کد خبر: 893427
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
مذاکرات صلح سوریه در سوچی در حالی به کار خود پایان داد که به‌رغم کارشکنی‌های همیشگی معارضان، بر سر «تشکیل کمیته قانون اساسی» توافق كردند.
مذاکرات صلح سوریه در سوچی در حالی به کار خود پایان داد که به‌رغم کارشکنی‌های همیشگی معارضان، بر سر «تشکیل کمیته قانون اساسی» توافق كردند. قرار است روسیه، ایران و ترکیه هریک فهرستی را متشکل از ۴۵ تا ۵۰ نام پیشنهادی برای حضور در کمیته قانون اساسی به نماینده سازمان ملل ارائه دهند. 
نشست صلح سوریه در شهر سوچی روسیه سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان برگزار شد و پس از دو روز مذاكره بین معارضان و هیئت دمشق سه‌‌‌‌شنبه شب با صدور بیانیه‌ای به كار خود پایان داد. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، در این بیانیه تأکید شده است که نمی‌توان از هیچ یک از بخش‌های خاک سوریه صرف‌نظر کرد و مردم سوریه همچنان پایبند به بازپس‌گیری جولان اشغالی با همه ابزارهای قانونی مطابق منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی هستند. بیانیه مذکور بر حق مردم سوریه برای تعیین آینده کشورشان به صورت مستقیم و دموکراتیک از طریق انتخابات تأکید می‌کند و حق انتخاب نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را منحصر به آنها می‌داند. طبق گفته استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، در این نشست توافق شد که دولت سوریه و تمامی گروه‌های معارض سوری در تدوین قانون اساسی این کشور مشارکت داشته باشند. در این مذاکرات همچنین توافق شد که فرآیند حل و فصل سیاسی بحران سوریه طبق توافقات حاصل شده در سلسله نشست‌های صلح سوری در شهر «ژنو» سوئیس ادامه یابد كه قرار است در اسفند ماه برگزار شود. 
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیك، دی میستورا كه ریاست این نشست را برعهده داشت درباره نتایج این نشست گفت:«شرکت‌کنندگان در نشست سوچی بر تشکیل کمیته‌ای برای تدوین قانون اساسی جدید سوریه به توافق رسیدند».
به گفته وی، همه طرف‌های شرکت‌کننده اعم از نمایندگان دولت، معارضین و گروه‌های مستقل متعهد شدند که به قطعنامه ۲۲۵۴ که خواهان تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌ جمهوری در سوریه است، پایبند باشند. نماینده سازمان ملل گفت كه بر اساس توافق صورت‌گرفته در سوچی، قرار است روسیه، ایران و ترکیه هریک فهرستی را متشکل از ۴۵ تا ۵۰ نام پیشنهادی برای حضور در کمیته قانون اساسی به دی‌میستورا تحویل دهند، اما نهایتاً تصمیم‌گیری درباره نحوه عملکرد در زمینه تشکیل کمیته بر عهده دبیرکل سازمان ملل یا شورای امنیت خواهد بود. 
دی‌میستورا در بخش دیگری از این نشست گفت سازمان ملل از ایران، روسیه و ترکیه انتظار دارد که از نفوذ خود بر طرف‌های درگیر در سوریه استفاده کنند تا اطمینان یابند که همه طرف‌‌‌‌ها تعهدات خود را اجرایی می‌کنند.  از سوی دیگر، وزارت خارجه ترکیه هم بعد از نشست سوچی توافق برای تشکیل کمیته قانون اساسی و ایجاد فهرستی ۱۵۰نفره از نامزدهای عضویت در کمیته را «مهم‌‌ترین نتیجه این کنگره‌» توصیف کرد. نشست سوچی در حالی پایان یافت كه برخی معارضان با عدم مشاركت در این نشست، سعی كردند گفت‌وگوهای صلح را به شكست بكشانند. 
   
ابراز رضایت از سوچی 

هرچند معارضان و دولت سوریه در نشست سوچی به نتیجه ملموسی دست نیافتند اما رهبران تركیه و روسیه از آن استقبال كردند. به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با رجب طیب اردوغان درباره نتایج سوچی تلفنی گفت‌وگو كردند. دفتر مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که پوتین و اردوغان از نتایج نشست سوچی ابراز رضایت کردند. دو طرف همچنین درباره همکاری برای حفظ مناطق عاری از سلاح در سوریه نیز گفت‌وگو کردند.  حسین جابری انصاری، معاون وزیر خارجه ایران هم سه‌‌‌‌شنبه شب در گفت وگو با شبکه المنار گفت:«آنچه در چارچوب مذاکرات آستانه و اکنون در سوچی انجام شد می‌تواند گام‌های صحیح و شروع خوبی برای گفت وگوی جدی سوری- سوری برای خروج از بحران باشد.» وی با بیان اینکه شرکت نمایندگانی از طیف‌های مختلف مردم سوریه به خودی خود برای موفقیت این نشست کافی است، به طرف‌‌‌‌هایی که این نشست را ترک کردند اشاره کرد و گفت: آنها نیز می‌توانند دوباره به مذاکرات باز گردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار