کد خبر: 894521
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گزارش ميداني خبرنگار ‌«جوان» از‌حادثه ساختمان نیرو
تلاش آتش‌نشانان براي مهار آتش در طبقه منفي4 ساختمان 13‌طبقه وزارت نيرو پس از 3 ‌روز نتيجه داد و از بروز يك فاجعه جلوگيري شد.
غلامرضا مسکنی

به گزارش خبرنگار ما، تلاش براي مهار آتش‌سوزي در طبقه منفي4 ساختمان برق حرارتي وزارت نيرو وارد سومين روز شد و همچنان آتش‌نشانان در تلاش براي مهار آتش هستند. صبح روز چهارشنبه هنوز از فاصله چند صد متري بوي وسايل سوخته شده به مشام مي‌رسد‌، اما عبور و مرور در خيابان وليعصر حوالي محل حادثه كه يك كوچه بالاتر از ميدان وليعصر است روان ادامه دارد. تعداد خودروي سبك آتش‌نشاني در پياده‌رو خيابان وليعصر پارك هستند. تعدادي از ساكنان كوچه كه از شب حادثه محل زندگي‌شان را تخليه كرده‌اند به محل حادثه آمده‌اند تا از وضعيت محل زندگي‌شان با خبر شوند. كوچه‌هاي بالايي و پاييني محل حادثه تحت كنترل قرار دارند. ابتدا كوچه ملايي با توري‌هاي آهني و گوني‌هاي آبي پوشانده شده به طوريكه از داخل خيابان داخل كوچه ديده نمي‌شود. مأموران پليس جلوي توري‌هاي آهني حضور دارند و براي برقراري نظم و امنيت تلاش مي‌كنند‌. داخل كوچه تعداد شش‌دستگاه خودروي سنگين آتش‌نشاني مقابل ساختمان برق حرارتي پارك هستند و تعداد دودستگاه از خودروها در حال پمپ‌پاژ آب به داخل طبقه منفي4 هستند. خودروهاي آتش‌نشاني پس از تخليه آب، جاي خود‌ را به خودروهاي ديگر مي‌دهند و براي آب‌گيري از كوچه خارج مي‌شوند. 
نيروهاي عملياتي آتش‌نشاني در داخل كوچه حضور چشمگيري دارند و بعضي از آنها به درون پاركينگ محل حادثه در رفت و آمد هستند. چند متر مانده به محل حادثه از دو طرف كوچه نوار زرد رنگ هشدار كشيده شده است و خبرنگاران پشت نوار زرد رنگ قرار دارند. 
   
آتش مهار شده است 
 
در حالي كه ساعتي از تلاش سومين روز حادثه مي‌گذرد خبر مي‌رسد كه آتش در طبقه منفي4 مهار شده است. خبر خوشي به همه رسيد و موجب مسرت افراد حاضر و آتش‌نشانان شد. سيد جلال ملكي، سخنگوي آتش‌نشاني تهران از راه می‌رسد و می‌گوید: خوشبختانه نيروهاي عملياتي آتش‌نشاني اعلام كرده‌اند آتش در طبقه منفي4 مهار شده است و جاي نگراني نيست و‌ آتش‌نشانان ‌ در حال لكه‌گيري باقي‌مانده‌هاي آتش هستند كه تا عصر اين لكه‌گيري هم به اتمام مي‌رسد. 
     
تيم‌هاي 5 نفره آتش نشاني دل به آتش و دود مي‌زنند 
 
پس از اعلام اين خبر آتش‌نشانان همچنان از طريق پاركينگ ساختمان نيروي حرارتي به محل حادثه در رفت و آمد هستند و تلاش مي‌كنند تا هيچ ردي از آتش به جاي نماند. 
تيم‌هاي عملياتي پنج‌نفره آتش‌نشاني كه مجهز به كپسول هوا و تجهيزات ايمني ديگر هستند به نوبت دل به آتش و دود مي‌زنند و پس از حدود 15 تا 20‌دقيقه دست و پنجه نرم كردن با آتش و دود خسته و دود گرفته بيرون مي‌آيند و تيم پنج‌نفره تازه نفس ديگري وارد محل حادثه مي‌شوند. 
    
حرف‌هاي يكي از نيروهاي عملياتي آتش‌نشاني 
 
ساعت 12 ظهر است و تعدادي از نيروهاي عملياتي از محل حاثه خارج مي‌شوند. مرد ميانسال كه سر و صورتش را دود پوشانده با ظاهري خسته در حال ترك محل حادثه است. وي به خبرنگار ما مي‌گويد: از صبح امروز همراه تعدادي از آتش‌نشانان از ايستگاهي در پاسداران به محل حادثه اعزام شديم. از صبح همراه چند آتش‌نشان ديگر در چند نوبت وارد طبقه منفي4 شديم و شروع به اطفاي‌حريق كرديم. خوشبختانه آخرين باري كه براي مهار آتش به طبقه منفي4 رفتيم شعله‌اي از آتش ديده نشد و آتش‌نشانان اكنون در حال لكه‌گيري آتش هستند. من الان شيفتم تمام شده و در حال حركت به سوي ايستگاه آتش‌نشاني هستم و افراد تازه نفس به محل حادثه اعزام مي‌شوند. 
   
حرارت خيلي زياد است و قابل تحمل نيست 
 
ساعت‌13 بعد از ظهر است و تلاش‌ها همچنان ادامه دارد. نيروهاي تازه‌نفس وارد محل حادثه مي‌شوند. 
يكي از نيروهاي عملياتي آتش‌نشاني در حالي كه كپسول هوا به پشت دارد خسته و كوفته از محل حادثه بيرون مي‌آيد. وي درباره تلاش آتش‌نشانان در اين لحظه گفت: از آتش خبري نيست و فقط دود به حدي زياد است كه بدون چشم مسلح داخل محل حادثه قابل ديدن نيست. وي ادامه داد: علاوه بر دود‌، حرارت هم در طبقه منفي4 به قدري زياد است كه بيش از 20‌دقيقه توان ماندن در محل حادثه را از نيروهاي عملياتي گرفته است و به همين دليل هر 20‌دقيقه نيروهاي تازه نفس وارد محل حادثه مي‌شوند. به گفته وي آتش‌نشانان فايل‌هاي فلزي داخل طبقه منفي4 را كه به خاطر حرارت زياد به هم چسبيده‌اند جابه‌جا مي‌كنند تا مطمئن شوند آتشي در محل باقي نمانده است و تعداد ديگري هم در حال لكه‌گيري آتش هستند. 
   
كمتر از 15‌سانتيمتر آب در كف طبقه منفي4 جمع شده است 
 
سيد جلال ملكي در پاسخ به سؤال خبرنگار ما كه پس از اطفاي كامل حريق چه زماني آب‌هاي باقي مانده را از محل حادثه تخليه مي‌كنيد، می‌گوید: از صبح چند باري از طبقه منفي4 بازديد كرده‌ام و خوشبختانه آب زيادي در كف طبقه منفي4 وجود ندارد. وي ادامه داد: آنقدر حرارت زياد است كه بيشتر آب‌ها بلافاصله تبخير مي‌شوند و در حال حاضر كمتر از 15‌سانتي‌متر آب در كف طبقه باقي مانده است و چنانچه حجم آب‌ها افزايش پيدا كند پس از اطفاي كامل حريق طبق بررسي‌هاي كارشناسي آب‌هاي باقي مانده را تخليه مي‌كنيم هر چند به گفته مهندس سازه اين ساختمان در طبقه منفي‌5 چاه آب وجود دارد كه آب‌ها به تدريج جذب مي‌شوند. 
  
خودروها داخل پاركينگ سالم هستند 
 
سخنگوي آتش‌نشاني همچنين درباره خودروهاي داخل پاركينگ  می‌گوید: در بازديدي كه از طبقات و محل حادثه داشتم تعدادي خودرو در ميان دود‌هاي باقي‌مانده در طبقه منفي4 و منفي5 پارك بودند كه خوشبختانه به خودرو‌ها بر اساس بررسي‌هاي اوليه خسارتي وارد نشده است و خودروها سالم هستند. 
   
فرمانده ايستگاهي دچار دودگرفتگي شد و اورژانس 20‌دقيقه بعد رسيد 
 
در حالي كه عمليات اطفاي‌حريق ادامه داشت تعدادي از نيروهاي عملياتي آتش‌نشاني امير مهدياني، رئيس منطقه‌3 عمليات آتش‌نشاني و از فرماندهان با سابقه آتش‌نشاني تهران را كه هنگام تلاش براي مهار آتش در طبقه منفي4 دچار دودگرفتگي شده بود از محل حادثه بيرون آوردند.  اين فرمانده با سابقه دچار مشكل تنفسي شده بود، اما خبري از عوامل اورژانس در محل حادثه نبود تا جايي كه پس از 20‌دقيقه دو نفر از عوامل اورژانس در حالي كه ساكي به دوش داشتند پياده وارد محل حادثه شدند و بر بالين فرمانده آسيب ديده حاضر شدند. عوامل اورژانس پس از معاينه اعلام كردند كه مشكل خاصي اين فرمانده ندارد و نياز به انتقال آن نيست. پس از اعلام اين نظر عوامل اورژانس با واكنش يكي از فرماندهان روبه‌رو شد. وي گفت: متأسفانه عوامل اورژانس پس از تأخير 20‌دقيقه در محل حاضر شدند و حتي با خود يك قطره چشمي ندارند به طوريكه ما از داروخانه تهيه كرديم.  پس از اعتراض فرماندهان دقايقي بعد يك دستگاه آمبولانس اورژانس در نزديكي محل حادثه مستقر شد. 
    
نگرانی از ریزش آوار 
 
با جایگزین شدن آتش‌نشانان تازه نفس هنوز بیم فروکش کردن ساختمان دهان به دهان می‌چرخد. آتش‌نشانان خسته راهی ایستگاه‌های خود می‌شوند اما آتش زیر خاکستر زیرپوست شهر همچنان جریان دارد. 
 
امكان ريزش ساختمان وجود دارد
سيد جلال ملكي، سخنگوي سازمان آتش‌نشاني در نشست خبري پس از پایان عملیات گفت: بايگاني سابقه بيش از ٤٠‌سال داشت و آتش‌نشان‌ها ٥٣‌ساعت در محل حضور داشتند. وي ادامه داد: عمليات ساعت 9 صبح به اتمام رسيده‌است و اين امكان وجود دارد كه تنها يك دستگاه خودروي آتش‌نشاني در محل حضور داشته‌باشد و اين كار براي ايمني هر چه بيشتر است. وي در خصوص استفاده از فوم و آب براي اطفاي حريق در طبقه منفي4 گفت: از فوم و آب به طور همزمان استفاده مي‌شد و از شش‌سر لوله به طور همزمان براي تزريق آب و فوم استفاده شد. به علت دماي بالا، آب زمان تزريق تبخير مي‌شد و كف نيز چنين شرايطي داشت. 
 
سيستم اطفاي‌حريق عامل آتش‌سوزي؟‌
 
ملكي در مورد علت وقوع آتش‌سوزي گفت: علت حادثه قطعي مشخص نشده، اما سيستم اطفاي‌حريق قسمت بايگاني از نوع ذراتي هست كه نه پودر است نه مايع، كه آيروسد نام دارد. اين سيستم تنها سيستم اطفاي‌حريق است كه وقتي فعال مي‌شود منجر به ايجاد حرارت شده‌است به نظر مي‌رسد بايد حداقل يك‌متر با مواد احتمال حريق فاصله داشته باشد كه سيستم خود به خود فعال شده و با برخورد با پرونده‌ها منجر به اشتعال شده باشد. اين يك فرضيه است و نتايج قطعي علت حادثه اعلام خواهد شد. ملكي در رابطه با نگراني‌هاي موجود براي ريزش ساختمان اظهاركرد: درصد ريزش ساختمان بسيار اندك شده، اما صفر نشده است. 
  
وضعيت ساختمان‌هاي همسايه
 
ملكي درباره وضعيت ساختمان‌هاي اطراف هم تأكيد كرد: تا زماني كه ريسك خطر وجود داشته باشد ساختمان‌هاي اطراف بايد خالي از سكنه باشند. 
     
دليل طولاني شدن عمليات
 
وي در مورد چرايي طولاني شدن عمليات اطفاي‌حريق گفت: در عمليات لكه‌گيري فضا‌هاي جديد در محل حادثه رويت شد كه عمليات را طولاني‌تر كرده و اطفاي‌حريق در حرارت بالايي را منجر شده بود.  به گفته ملكي حساسيت به ساختمان‌هاي بلندمرتبه پس از حادثه پلاسكو بيشتر شده است. در اين حادثه اگر غفلت مي‌شد پتانسيل خسارات جاني و حريق بدتري نسبت به پلاسكو وجود داشت بالاخص كه با خانه‌هاي مسكوني روبه‌رو بوديم و مجبور شديم مردم را از خواب بيدار كرده و محله را تخليه كنيم. احتمال وقوع حادثه‌اي بزرگتر از پلاسكو وجود داشت كه تدابير و راه حل‌هاي مناسب از آن جلوگيري كرد و در صورت هر گونه غفلت احتمال وقوع حريق وسيع وجود داشت. 
    
آتش‌نشاني ضابط قضائي شود
 
ملكي ادامه داد: ١٧٠‌سال عمر آتش‌نشاني در ايران است. ميليون‌ها حادثه در تهران رخ داده است. كساني كه سبب ايجاد حوادث شده‌اند گاهي جان خود را از دست داده‌اند. 
وي خواستار افزايش قدرت سازمان آتش‌نشاني شد و تصريح كرد: درخواست ما اين است كه سازمان آتش‌نشاني ضابط قضايي شود. اگر چنين شود مي‌توانيم آسان‌تر به مشكلات رسيدگي كنيم. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار