کد خبر: 887998
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
چهارمين جلسه دادستاني تهران با موضوع آسيب‌هاي اجتماعي در سال 1396، با حضور تعدادي از معاونان دادستان و سرپرستان نواحي دادسراي تهران، رؤساي سازمان‌هاي تبليغات اسلامي و بهزيستي كشور، فرمانده سپاه استان تهران، فرمانده سپاه تهران بزرگ، فرمانده پليس ‌اخلاقي ناجا، فرمانده پليس امنيت تهران بزرگ و نمايندگان دستگاه‌هاي اجرايي و سازمان‌ها برگزار شد. 
جعفري دولت‌آبادي با اشاره به اينكه امروزه اصطلاح آسيب‌هاي اجتماعي وارد ادبيات اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي شده است، بر ضرورت توجه به اين مهم تأكيد كرد و افزود: قبلاً صرفاً به تخلفات و جرايم مي‌پرداختيم، اما امروزه آسيب‌هاي اجتماعي به عنوان بزرگ‌ترين خطر براي كشور كه حتي بيش از جرايم و تخلفات اجتماعي جاي توجه دارد، ارزش‌ها و ساختارهاي اجتماعي را تحت‌‌الشعاع خود قرار داده است و چنانچه براي مهار و مبارزه برنامه‌ريزي نشود، اوضاع از آنچه كه هست بدتر خواهد شد. 
وي با انتقاد از اين نظر كه امروزه تمامي كارها در حوزه عفاف و حجاب به پليس و قوه قضائيه ختم مي‌شود، افزود: مجلس شوراي اسلامي در مقام بررسي عملكرد دستگاه‌ها، نخست از اقدامات پليس و قوه قضائيه پرسش مي‌كند، اين در حالي است كه نخست بايد از عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي و فرهنگي كشور كه اجراكننده سياست‌هاي شوراي انقلاب فرهنگي هستند، سؤال كرد. 
  
ورود عالي‌ترين مقام كشور به موضوع آسيب‌ها، واجد پيام مهمي است

جعفري‌دولت‌آبادي سومين ابزار براي پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و مقابله با آنها را، رهنمودهاي مقام معظم رهبري دانست و با يادآوري جلساتي كه با حضور مسئولان ارشد كشوري در خصوص آسيب‌هاي اجتماعي در محضر ايشان برگزار شده است، اظهار داشت: ورود عالي‌ترين مقام كشور به موضوع آسيب‌ها، واجد پيام مهمي است و ما بايد بدانيم امروزه ابزارهاي خوبي در مبارزه با آسيب‌ها در اختيار داريم و اگر موفق نيستيم، بايد به دنبال علت آن باشيم.  وي با اشاره به فعاليت مراكز ماساژ مختلط در تهران افزود: نظام ما ديني است و اجازه نخواهيم داد ارزش‌هاي اسلامي با چنين اقداماتي به سخره گرفته شود. بنابراين پليس و دادستاني تهران با پديده قبيح ماساژدرماني كه امروزه عده‌اي با ايجاد دفتر و انجام تبليغات در فضاي مجازي مرتكب مي‌شوند، مقابله خواهند كرد. 
دادستان تهران به موضوع زنان خياباني پرداخت و در خصوص اقدامات سلبي و ايجابي مورد نياز در مبارزه با اين آسيب، اظهار داشت: سال‌هاست اين مشكل به چشم مي‌خورد؛ زنان خياباني جمع‌آوري مي‌شوند اما مجدد در اجتماع رها مي‌گردند. 
وي افزود: مشكلات زنان خياباني صرفاً با انجام اقدامات قضايي - پليسي حل نمي‌شود، بلكه در اين بحث بايد قائل به تفكيك شد؛ آنجا كه فسق علني رخ مي‌دهد، به عنوان مجرم بايد تحت تعقيب قرار گيرد و در غيراين فرض، دستگاه‌هاي فرهنگي و اجرايي بايد ورود كنند. 
جعفري دولت‌آبادي تكرار چرخه جمع‌آوري و رها شدن مجدد چنين زناني را ناشي از بي‌توجهي دستگاه‌هاي فرهنگي و اجرايي مرتبط با موضوع به وظايف خود دانست و افزود: اينكه از پليس بخواهيم زنان خياباني را جمع‌آوري كند اما جايي براي نگهداري آنان نباشد، نتيجه‌بخش نخواهد بود. 
 
بسيج، بهترين ظرفيت در مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي 

ايجاد ساختارهاي مناسب براي استفاده از ظرفيت‌هاي مردمي، آخرين شيوه‌اي بود كه جعفري دولت‌آبادي توجه به آن را به ويژه پس از ورود مقام معظم رهبري به موضوع آسيب‌هاي اجتماعي، ضروري دانست و افزود: سازمان اجتماعي در وزارت كشور شكل گرفته و اميدواريم به تدريج به نهاد دولتي تبديل نشود. 
دادستان تهران هماهنگي دستگاه‌ها را مهم‌ترين رمز موفقيت در مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي دانست و افزود: اين‌گونه نباشد كه پليس دستگير يا جمع‌آوري كند، قاضي رها كند؛ يا قاضي مددجو را به سازمان بهزيستي معرفي كند و آن سازمان از پذيرش مددجو امتناع نمايد.  وي مردم و بسيج را بهترين ظرفيت در مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي دانست و اظهار داشت: هم‌چنان كه در جنگ تحميلي با بهره‌مندي از ظرفيت مردمي به نتيجه رسيديم، در مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي هم كه اهميت آن كمتر از جنگ نيست، بايد به اين ظرفيت توجه شود.  جعفري دولت‌آبادي از مسئولان حاضر در جلسه خواست در بحث عفاف با عزم جدي‌تر، با برنامه راهبردي‌ و اقدامات قوي‌تر وارد شوند و افزود: قصدم اين نيست كه بگويم كاري نشده است بلكه معتقدم بايد تحول در اقدامات باشد و اگر تهران در مبارزه موفق شود، الگوي خوبي براي ساير استان‌ها خواهد بود. 

تذكر پليس به افراد بدحجاب

جعفري دولت‌آبادي در ادامه از پليس خواست در توقيف اتومبيل‌هايي كه براي نواميس مردم مزاحمت ايجاد مي‌كنند يا با دور دور كردن و حركات غيرمتعارف نظم عمومي را مختل نموده يا رانندگان مست و خودروهاي حامل زنان كشف حجاب كرده، ترديد نكنند و اظهار داشت: تذكر از سوي پليس براي بار اول اقدام مناسبي است، اما صرف تذكر كافي نيست و در صورت تكرار، خودرو توقيف و متخلف به مرجع قضايي معرفي شود. 
جعفري دولت‌آبادي در پيگيري موضوع عرضه قليان در اماكن عمومي به عنوان مصوبه جلسه قبلي آسيب‌هاي اجتماعي، با اعلام صدور بخشنامه‌اي از سوي دادستاني تهران خطاب به سرپرستان نواحي دادسرا در اين راستا افزود: اقدامات دادستاني تهران مدتي است شروع شده است، اما كماكان تخلف از سوي رستوران‌‌دارها مشاهده مي‌شود و بنابراين ضروري است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هم ورود كند و پليس هم جدي‌تر اقدام نمايد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار