کد خبر: 906190
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
رهبر معظم انقلاب اسلامي:
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار شرکت‌کنندگان در كنگره بین‌المللی «نقش شيعه در پيدايش و گسترش علوم اسلامي»...

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار شرکت‌کنندگان در كنگره بین‌المللی «نقش شيعه در پيدايش و گسترش علوم اسلامي»، مهم‌ترین نياز امروز دنياي اسلام را «وحدت و يكپارچگي» و همچنين «حركت جدي براي پيشرفت علمي در همه علوم» دانستند و تأكيد كردند: امروز «بيداري» در دنياي اسلام به وجود آمده است و به‌رغم تلاش غربي‌ها براي انكار آن، اين بيداري زمينه‌ساز گرايش بيشتر به اسلام و نويدبخش آينده‌اي بهتر است.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبري، رهبر انقلاب اسلامي با قدرداني از دست‌اندركاران و پديدآورندگان اين همايش، به‌ويژه شخص آيت‌الله مكارم شيرازي، گفتند: امروز هر حركتي كه موجب شناخت بيشتر گروه‌ها و فرقه‌هاي اسلامي از يكديگر شود، يك حسنه است و اين گردهمايي از مصاديق حركت در جهت اتحاد امت اسلامي است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تلاش ديرينه دشمنان براي رو در رو قرار دادن مسلمانان افزودند: در چنين شرايطي، هر عملي كه موجب شناخت مسلمانان از نقاط قوت يكديگر و زمينه‌ساز هم‌افزايي آنها شود، به وحدت و يكپارچگي امت اسلامي كمك خواهد كرد. ايشان به نقش شيعه در طول تاريخ براي اعتلاي علوم اسلامي و طبيعي اشاره و خاطرنشان كردند: اين آثار و خدمات گرانبها بايد به امت اسلامي معرفي شوند زيرا مايه افتخار و موجب يكپارچگي خواهند بود.
علت اصلي تحت سلطه قرار گرفتن دنياي اسلام رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر لزوم مراقبت جدي براي جلوگيري از ايجاد هرگونه شائبه و گلايه ميان فِرَق اسلامي، گفتند: يكي از مسائل بسيار مهم و مورد نياز كنوني دنياي اسلام، موضوع پيشرفت علمي و حركت جدي در اين زمينه است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، علت اصلي تحت سلطه قرار گرفتن دنياي اسلام را عقب‌ماندگی علمي دانستند و افزودند: دنياي غرب بعد از قرن‌های متمادي عقب‌ماندگی علمي، توانست با استفاده از پیشرفت‌های علمي دنياي اسلام، ثروت و قدرت علمي، نظامي، سياسي و تبليغاتي خود را افزايش دهد و در نهايت با استعمار، وضعيت كشورهاي اسلامي را به شرايط كنوني برساند. ايشان با اشاره به زورگويي قدرت‌های غربي به كشورهاي اسلامي و دنباله‌روی بسياري از حكام اين كشورها از زورگويان بين‌المللي، تأكيد كردند: اين شرايط بايد به‌واسطه پيشرفت علمي كشورهاي اسلامي تغيير كند و دنياي اسلام مي‌تواند بار ديگر در قله تمدن بشري قرار گيرد. رهبر انقلاب، حركت در مسير پيشرفت علمي را وظيفه حکومت‌های اسلامي و نخبگان آن برشمردند و گفتند: نخبگان دنياي اسلام بايد يك حركت عظيم فكري و يك خواست عمومي براي پيشرفت علمي و رسيدن به قله علم و دانش را به وجود آورند.

حركت علمي را تا رسيدن به مرزهاي دانش ادامه مي‌دهيم

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي از حركت جمهوري اسلامي ايران در مسير پيشرفت علمي به‌عنوان يك نمونه موفق ياد كردند و افزودند: بر اساس گزارش‌های مراكز علمي جهاني، شتاب حركت علمي ايران در سال‌های گذشته، ۱۳ برابر متوسط جهاني بوده است. ايشان خاطرنشان كردند: ما اين مسير را تا رسيدن به مرزهاي علم و دانش ادامه خواهيم داد و ايران بر خلاف غربي‌ها، آمادگي انتقال دستاوردها و پیشرفت‌های علمي خود را به ديگر كشورهاي اسلامي دارد. رهبر انقلاب، پيشرفت در علوم اسلامي و علوم طبيعي را ضروري خواندند و افزودند: يكي از مواردي كه اسلام مي‌تواند در مسائل مختلف بشري «حرف نو» داشته باشد، در زمينه مسائل فقهي است كه بايد در اين زمينه كار بيشتر و جدی‌تری انجام شود.

بايد فلسفه اسلامي را در عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي امتداد داد

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اينكه بايد در زمينه فلسفه و علوم عقلي، سرعت حركت علمي افزايش يابد، گفتند: غربي‌ها، فلسفه خود را تا عرصه‌هاي مختلف مسائل سياسي و اجتماعي امتداد داده‌اند و ما نيز بايد چنين كاري را انجام دهيم زيرا فلسفه اسلامي، قوي‌تر، ريشه‌دارتر و مستحكم‌تر از فلسفه غربي است. ايشان با اشاره به گسترش بيداري در دنياي اسلام و افزايش گرايش به اسلام در جهان، خاطرنشان كردند: امروز جوانان در دنيا، سؤال‌های زيادي دارند كه مي‌خواهند پاسخ آنها را در چارچوب اسلام بيابند، بنابراين بايد حركت علمي در دنياي اسلام شتاب بگيرد و امت اسلامي بار ديگر به اوج اقتدار علمي و تمدني خود برسد تا دشمنان اسلام و امريكايي‌ها نتوانند به رؤساي كشورهاي اسلامي دستور بدهند و «بايد و نبايد» بگويند.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، حجت‌الاسلام‌والمسلمين اعرافي، رئيس شوراي سياستگذاري كنگره «نقش شيعه در پيدايش و گسترش علوم اسلامي» گفت: «پاسخ به شبهات»، «تعميق تفاهم ميان مذاهب اسلامي»، «بازشناسي سرمايه‌هاي فكري شيعه و مسلمانان» و «دستيابي به نقاط قوت براي تكميل و ارائه علوم اسلامي» جزو اهداف اصلي كنگره بوده است. همچنين حجت‌الاسلام دكتر رضايي دبير كنگره گزارشي از اهداف و برنامه‌هاي اين همايش بيان كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار