کد خبر: 894000
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
يك روزنامه حامي رئيس‌جمهور از او خواسته است به طور علني به مردم بگويد كه فقط 15 درصد قدرت را در دست دارد تا بلكه بار فشارهاي عمومي از روي او برداشته شود.
غلامرضا صادقیان
يك روزنامه حامي رئيس‌جمهور از او خواسته است به طور علني به مردم بگويد كه فقط 15 درصد قدرت را در دست دارد تا بلكه بار فشارهاي عمومي از روي او برداشته شود. 
 اصل اين ادعا كه رئيس‌جمهور در ايران قدرتي ندارد، مضحك است. محض اطلاع اين «مشاوران بد» رئيس‌جمهور، يادآور مي‌شوم كه بعيد است روحاني تن به چنين مشاوره‌اي بدهد، چون او براي به دست آوردن اين قدرت به قول شما 15 درصدي جنگيده است و رقبايش را در مناظره‌ها و سخنراني‌هاي انتخاباتي با «سخنان آنچناني» خطاب كرده است و در جمع‌هاي چند هزار نفره سفرهاي استاني، كوشنده و عرق‌ريزان، راست و ناراست را به هم بافته است تا همه را از ميدان به در كند. او زماني كه به قول مرحوم هاشمي در نظر‌سنجي‌ها فقط 3 درصد رأي داشت، اين 15 درصد قدرت آن قدر برايش مهم بود كه وارد كارزار سخت انتخابات با رقبايي شد كه بسيار بيشتر از 3 درصد اميد داشتند. 
روحاني از سياست‌هاي كلي نظام آگاه بود، بلكه خودش «عين نظام» بود. نه گفتمان جديدي آورد و نه به اصلاح‌طلبان قولي داد و نه «برانداز» بود، فقط مي‌گفت: «معتدلم». 
روحاني عاقل‌تر از آن است كه در تبليغات انتخاباتي بگويد: «چنان رونق اقتصادي ايجاد مي‌كنم كه اصلاً كسي سراغ اين يارانه 45 هزار توماني نرود.» و بعد از پنج سال به توصيه شما مشاوران منورالفكر دوباره روبه‌روي مردم بايستد و بگويد: «چگونه رونق اقتصادي ايجاد كنم، در حالي كه فقط 15درصد قدرت در دست من است.»
رئيس‌جمهور در ايران بر بيش از 2 هزار مدير ارشد اجرايي دولت، قدرت خود را اعمال مي‌كند و معمولاً هر رئيس‌جمهور جديد بيشتر اين تعداد را كه شامل همه مديران كل به بالاي وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي دولتي و استانداري‌ها مي‌شود، تغيير مي‌دهد. 
در بحث بودجه آقايان توصيه‌كننده به رئيس‌جمهور، مردم را از پيش فريب‌خورده مي‌دانند. رئيس‌جمهور اخيراً گفت: «از 360 هزار ميليارد تومان بودجه عمومي، 60 هزار ميليارد تومان براي صندوق‌هاي بازنشستگي و 40 هزار ميليارد تومان براي يارانه نقدي مي‌رود. 60هزار ميليارد تومان هم به صندوق توسعه ملي و 10 تا 11 هزار ميليارد تومان هم پاداش بازنشستگي است و اينها به اضافه يارانه‌هاي كشاورزي در مجموع 200هزار ميليارد تومان از بودجه عمومي را از دست دولت مي‌برد.»
شگفتا كه پرداخت يارانه به همه مردم و تأمين هزينه بازنشستگان و يارانه دادن به كشاورزان براي دولت‌هاي قبلي، اعمال قدرت و بازي قدرت بود و براي دولت اعتدال، كاهش قدرت به 15 درصد!
دولتي كه در سياست خارجي، نظر خود را در قضيه برجام به پيش برد و در سياست داخلي هم از فرصت وحدت ملي كه نياز اين روزهاي كشور است، همراه‌ترين دوره همه نهادهاي غيردولتي كشور را تجربه مي‌كند، ديگر به چه دستاوردي بايد برسد كه قدرتش فقط 15 درصد نباشد؟!
اصلاً بگوييد عدد 15 را چطور حساب كرده‌ايد؟! مگر قدرت، نخود و لوبيا است كه با جدا‌كردن آن از هم، بتوانيد درصد بگيريد؟!
شما حاميان روحاني نمي‌دانيد كه همه توصيه‌هايتان به حساب او نوشته مي‌شود، چون او بنا به قاعده رفيق‌بازي نمي‌تواند با صراحت، ادعاي شما را پس بزند و بگويد: «نه دوستان! از اين حرف‌ها نزنيد! آن زمان كه ما براي به دست گرفتن قدرت به ميدان آمديم، حرف 15 درصد و اينها نبود. خيلي بيشتر بود وگرنه صرفه نداشت اين همه هزينه براي چندرغاز قدرت.»
لطفاً رئيس‌جمهور را در توصيف قدرت خودش و دولتش به حال خود بگذاريد، چون او بسيار معقول‌تر از اين توصيه‌ها عمل مي‌كند. او يكي به نعل مي‌زند و يكي به ميخ. اما شما از او مي‌خواهيد يكسره به نعل بكوبد! شما مي‌خواهيد «راه فرار از مشكلات» را به رئيس‌جمهور نشان دهيد، چون نمي‌توانيد «راه عبور از مشكلات» را به او بنمايانيد. اگر يك چرخي به دور خود بزنيد، خواهيد ديد كه شما خود يكي از مشكلات رئيس‌جمهور هستيد، شما كه در وعده‌ها و اميد بخشي‌ها، كنار او بوديد، حالا نمي‌توانيد يأس‌آفريني‌ها را نيز با شخص رئيس‌جمهور به پيش ببريد. 
نه! من يقين دارم خود آقاي روحاني هم در گوشه‌اي نشسته و به عددسازي 15درصدي شما لبخند مي‌زند!
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
France
|
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
0
0
عالی بود واقعا ممنون از این مقاله کوتاه ودر عین حال جامع
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار