کد خبر: 894942
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
ابراهیم مشیریان
پرويز فتاح فروردين 94 از سوي مقام معظم رهبري به عنوان رئيس کمیته امداد منصوب شده است. در دوران رياست وي براي نخستين‌بار كميته امداد توانسته در عرض يكسال 10درصد از مددجويانش را به توانمند‌سازي رسانده و  از زیرپوشش کمیته امداد خارج كند.
ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده مهم‌ترین اولویت حوزه حمایت‌های اجتماعی كميته امداد بوده است. اغلب مددجویان هم تحت‌پوشش بیمه‌های سلامت، شهری، روستایی و عشایر و قالیبافی قرار گرفته‌اند.
فتاح با اشاره به اینکه هدف ما در سال گذشته کاهش 10درصد از جمعیت تحت‌پوشش کمیته امداد بود که محقق شد، گفت: امسال نیز 10درصد دیگر از افراد تحت‌پوشش را کاهش می‌دهیم و با اینکه ناسزا می‌شنویم، اما معتقدیم که راه درست همین است؛ چراکه قانون برنامه پنجم این موضوع را تکلیف کرده بود، اما اجرا نمی‌شد که با اجرای این طرح، جمعیت یک میلیون  و760 هزار خانوار تحت‌پوشش کمیته امداد به عدد یک میلیون و 600 هزار خانواده تحت‌پوشش رسیده است. معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد هم با بيان اينكه در سال گذشته 249 هزار خانوار از چرخه دریافت مستمری خارج شدند، گفت: این مددجویان به طور عمده با دریافت خدماتی چون مسکن و اشتغال روی پای خود ایستاده و یا به دلیل ازدواج، آزادی سرپرست زندانی، فوت و یا ارث بردن از اقوام درجه یک خود از شمول مددجویی این نهاد خارج شده بودند. این كار موجب صرفه‌جویی 82 میلیارد توماني شده است.
به گفته فاطمه رهبر، امسال نیز 68 هزار مددجو توانمند شدند و تعداد تسهیلات پرداخت شده به مددجویان طی سال گذشته 200 هزار فقره بود که خدمات ارائه شده به مددجویان شامل تسهیلات ضروری، قرض‌الحسنه و اشتغال بوده است.
در این میان اداره کل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد در زیرمجموعه معاونت حمایتی این نهاد، در زمینه کمک‌ به رفع سوءتغذیه مددجویان، ارتقای شاخص‌های بهداشتی نیازمندان، پرداخت فرانشیز و خدمات ویژه درمانی، ایجاد بیمه‌درمانی مددجویان شهری، بیمه اجتماعی مددجویان، روستايیان و عشایر برنامه‌هایی را تعریف کرده است.
به‌طوری‌که از تأمین هزینه تهیه سبدکالاهای خوراکی، هزینه اجرای طرح‌های بهداشتی برای سالمندان و زندانیان تا بهسازی سرویس‌های بهداشتی منازل در مناطق محروم بخشي از اين برنامه‌هاست.
اجرای طرح‌های غربالگری، نظارت برعملکرد پزشکان و مراکز درمانی طرف قرارداد، تأمین هزینه‌های خارج از شمول بیمه، تأمین هزینه و تجهیزات پزشکی و تأمین هزینه‌های بیماران خاص و صعب‌العلاج به همراه پرداخت حق بیمه زنان سرپرست خانوار روستایی و عشایر از جمله ديگر فعالیت‌هایی است که طی این سال‌ها انجام گرفته است.
همچنین در زمینه مدیریت بحران و حوادث، پرداخت سرانه بیمه حوادث اسباب و اثاثیه مددجویان، ارائه مایحتاج و خدمات فوری به آسیب‌دیدگان حوادث، مقاوم‌سازی مناطق آسیب‌پذیر، شناسایی و ساماندهی مناطق معین و فرهنگسازی، دیده‌بانی، پیگیری اردوهای جهادی و نیازسنجی از برنامه‌هایی است که در گروه مدیریت بحران و مناطق محروم پیگیری می‌شود.
حوزه زنان سرپرست خانوار، سالمندان و طرح شهیدرجایی یکی از برنامه‌های بسیار مهم در حوزه حمایت‌های اجتماعی بوده است که در این نهاد انقلابی طی سال‌های گذشته پیگیری شد.  به طوری که پرداخت مستمری ماهانه به تفکیک بعد خانوار، پرداخت عیدی به خانوارها، هزینه‌های انشعاب آب، برق، گاز، پرداخت اقساط معوقه وام‌های دریافتی، تأمین هزینه‌های پوشاک، لوازم‌التحریر و تحصیل رسيدگي شده و حتی در مواردی به اجاره مسکن مددجویان و پرداخت آن کمک شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار