کد خبر: 892924
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
مرور تاريخ دفاع مقدس، انسان‌هاي بزرگي را بر تارك آسمان حماسه ايران زمين به خاطر مي‌آورد.
داود عامری
مرور تاريخ دفاع مقدس، انسان‌هاي بزرگي را بر تارك آسمان حماسه ايران زمين به خاطر مي‌آورد. مرداني كه بي‌ادعا و براساس پيماني كه با حضرت حق بسته بودند، فارغ از قيل و قال‌هاي زندگي روزمره، فارغ از انديشه و معونه حيات چند روزه، خود را وقف هدفي مقدس كردند و دفاع مقدس، مسيري بود كه آنها را به سوي سعادت و معبود راهنمايي ساخت تا با سركشيدن شهد شهادت، روزي خوار خوان نعمت حضرت حق گردند و به خيل رستگاران «عندربهم يرزقون» بپيوندند. 

شهداي دفاع مقدس به قشر و طايفه خاصي از جامعه ايران اسلامي اختصاص ندارند، بلكه همه اقشار جامعه با لبيك به نداي حضرت امام خميني (ره) و براساس وظيفه ديني و ملي به جبهه‌هاي حق شتافتند و چه مردان و زنان بزرگي جان خود را براي حفظ عزت و هويت ايراني – اسلامي فدا كردند. يكي از شهداي بزرگ اين سرزمين كهن و توحيدي، شهيد حسن باقري است كه در سالروز عروج ملكوتي آن فرزند دلير و انديشمند ملت بزرگ ايران قرار داريم. 
نهم بهمن ماه روز ميعاد شهيد باقري است. او كه همه عمر در پي وصل جانان بود، در بهمن ماه سال 1361، ميقات جبهه را مسيري سريع‌تر براي رسيدن به معبود دانست و به همين خاطر حضور در جبهه را حتي بر رفتن به حج ترجيح داد. 

شهيد غلامحسين افشردي (حسن باقري)، از رزمندگان سپاه اسلام بود كه همرزمانش او را به صفاتي نيكو چون خوش خلقي، خوش فكري، خوش عملي، صبوري، ابتكار، خلاقيت و شجاعت در گفتار و صحنه عمل معرفي مي‌كنند؛ او كه توانسته بود فضاي سخت جنگ را با مهرباني و لطافت يك جوان مسلمان پيوند بزند و شخصيتي جذاب براي دوستان خود و افراد تازه وارد باشد. او كه جلوتر از زمان خويش فكر مي‌كرد و عمل، هر چند سختي‌هايي بر او فراهم مي‌شد اما همين ويژگي‌ها باعث شد تا او به سرعت از يك خبرنگار جوان، به مسئول عالي رتبه در جنگ تبديل شود و از خود الگويي براي آيندگان بسازد. 

شهيد باقري در كنار تحصيل و كسب علم در دانشگاه، كار در روزنامه جمهوري اسلامي را به عنوان يك خبرنگار شروع كرد و يك بار نيز به عنوان خبرنگار، سفر ۱۵ روزه‌اي به لبنان و اردن انجام داد و يك گزارش تحليلي و جامع از وضع نابسامان مسلمانان آنجا تهيه كرد. به نظر مي‌رسد اين حرفه و آن سفر نقش و اثر خوبي در او گذاشت كه همواره بر اراده و كيفيت او مي‌افزود. شخصيت فرهنگي و رسانه‌اي شهيد باقري در سايه نبوغ نظامي او در سال‌هاي دفاع مقدس كمتر ديده شده و اينكه چه شد كه او با حضور در جبهه راه جهاد را برگزيد و همه آمال خويش را در آن مسير معنا بخشيد؟ 

رهبر معظم انقلاب مي‌فرمايند: «دفاع مقدس وسيله‌اي شد براي اينكه استعدادهاي مكنون در انسان‌ها به شكل عجيبي بروز كند، مثلاً شهيد حسن باقري.»يكي از دوستان خبرنگار تعريف مي‌كند كه حضرت آقا فرمودند: «شهيد حسن باقري، خبرنگار ساده‌اي بود كه حدود يك سال پس از ورود به جبهه جنگ از يك سرباز عادي تبديل شد به يك استراتژيست... چگونه ناممكن را ممكن مي‌كرد... اين گونه وقايع را نمي‌توان با محاسبات علمي و منطق جاري دنياي امروز به كنكاش نشست.»

اما وقتي اثر او را در مسير دفاع مقدس و بعد از آن جست‌وجو كنيم، در خواهيم يافت كه چگونه در جمع كردن فضيلت‌هاي انساني و مهارت‌هاي كاري و فرهنگي از خود شخصيتي كم نظير ساخت. شايد روحيه پرسشگر و سابقه رسانه‌اي او باعث شد تا هيچ‌گاه متوقف نشود و هر روز در كارش فصلي نو و موفقيتي تازه ايجاد كند و نشان دهد، اعتماد به فكر و تجربه‌هاي نو چگونه مي‌تواند كارآمدي يك تشكيلات را افزايش دهد كه كيميايي است براي اين روزهاي اين مرز و بوم. 

شهيد حسن باقري نه تنها براي فرماندهان جنگ مي‌تواند الهام بخش و اسوه باشد بلكه براي نسل جوان و خبرنگاران كشور كه امانتي بزرگ از آن يار سفر كرده در دست دارند و بايد به آن افتخار كنند و مشي و راه او را در رسالت فرهنگي خويش دريابند. بايد به ياد داشته باشيم كه اجتماع فضيلت‌ها انسان را به اوج مي‌رساند و رشد تك بعدي يك خصيصه، هرچند فضيلت بزرگي هم باشد، انسان را به كمال نمي‌رساند، آنچه باعث مي‌شود بعضي از انسان‌ها نمونه هايي كامل از يك انسان متعالي و رشد يافته باشند، توجه به همه جنبه‌هاي انساني و فضيلت‌هاي ديني، اخلاقي و فرهنگي است. 

در نهم بهمن ماه، عروج ملكوتي سردار سپاه اسلام و خبرنگار آزاده عرصه رسانه را با همرزمانش و همه ملت شريف و شهيد پرور ايران كه به انصاف ثابت كرده‌اند قدردان شهداي خود هستند، گرامي داشته، ياد و خاطره‌اش را زنده نگه مي‌داريم. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار