌گیران تاثیرگذار باشد. دوم اینکه، لابی صهیونیست تمام تلاش خود را برای تضمین مثبت نشان دادن همیشگی اظهارات علنی اسرائیل به کار گرفته و آن از طریق تکرار خرافات در مورد تاسیس اسرائیل و ترویج دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در مناقشات و گفت‌وگوهای سیاسی است.

لابی صهیونیستی جهت‌دهنده اصلی سیاست‌خارجی آمریکا

مساله لابی صهیونیستی در آمریکا از حساسیت فوق‌العاده‌ای در آمریکا برخوردار است و به‌ندرت اشخاص یا رسانه‌های این کشور در این رابطه بحثی را مطرح کرده‌اند. البته باید به این نکته مهم اشاره کنیم که به گروه‌های فشار صهیونیستی در آمریکا نمی‌توان اصطلاح«لابی‌ یهودیان» را اطلاق کرد چراکه این گروه‌ها طرز فکر تمام یهودیان آمریکایی را نمایندگی نمی‌کنند و افراد فعال در آنها اغلب غیر‌یهودی هستند. به عقیده کارشناسان علوم سیاسی، هدف اصلی «لابی اسرائیل» این است که مقامات آمریکایی را نسبت به این امر که بین منافع آمریکا و اسرائیل پیوندی مشترک و ناگسستنی وجود دارد، متقاعد کند. برای بررسی منابع و دلایل نفوذ لابی اسرائیل در آمریکا، باید به قدرت اقتصادی این گروه‌ها اشاره کرد. در سطح ایالتی، فدرال و نیز قوه مجریه(فرمانداری تا ریاست‌جمهوری)، اغلب نامزدهای نمایندگی مجلس از کمک‌های مالی لابی صهیونیستی بهره‌مند می‌شوند. در رابطه با جایگاه و موقعیت منحصربه‌فرد لابی اسرائیل در آمریکا باید عوامل دیگری نظیر عوامل فرهنگی را نیز مورد بررسی قرار داد چراکه عوامل گوناگون فرهنگی همچون میراث مشترک مذهبی مسیحی‌ـ‌یهودی و نیز احساس غالب همذات‌پنداری با اسرائیل در میان آمریکایی‌ها، برای لابی اسرائیل -در قیاس با سایر رقبا- یک موقعیت برتر و انحصاری ایجاد کرده است.

حذف مخالفان و منتقدان با اتهام یهودی‌ستیزی

لابی اسرائیل، با حمله‌های گسترده به سیاستمداران و تحلیلگرانی که مواضع مورد نظر آنها را ندارند، به شیوه‌ای موثر بر مباحث و صحنه سیاسی آمریکا تاثیر می‌گذارد. افرادی که از حمایت آمریکا از اسرائیل انتقاد می‌کنند، می‌دانند باید خود را برای مبارزه‌ای سخت و همه‌جانبه آماده کنند. به همین دلیل، بسیاری از آنها از ابراز این انتقاد خودداری می‌کنند تا دچار دردسر نشوند. اتهام «یهودستیزی» به حربه‌ای در دست لابی صهیونیستی تبدیل شده تا به‌وسیله آن، افراد منتقد اسرائیل را به سکوت وادار کند. نتیجه این سکوت موجب خلأ بحث و گفت‌وگو درباره حمایت آمریکا از اسرائیل شده و به سیاست آمریکا در خاورمیانه جهت می‌دهد.

نفوذ در مراکز مهم تحقیقاتی و دانشگاهی آمریکا

طی 25 سال گذشته، لابی اسرائیل در مهم‌ترین مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی آمریکا ازجمله موسسه آمریکن اینترپرایز، موسسه بروکینگز، مرکز سیاست امنیتی، موسسه تحقیقات سیاست‌خارجی، بنیاد هریتیج، موسسه هادسن و... نفوذ کرده است و در این مراکز مطالعاتی نقش و حضوری تعیین‌کننده دارد. طرفداران اسرائیل در رسانه‌ها و دانشگاه‌های آمریکا هم حضور پررنگی دارند. بیشتر تحلیلگران روزنامه‌های مشهور و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی از اسرائیل حمایت می‌کنند و بیش از 200 واحد سازمان آیپک در دانشگاه‌های آمریکا شیوه گفتار و رفتار استادان و دانشجویان را در قبال اسرائیل رصد می‌کنند.
نمادهای فرهنگی از‌جمله مطبوعات، مجلات، رادیو، تلویزیون و سینما از دیرباز مورد توجه یهودیان بودند. یهودیان از سال 1728 تا 1904م، در حدود 975 روزنامه و مجله به چاپ رساندند تا بتوانند مواضع خود را از طریق اطلاع‌رسانی اعلام دارند و با تحصیل شرایط فوق، هیچ اخباری بدون کنترل به مردم منتقل نمی‌شد. بیشتر نویسندگان و موسسان رسانه‌ای آمریکا، یهودی‌اند که مهم‌ترین آنها چهار روزنامه نیویورک تایمز، لس‌آنجلس، واشنگتن‌پست و وال استریت ژورنال می‌باشند. یهودیان به دلیل پرنفوذ بودن رادیو و تلویزیون، کوشیدند با در اختیار گرفتن شبکه‌های مهم رادیو و تلویزیون، به اهداف خود برسند. یهودیان سه شبکه مهم «NBC» ،«C.B. S»  و «A. B. C» را تحت کنترل خود دارند که از شبکه‌های پر بیننده هستند. یهودیان علاوه‌بر حمایت از اسرائیل، به تبلیغ عقاید دین یهود نیز می‌پردازند. دو کمپانی سینمایی متروگلدین مایر (M. G. M) و فوکس قرن بیستم، تحت نفوذ یهودیان هستند.

مهم‌ترین پایگاه اسرائیل در آمریکا

بی‌تردید، حوزه قانون‌گذاری و اجرایی آمریکا مهم‌ترین پایگاه لابی اسرائیل است. این لابی نفوذ بسیار گسترده‌ای در کنگره آمریکا دارد؛ تا اندازه‌ای که می‌توان به جرات گفت که اسرائیل از هر گونه انتقادی در کنگره مصونیت دارد. بسیاری از اعضای کنگره و نمایندگان مجلس، در جریان مبارزه‌های انتخاباتی، از حمایت‌های مالی و تبلیغاتی لابی صهیونیستی برخوردار می‌شوند و به‌سختی می‌توان تصور کرد اعضای کنگره بتوانند موضع انتقادی و مستقلی نسبت به اسرائیل اتخاذ کنند و در انتخابات آینده، برای ورود به کنگره بخت دوباره‌ای داشته باشند. لابی صهیونیستی از راه ارسال ایمیل‌های گسترده و کنترل مطبوعات و رسانه‌ها می‌تواند به‌راحتی شانس افراد را برای کسب کرسی نمایندگی مجلس افزایش یا کاهش دهد. همچنین این لابی در قوه مجریه نیز اعمال نفوذ می‌کند. هدف لابی جلوگیری کردن از انتصاب افرادی در مقام وزیر امور خارجه است که نسبت به اسرائیل نظرهای انتقادی داشته باشند. همچنین تقریبا تمام نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا باید برای افزایش بخت خود برای پیروزی در انتخابات، پیشاپیش تعهد و پایبندی خود را به گسترش همه‌جانبه روابط با دولت اسرائیل اعلام کنند.

منابع قدرت لابی

سوالی که مطرح می‌شود این است که لابی صهیونیسم، قدرت خود را از کجا به‌وجود آورد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که شرکت فعالانه یهودیان در انتخابات، پرداخت و جمع‌آوری اعانات، داشتن ارتباط با نخبگان جامعه و نفوذ بر جریانات سیاسی، نمونه‌هایی از منابع قدرت لابی هستند؛ یعنی یهودیان هم رای می‌دهند و هم به کاندیدای خود کمک مالی می‌کنند تا به پست مورد دل‌خواه برسد. یکی دیگر از منابع قدرت آن، کمک آمریکاست. مجله الحیات از قول کوهن، وزیر دفاع وقت آمریکا می‌نویسد: «پایبندی ما به امنیت اسرائیل، کاملا جدی است و از این کار دست برنمی‌داریم؛ چون حمایت از اسرائیل، اصولا بخشی از استراتژی آمریکاست.» براساس یک نظرسنجی در سال 1983 م، 91 درصد از مردم یهود معتقد بودند که حمایت از اسرائیل در جهت منافع آمریکاست. این تلقی نشان می‌دهد که از نظر یهودیان آمریکا، منافع آمریکا و اسرائیل، پیوند بسیار محکمی با هم دارند و در عمل، این مساله به اثبات رسیده است. عامل قدرت دیگر، دسترسی آسان به منابع قدرت ایالات متحده، وجود افراد و سازمان‌های کارآمد موثر است.

مهم‌ترین گروه‌های لابی یهودی

کمیته روابط‌عمومی آمریکا و اسرائیل (‌AIPAC)  

آیپک پرنفوذترین گروه لابی اسرائیل در ساختار سیاسی آمریکا است که در دهه 1950 شروع به فعالیت کرده و از همان آغاز تاسیس اصلی‌ترین هدف خود را مبارزه برای تصویب قوانینی در جهت حمایت از اسرائیل اعلام کرده است؛ در واقع سازمان آیپک مادر تمامی سازمان‌های یهودی آمریکا و بزرگ‌ترین آنهاست. آیپک سالانه نزدیک به دو تا سه میلیون دلار صرف لابی‌کردن در کنگره آمریکا می‌کند و اغلب خود نیز قوانینی برای نمایندگان کنگره آمریکا می‌نویسد که معمولا بخش زیادی از نمایندگان هر دو حزب کنگره آنها را تصویب می‌کنند. این سازمان صهیونیستی همچنین با اشکال مختلف لابی‌گری بر سیاست‌خارجی آمریکا برای حمایت از صهیونیسم، ‌اسرائیل و سیاست‌های این رژیم تاثیر می‌گذارد. فهرست بلندبالایی از اسامی و اشخاص بانفوذ در ساختار سیاسی آمریکا در سازمان آیپک حضور دارند که برای بررسی و پیشبرد سیاست‌ها سالانه یک گردهمایی برگزار می‌کنند.

 کمیته روابط‌عمومی آمریکا و اسرائیل (‌AIPAC) 

آیپک پرنفوذترین گروه لابی اسرائیل در ساختار سیاسی آمریکا است که در دهه 1950 شروع به فعالیت کرده و از همان آغاز تاسیس اصلی‌ترین هدف خود را مبارزه برای تصویب قوانینی در جهت حمایت از اسرائیل اعلام کرده است؛ در واقع سازمان آیپک مادر تمامی سازمان‌های یهودی آمریکا و بزرگ‌ترین آنهاست. آیپک سالانه نزدیک به دو تا سه میلیون دلار صرف لابی‌کردن در کنگره آمریکا می‌کند و اغلب خود نیز قوانینی برای نمایندگان کنگره آمریکا می‌نویسد که معمولا بخش زیادی از نمایندگان هر دو حزب کنگره آنها را تصویب می‌کنند. این سازمان صهیونیستی همچنین با اشکال مختلف لابی‌گری بر سیاست‌خارجی آمریکا برای حمایت از صهیونیسم، ‌اسرائیل و سیاست‌های این رژیم تاثیر می‌گذارد. فهرست بلندبالایی از اسامی و اشخاص بانفوذ در ساختار سیاسی آمریکا در سازمان آیپک حضور دارند که برای بررسی و پیشبرد سیاست‌ها سالانه یک گردهمایی برگزار می‌کنند.


کنفرانس سران سازمان‌های بزرگ یهودی در آمریکا (CoP)

این گروه متشکل از 51 سازمان یهودی و تمرکز اصلی آن بر ایران است، گرچه همه اعضای CoP در کمیته اجرایی آیپک نیز حضور دارند، برخلاف آیپک که هدف اصلی خود را کنگره قرار داده لابی‌گری اصلی و نفوذ آنها در قوه مجریه آمریکاست. این گروه لابی‌گر بزرگ صهیونیستی در سال 1959و در پی رقابت سازمان‌های مختلف یهودی برای تاثیرگذاری بر رئیس‌جمهور آمریکا و راهبرد آنها نسبت به خاورمیانه تشکیل و متمرکز شد.

دوستان نیروهای مسلح اسرائیل (FIDF)

این سازمان آمریکایی از نیروهای مسلح اسرائیل پشتیبانی  و با 14 دفتر منطقه‌ای در آمریکا و یک دفتر در آمریکای لاتین، ‌سالانه کمک‌های مالی فراوانی جمع‌آوری می‌کند. این گروه صهیونیستی همچنین با هدف افزایش حمایت آمریکا از سیاست‌های رژیم اسرائیل هر سال صدها نظامی اسرائیلی را به آمریکا دعوت می‌کند تا در دانشگاه‌ها، مدارس و کنفرانس‌های مختلف سخنرانی کنند.

یهودای جوان Young Judaea

بنا به نوشته وب‌سایتش، ‌این سازمان صهیونیستی در سال 1909 تاسیس شده و «قدیمی‌ترین جنبش جوانان صهیونیستی در آمریکا است»، بودجه سالانه این سازمان نزدیک به 200 هزار دلار است که به‌منظور «کاشتن عشق مادام‌العمر‌ به اسرائیل»، کمپ‌ها و اردوهای تابستانی فراوانی برای جوانان آمریکا شکل می‌دهد.

سازمان صهیونیستی آمریکا‌(ZOA)

قدیمی‌ترین سازمان صهیونیستی در آمریکاست که در سال 1887 تاسیس شده‌است، از حامیان اصلی صهیونیسم سیاس است و هدف خود را گسترش ایده‌های صهیونیستی به تمام جنبه‌های زندگی مردم آمریکا و همچنین تلاش برای پی‌گیری منافع اسرائیل و افراد یهودی در نظام قضایی آمریکا معرفی کرده ‌است. این سازمان از اصلی‌ترین گروه‌های لابی اسرائیل در آمریکا نیز به‌شمار می‌رود.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها FDD

بنیاد دفاع از دموکراسی سازمان بین‌المللی است که ادعا می‌کند هدفش «مبارزه با تروریسم، بهبود آزادی، رهایی ملت‌ها از دشمنان‌شان» ‌و موسس اصلی این بنیاد سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) است. به گفته بسیاری از ناظران و تحلیلگران گرچه ظاهرا این بنیاد مأموریتی بی‌طرفانه دارد، مهم‌ترین دغدغه آن تامین امنیت اسرائیل است و از مهم‌ترین پروژه‌های آن می‌توان به «پروژه ایران»‌ اشاره کرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
0
با سلام . زمانی امریکا تصمیم به انتقال سفارت گرفت که تفکر اینکه هم یهودیان و هم فلسظنیان حق داشتن کشورش را دارد . ا زطرف عربستان مطرح گردید .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
0
با سلام . بعد از تفکر ایجاد دو کشور یهودی و فلسطینی . الان تفکر اینکه هر کشور یایتخت اش را خودش انتخاب می کند در رسانه های خارجی تبلیغ می شود .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار