کد خبر: 893391
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
برخلاف ادعاها، تهدید مردم ایران هرگز از ادبیات امریکایی‌ها حذف نشده است
«من ساكت نماندم. امريكا در مبارزه شجاعانه مردم ايران براي آزادي، در كنار آنها مي‌ايستد» اين بخشي از سخنان دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا در اولين سخنراني سالانه‌اش است كه تأكيد مي‌كند دشمني امريكا با ايران پايدارتر از گذشته است.
«من ساكت نماندم. امريكا در مبارزه شجاعانه مردم ايران براي آزادي، در كنار آنها مي‌ايستد» اين بخشي از سخنان دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا در اولين سخنراني سالانه‌اش است كه تأكيد مي‌كند دشمني امريكا با ايران پايدارتر از گذشته است. 
دونالد ترامپ همانند رؤساي جمهور گذشته امريكا، جمهوري اسلامي ايران را يك تهديد مستمر براي منافع ايالات متحده امريكا ارزيابي كرده و در تريبون‌هايی كه طي يك سال سپري شده از دوران رياست جمهوري خود در اختيار داشته، با زبان تهديد با ايران روبه‌رو شده است. 
دونالد ترامپ در زمان تبليغات انتخاباتي رياست جمهوري امريكا نيز به هر بهانه‌اي از لزوم مقابله با ايران مي‌گفت و طي یک سال اخير در سخنراني‌هاي صرفاً اقتصادي و حتي در ديدار با مقامات ساير كشورها، از ايران نام برده و كشورمان را به عنوان تهديدي عليه منافع امريكا عنوان مي‌كند. 
آنچه در سخنراني سه شنبه شب دونالد ترامپ درباره ايران عنوان مي‌شود اين مسئله است كه ترامپ همانند اوباما روي يك گزاره تأكيد دارد و آن اين مسئله است كه امريكا در كنار مردم ايران قرار دارد! وي در بخشی از سخنراني‌اش به ناآرامي‌هاي اخير در برخي از شهرهاي ايران اشاره و بيان مي‌كند: «در حالي كه ما دوستي‌هايمان را در سرتاسر جهان تقويت مي‌كنيم، صراحت خود در قبال رقبايمان را نيز احيا مي‌كنيم.» 
وي مي‌گويد: «زماني كه ناآرامي‌ها در ايران شكل گرفت، من ساكت نماندم. امريكا در مبارزه شجاعانه مردم ايران براي آزادي، در كنار آنها مي‌ايستد... من از كنگره مي‌خواهم كه نواقص توافق هسته‌اي وحشتناك با ايران را برطرف كند.» 
همانطور كه اشاره شد عبارت مهمي كه در سخنان ترامپ موجود مي‌باشد اين بخش است: «وقتي مردم ايران عليه جنايات حكومت ديكتاتور فاسد قيام كردند، من ساكت نماندم. امريكا در مبارزه شجاعانه مردم ايران براي آزادي، در كنار آنها ايستاده‌است.» 
دونالد ترامپ با توصيه مشاوران ايران شناس خود تلاش كرده ضمن وضع قوانين تحريمي عليه ايران كه آثار گسترده آن بهداشت، اقتصاد و امنيت جامعه ايران را به چالش مي‌كشاند، خود را حامي مردم ايران نشان دهد و از آنها رسماً بخواهد تا رو به سوي شورش‌هاي اجتماعي و مخالفت علني با نظام اسلامي بياورند.
ترامپ در بحبوحه اغتشاشات ماه گذشته در حساب كاربري خود در توئيتر نوشت: گزارش‌هاي بسياري از تظاهرات مسالمت آميز شهروندان ايران كه از فساد رژيم و به هدر دادن ثروت كشور براي حمايت مالي از تروريسم در خارج از كشور به ستوه آمده‌اند، منتشر شده است. 
رئيس‌جمهوري امريكا ادامه مي‌دهد: حكومت ايران باید به حقوق مردم از جمله حق بيان و ابراز عقايدشان احترام بگذارد. جهان نظاره گر است. 
دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري امريكا، روز چهارشنبه ۱۳ دي نيز بار ديگر با تمجيد از اعتراض‌هاي اخير در ايران، بر حمايت ايالات متحده از ايرانيان تأكيد مي‌كند و توئيت مي‌كند‌: «احترام فراوان براي مردم ايران كه در حال بازپس گرفتن [كشور از دست] حكومت فاسدشان هستند.» 
وي خطاب به مردم ايران مي‌نويسد: «شاهد حمايت بزرگ ايالات متحده در زمان مناسب خواهيد بود!»
به كارگيري اين ادبيات طي حداقل چهار سال اخير توسط ترامپ – اوباما نشان مي‌دهد كه رويارويي امريكا با جامعه ايراني، مؤلفه‌هاي جديدي را به خود گرفته است، به اين معنا كه سياستمداران ارشد امريكايي تلاش مي‌كنند تا مواضع خود را به سمت ايجاد دوقطبي مردم – حاكميت در ايران سوق دهند و براي رسيدن به چنين هدفي تلاش مي‌كنند مجموعه القائاتي را به افكار عمومي داخلي ايران منتقل كنند؛ مجموعه القائاتي كه مي‌تواند حداقل بخشي از جامعه ايراني را به اين باور برساند كه در صورت رويارويي جامعه با حاكميت اسلامي، مقامات امريكايي‌ با پيشینه دشمني بيش از 100‌ساله با ملت ايران در كنار جامعه ايران خواهند بود 
يا جامعه ايراني به اين باور برسد كه نظام اسلامي نمي‌تواند مشكلات اقتصادي آنها را مرتفع کند و براي كاهش مشكلات اقتصادي كشور، ناچاراً بايد در مقابل سياست‌هاي حاكميت در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي ايستادگي کند و آن را به چالش كشاند. 
شكل‌گيري شعار‌هاي انحرافي و تلاش براي همگاني كردن آن در فتنه 88 و اغتشاشات دي ماه امسال نيز به خوبي نشان مي‌دهد كه هدف «ايجاد ترديد در مردم با سياست‌هاي منطقه‌اي نظام» و پس از آن شكل دهي دوقطبي مردم – حاكميت است، شعارهايی نظير‌«نه غزه نه لبنان، جانم فداي ايران»، «سوريه رو رها كن، فكری به حال ما كن» و «ايران شده فلسطين، مردم چرا نشستين» دقيقاً با چنين هدفي مورد توجه رهبران غائله‌هاي داخلي قرار گرفت. 
   
امريكايي‌ها و نقاب حمايت از مردم در هنگامه ناكارآمدي‌ها

القای اين مسئله به جامعه ايراني كه نظام اسلامي در شرايط نامساعد اقتصادي مردم، مبالغ هنگفتي را صرف مردم سوريه، يمن، عراق و فلسطين و لبنان مي‌كند از جمله دروغ پردازي‌هاي رسانه‌اي است كه مي‌تواند ايجاد نفرت عمومي را در سطوحي از جامعه به‌وجود آورد و مردم را در يك بازه زماني مقابل نظام قرار دهد. 
به همین دليل است كه رئيس‌جمهور امريكا بارها عبارت «از فساد حكومت و بر باد دادن ثروت كشور براي تأمين مالي تروريسم در خارج، جان‌به‌لب شده‌اند» را تكرار كرده است. 
سخنگوي وزارت خارجه امريكا نيز در يكي از موضع‌گيري‌هاي خود مي‌گويد: « آزارديدگان اصلي [اقدامات] رهبران ايران، خود مردم ايرانند.» 
«سارا سندرز» سخنگوي كاخ سفيد روز گذشته در حساب كاربري‌اش در توئيتر با لحني انتقادآميز از دولت قبلي امريكا نوشته بود: «روزهايي كه امريكا ظلم‌هاي حكومت ايران را به نحو ديگري نگاه كند به سرآمده‌اند. امريكا در كنار مردم ايران ايستاده است.»
وزارت خارجه اين كشور در بيانيه خود كه با محوريت اغتشاشات دي ماه صادر مي‌كند بااشاره به سخنان چندي پيش ركس تيلرسون، وزيرخارجه امريكا كه در جلسه‌اي در كنگره امريكا گفته بود دولت ترامپ «از عناصري در داخل ايران حمايت مي‌كند كه بتواند به انتقال مسالمت‌آميز دولت منجر شود» از لزوم تغيير حاكميت ايران سخن به ميان مي‌آورد. 
همانطور كه اشاره شد باراك اوباما، رئيس‌جمهوري امريكا نيز بارها تلاش كرد تا مردم را مقابل سياست‌هاي نظام اسلامي قرار دهد، به عنوان نمونه وي در آستانه سالگرد انتخابات سال 88 از كشورهاي جهان خواست كه از مبارزه مردم ايران براي «آزادي» حمايت كنند: «اين مسئوليت همه مردم و كشورهاي آزاد است تا روشن كنند ما طرف كساني هستيم كه در پي آزادي، عدالت و عزت هستند» يا وي در يكي ديگر از سخنراني‌های خود اينگونه خود را حامي مردم ايران نشان مي‌دهد: «مردم ايران لايق بهترين امكانات هستند و اما جمهوري اسلامي ايران با سياست‌هاي خود مانع از دستيابي جامعه ايراني به اهداف خود است.»
  
ترديد عمومی نسبت به سياست‌هاي منطقه‌اي

مبرهن است دوقطبي‌سازي مردم– حاكميت با تكرار عبارات مشابه نظير «مردم ايران از حاكميت اسلامي ناراضي هستند» قابليت تحقق پيدا مي‌كند، با اين توضيح كه امريكايي‌ها شكاف‌هاي اجتماعي– سياسي در بيان اقشار مختلف جامعه را نقطه اتكا در داخل ايران دانسته و در مرحله بعد با دوقطبي‌هاي حاميان نظام– مخالفان نظام را شكل خواهند داد تا نهايتاً بخش‌هاي قابل توجهي از جامعه مقابل سياست‌هاي نظام قرار گیرد و فروپاشي نظام اسلامي از چنين مسيري رنگ تحقق بگيرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار