کد خبر: 891744
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
با پایان مهلت تعیین شده برای توافق بر سر لایحه بودجه امریکا و عدم توافق دو حزب جمهوریخواه و دموکرات‌‌‌‌ها در این باره، کلید روند تعطیلی نهادهای دولت فدرال امریکا زده شد.
تلاش‌‌‌‌ها برای کسب ۶۰ رأی در میان سناتور‌‌‌ها برای تصویب بودجه موقت دولت تا روز شانزدهم فوریه با شکست روبه‌رو شد تا روند تعطیلی نهادهای فدرال آغاز شود و به این ترتیب کارمندان امریکایی در بخش‌های مختلف به مرخصی اجباری بدون حقوق فرستاده شوند. تنها سازمان‌‌‌‌ها و نهادهای خاصی مانند مراکز تأمین امنیت، درمانگاه‌‌‌‌ها و ادارات پست به فعالیت خود ادامه خواهند داد. همچنین به‌رغم تعطیلی دولت فدرال، ارتش، نهادهای امنیتی، ارائه‌دهندگان خدمات ترافیک هوایی و حمل و نقل عمومی از دیگر نهاد‌‌‌هایی هستند که تحت تأثیر تعطیلی سازمان‌های دولتی قرار نمی‌گیرند.  البته با توجه به تعطیلی روزهای ‌‌‌‌شنبه و یک‌شنبه، تعطیلی دولت فدرال از روز دو‌‌‌شنبه احساس خواهد شد که کارمندان نهادهای دولتی باید به سر کار برگردند.  به‌رغم اینکه مجلس نمایندگان امریکا روز پنج‌‌شنبه با ۲۳۰ رأی در برابر ۱۹۷ رأی به طرح بودجه موقت رأی مثبت داده بود، اما جمهوریخواهان با اینکه در سنا اکثریت را در دست دارند، در رأی‌گیری نتوانستند ۵۰ رأی مثبت به نفع بودجه موقت دولت جمع کنند و ۴۹ سناتور رأی منفی دادند. با اینکه چاک شومر، رهبر فراکسیون اقلیت دموکرات‌‌ها گفت «‌تعدادی از سناتورهای جمهوریخواه نیز رأی منفی داده‌اند»،‌ میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنا با انتقاد از دموکرات‌‌‌‌ها گفت: «‌آنها همه ما را به گروگان گرفته‌اند.» کاخ سفید هم حزب دموکرات را به گروگان گرفتن شهروندان امریکا متهم کرده و سخنگوی کاخ سفید گفت:«‌ما با دموکرات‌‌ها بر سر مهاجران غیرقانونی مذاکره نخواهیم کرد.» 
   
محور اصلی اختلاف 

از آغاز سال مالی جدید تاکنون، چهار بار بودجه موقت امریکا برای عبور از اختلاف‌نظرهای فراکسیون‌های جمهوریخواه و دموکرات در مجلس سنا به تصویب رسیده است.  گرچه تأمین مالی ادارات و سازمان‌های فدرال از طریق تصویب بودجه سالانه صورت می‌گیرد، اما اختلاف‌نظر‌‌‌ها باعث شده بودجه بلند‌مدت به تصویب نرسد. این اختلاف نظر باعث شد حتی بودجه موقت هم رأی لازم را به دست نیاورد.  مهم‌‌ترین اختلاف میان دو طرف، درخواست‌های حزب دموکرات در ارتباط با ۷۰۰ هزار مهاجر بی‌مدرک است که هنگام ورود به امریکا کودک بودند. در زمان ریاست‌جمهوری آقای اوباما، در برنامه‌ای (داکا) مجوز اقامت موقتی به آنها داده شد. آقای ترامپ اخیراً گفت به این برنامه پایان می‌دهد و از کنگره خواهان برنامه‌ای جایگزین شده است.  این برنامه از جوانان مهاجر بدون مدرک در امریکا حمایت می‌کند و به آنها اجازه موقت کار و خدمات تحصیلی می‌دهد. جمهوریخواهان و ترامپ خواهان کسب امتیازاتی از دموکرات‌‌ها در این مورد هستند اما تاکنون موفق نبوده‌اند. دموکرات‌‌ها خواهان آن هستند که این طرح دایمی شود.
 
تازه‌‌‌‌ترین نظرسنجی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که نیمی از امریکایی‌‌‌ها معتقدند ترامپ یا نمایندگان جمهوریخواه عامل اصلی تعطیلی دولت هستند.  این نظرسنجی حاکی است که 21 درصد امریکایی‌‌‌ها اعلام کرده‌اند که دونالد ترامپ باید به خاطر تعطیلی دولت سرزنش شود و 26 درصد هم تقصیر را به گردن نمایندگان جمهوریخواه در کنگره انداخته‌اند.   31 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی هم بر این باورند که دموکرات‌‌ها عامل اصلی تعطیلی دولت هستند و 10 درصد امریکایی‌‌‌ها نیز هر سه دسته را شایسته سرزنش می‌دانند.  56 درصد امریکایی‌‌‌ها نیز اعلام کرده‌اند که توافق بر سر بودجه را برای بازنگه داشتن دست دولت در تصویب قانون «‌داکا‌» ترجیح می‌دادند.  34درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی هم اعلام کردند که تصویب قانون داکا را به تعطیلی دولت امریکا ترجیح می‌دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار