کد خبر: 887383
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
ادامه سياست ‌خصمانه عربستان عليه ايران
سعودي‌ها در حالي با اقدامات و رفتارهاي خود هر روز بر آتش جنگ در منطقه غرب آسيا هيزم مي‌ریزند كه اين رژيم به واسطه همين سياست‌هاي اشتباه خود در حال اضمحلال و فروپاشي است...
جعفر تکبیری

سعودي‌ها در حالي با اقدامات و رفتارهاي خود هر روز بر آتش جنگ در منطقه غرب آسيا هيزم مي‌ریزند كه اين رژيم به واسطه همين سياست‌هاي اشتباه خود در حال اضمحلال و فروپاشي است؛ اتفاقي كه باعث شده، سعودي‌ها به دنبال مقصر‌سازي براي اين روند رو به افول خود باشند و در اين ميان همواره انگشت اتهام خود را به سوي جمهوري اسلامي ايران گرفته‌اند. 
مقامات آل سعود كه در گردابي عظيم از مشكلات متعدد گير افتاده‌اند، در ادعايي مضحك، ايران را متهم كرده‌اند كه به سمت كشورهاي عربي يورش آورده است. اين بخشي از گفته‌هاي عبدالله المعلمي نماينده دائم عربستان در سازمان ملل است كه در كنفرانسي مطبوعاتي گفته عربستان با قاطعيت و قدرت مقابل آنچه به زعم خود «يورش ايران در كشورهاي عربي» خواند، مقابله مي‌كند. 

وي سپس بدون اشاره به حمايت تمام عيار و علني عربستان از گروه‌هاي مسلح و تكفيري در منطقه به ويژه در عراق و سوريه و نيز دخالت‌هاي آشكار كشورش در لبنان مدعي شد: «اقدامات عربستان در مقابله با تلاش‌هاي نظام ايران براي گسترش تروريسم در جهان عرب- از طريق احزاب طایفه‌اي نظير حزب‌الله كه تهران آنها را حمايت مالي مي‌كند و شبه‌نظاميان طایفه‌اي در عراق و سوريه و شبه‌نظاميان حوثي در يمن- عيان و آشكار است.» 
وي همچنين با حمله به گروه‌هاي مقاومت در منطقه مدعي شد: «همه اين باندها رويكردی قلدرمآبانه را عليه امت عربي دنبال مي‌كنند اما عربستان با قاطعيت و عزم و قدرت در سطح ميداني و نيز در سطح ديپلماتيك در سازمان ملل و ساير محافل بين‌المللي با آن مقابله مي‌كند.»
    
سلسله اشتباهات سعودي‌ها

اما قراردادن اين ادعاي تازه مقامات سعودي در خصوص ايران در كنار ساير گفته‌هاي نابخردانه آنها و تأكيد فراوانشان بر ادامه سياست‌هاي اشتباهشان در مقابله با كشورمان، اين موضوع را به اثبات مي‌رساند كه رژيم آل‌سعود با پا فشاري بر سياست‌هاي غلط خود در مسير اضمحلال و فروپاشي قرار گرفته است. مؤيد اين ادعا آنجاست كه كاهش شديد قيمت نفت به عنوان منبع مهم درآمدهاي عربستان طي چند سال گذشته و همچنين سوزاندن سرمايه اين كشور در آتش جنگ‌هاي سوريه، يمن و عراق و در كنار آن هديه دادن سرمايه مردم اين كشور به دشمن شماره يك مسلمانان يعني امريكا باعث شده اين حكومت با چالشي جدي در حوزه اقتصادي روبه‌رو شود. 
    
استمرار سياست اصولي ايران

حال ورود سعودي‌ها به اين بازي خطرناك عليه ايران، در حالي است كه ايران پس از انقلاب شكوهمند اسلامي توانسته به‌رغم تمامي تحريم‌ها و فشارهايي كه در قالب جنگ تحميلي و تحريم به آن وارد شده بود، نه‌تنها تماميت ارضي خود را حفظ بلكه پله‌هاي ترقي را يكي پس از ديگري طي كند و به الگويي منطقه‌اي و الهام‌بخش براي كشورهاي مسلمان تبديل شود؛ الگويي كه امروز مدل خود را به كشورهاي مختلف صادر مي‌كند و انقلاب‌هاي بي‌شماري به تأسي از انقلاب اسلامي ايران شكل گرفته است، از اين رو مقامات سعودي همواره در تلاش بوده‌اند ايران را با چالش‌هاي مختلفي درگير كنند تا از اين راه بتوانند يكي از رقباي منطقه‌اي خود را كه از موقعيتي بسيار استراتژيك‌تر نسبت به خود با تسلط بر تنگه هرمز و نوار شمالي خليج‌فارس برخوردار بود، از دور خارج كنند. 

اين اقدامات در حالي صورت گرفت كه عربستان همزمان تلاش زيادي براي ايجاد فاصله ميان ايران و شركاي استراتژيكش به كار بسته است؛ تلاشي كه در نهايت تبديل به يك جنگ تمام‌عيار در سوريه، عراق و يمن شد و كار را تا جايي پيش برد كه سعودي‌ها درآمدهاي ميلياردي خود از فروش نفت را جهت مقابله با ايران در اختيار گروه‌هاي تروريستي فعال در سوريه و عراق قرار دادند و خود نيز وارد يك جنگ مستقيم با يمن شدند. 
نكته مهم برتری جمهوري اسلامي در تمامي اين ميدان‌ها بود كه با حمايت از دولت‌هاي قانوني اين كشورها، باعث شده سياست‌هاي آل‌سعود در منطقه با شكست‌هاي مفتضحانه‌اي همراه باشد، بنابراين همين موضوع باعث شده آل‌سعود نوك پيكان مخالفت خود را به سمت جمهوري اسلامي ايران بچرخاند و بكوشد براي تحقق اهداف خود در منطقه غرب آسيا ابتدا ايران را از سد راه خود بردارد. 
   
آيا بروز يك جنگ منطقه‌اي محتمل است؟

اما در اين بين سؤال مهمي كه افكار عمومي را به خود مشغول كرده اين است كه با توجه به حملات لفظي سعودي‌ها به ايران و همچنين شكست‌هاي مكرر آنان در منطقه، آيا اين احتمال تقويت شده كه عربستان دست به يك اقدام پيشدستانه نظامي عليه ايران بزند؟ 
در پاسخ به اين سؤال بايد گفت كه در زمان فعلي بروز يك درگيري نظامي دور از ذهن به نظر مي‌رسد، چراكه سعودي‌ها در يك سو با چالش‌هاي متعددي پيرامون جنگ يمن دست و پنجه نرم مي‌كنند و از اين جنگ خسارت‌هاي فراواني خورده‌اند و در سوي ديگر نيز آنان به خوبي از قدرت دفاعي جمهوري اسلامي ايران آگاه هستند؛ قدرتي كه متكي بر توان داخلي خود است نه صنايع نظامي ديگر كشورها، البته در اين ميان تحليل روزنامه امريكايي واشنگتن پست نيز در خصوص احتمال تقابل نظامي ايران و عربستان قابل اتكاست؛ جايي كه اين روزنامه در گزارشي نوشته است: اگرچه حملات موشكي از يمن به عربستان احتمالاً در كوتاه‌مدت به مناقشه‌اي مستقيم ميان ايران و عربستان منجر نخواهد شد، اما شكاف‌هاي ميان رياض و تهران را كه دهه‌ها درگير جنگ‌هاي نيابتي بوده‌اند، عميق‌تر مي‌كند. اين رقابت در سوريه، يمن، لبنان و فراي آن خود را بروز داده است. اين روزنامه سپس به جبهه‌بندي‌هاي منطقه‌اي شكل‌گرفته در خاورميانه اشاره و ايران را يك قدرت منطقه‌اي معرفي كرده است. اين روزنامه در بخش پاياني مطلب خود نيز اگرچه نخواسته احتمال بروز يك جنگ را ناديده بگيرد اما گفته است هم اكنون نشانه‌اي براي ورود ايران و عربستان به جنگي رو در رو ديده نمي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار