کد خبر: 893817
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
كاهش 50 درصدي بودجه متروي كلانشهرها
درحالي‌كه كارشناسان معتقدند بخش زيادي از ترافيك و آلودگي هواي كلانشهرها با توسعه مترو مرتفع مي‌شود، مديرعامل متروي تهران با اعلام اينكه حمايت از مترو از اولويت دولت خارج شده است، گفت: با قلع و قمع پيشنهادات كميسيون عمران مجلس در حوزه حمل‌و‌نقل به ويژه مترو در كميسيون تلفيق بودجه 97، عملاً توسعه حمل‌و‌نقل پاك، ايمن و ارزان قيمت، به وضعيت بغرنج و پيچيده‌اي رسيده است؛ چراكه بودجه مد‌نظر دولت براي توسعه متروي كلانشهرها در سال 1397 به طور ميانگين، 50 درصد نسبت به سال‌جاري كاهش داشته است. براين اساس اصلي‌ترين شبكه حمل‌ونقل عمومي كلانشهرها در ايستگاه بودجه بايد حركت لاكپشتي در پيش بگيرد.
مدير عامل مترو با بيان اينكه مديران و كارشناسان مسائل شهري بارها تأكيد كردند كه مؤثرترين راهكار كاهش ترافيك و آلودگي هوا، توسعه حمل‌و‌نقل عمومي و به‌خصوص مترو است، گفت: متأسفانه آنچه امروز شاهد هستيم آن است كه اين مهم كمتر مورد اهميت و حساسيت مسئولان كشوري قرار مي‌گيرد. 
علي امام اظهار كرد: نيم نگاهي به بودجه محقق شده مترو در كلانشهرها در سال‌جاري و همچنين پيشنهادات بودجه‌اي دولت و مجلس براي سال ۹۷ گواه آن است كه عملاً پروژه توسعه قطار شهري در كلانشهرها براي سال پيش‌رو با اما و اگرهاي فراواني همراه خواهد بود و بدون بازنگري در لوايح مالي مربوطه، امكان توسعه كمي و كيفي مترو با سرعتي كه نياز امروز است، فراهم نمي‌شود. 
وي تصريح كرد: در خصوص اولويت مترو در بحث بودجه‌هاي دولتي، وضعيت بودجه‌اي متروي تهران را مثال مي‌زنم كه در سال‌جاري، كلاً 108ميليارد تومان براي كمك به شركت مترو به تصويب رسيده بود كه تا اين لحظه فقط 48 ميليارد آن (حدود 45 درصد) محقق شده و نكته جالب اين است كه بودجه مد‌نظر دولت براي توسعه متروي كلانشهرها در سال 1397 به‌طور ميانگين، 50 درصد نسبت به سال‌جاري كاهش را نشان مي‌دهد و اين امر يعني اينكه عملاً حمايت از حمل‌و‌نقل درون‌شهري از اولويت مسئولان دولتي خارج شده است. 
 
قلع‌وقمع بودجه 97 مترو در كميسيون تلفيق 

مدير‌عامل شركت متروي تهران و حومه گفت: كميسيون عمران مجلس، پيشنهادات خوبي را در برنامه توسعه حمل‌و‌نقل ريلي سال آينده گنجانده بود كه متأسفانه شنيده مي‌شود كميسيون تلفيق بودجه سال 97، بسياري از آنها را قلع‌و‌قمع كرده است. 
امام با بيان اينكه اعداد و ارقام نشان مي‌دهد كل اعتبار پيشنهادي دولت در لايحه بودجه سال آينده براي توسعه خطوط اولويت‌دار متروي تهران، نوسازي ناوگان حمل‌و‌نقل عمومي، تأمين تجهيزات، واگن و احداث قطار حومه‌اي در شهرهاي اقماري به 229 ميليارد تومان مي‌رسد، گفت: البته در بهترين حالت، حداكثر نيمي از مبلغ مصوب تخصيص پيدا مي‌كند و اين در حالي است كه اعتبار پيشنهادي كميسيون عمران مجلس براي تمام اين موارد 2 هزار و 700 ميليارد تومان بود. 
مديرعامل متروي تهران اظهار كرد: اين رقم با توجه به طرح‌هاي توسعه‌اي خط 6 و ايمن‌سازي خط 7 عملاً بسيار ناچيز به نظر رسيده و مجالي براي فكر كردن به احداث خطوط اكسپرس و ايجاد خطوط مصوب ديگر در طرح‌هاي جامع حمل‌و‌نقلي باقي نمي‌گذارد. 
با كمبود بودجه تخصيص از سوي دولت، شهرداري هم براي جبران كمبودها قيمت‌ بليت‌‌ها را افزايش خواهد داد، اقدامي كه با سياست‌هاي كلي در جهت توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومي و تشويق شهروندان به استفاده از اين ناوگان هم‌خواني ندارد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار