کد خبر: 886861
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
همزمان با ملاقات عباس- سلمان در ریاض
در حالی كه رئیس تشکیلات خودگران فلسطین پشت درهای بسته در ریاض با پادشاه عربستان سعودی ملاقات كرده، اعتراضات مردم شهرهای فلسطینی به تصمیم رئیس‌جمهور امریکا درباره قدس همچنان ادامه دارد. اعضای ارشد گروه‌های مقاومت فلسطینی می‌گویند گزینه مقاومت، ‌صحیح‌‌‌‌‌ترین گزینه برای پیروزی است و اعتراض‌های کنونی تا انصراف امریکا از تصمیم اتخاذ شده علیه قدس ادامه خواهد یافت. وزیر خارجه تشكیلات خودگران هم گفته كه طرح سازش جدید فلسطینی- اسرائیلی موسوم به «معامله قرن‌» تمام شده است. 
محمود عباس به دعوت ملك سلمان پادشاه عربستان به ریاض سفر و دیروز با او پشت درهای بسته ملاقات كرد. این‌، دومین سفر عباس به ریاض در کمتر از سه هفته گذشته است. 

روزنامه‌های امریکایی در جریان سفر اول عباس نوشته بودند كه«محمد بن‌سلمان‌» ولیعهد سعودی به او فشار آورده و خواستار این شده كه دست از سر قدس بردارد و شهرک «ابودیس‌» را به عنوان پایتخت فلسطین بپذیرد، اما از جزئیات ملاقات دیروز ابومازن با پادشاه عربستان گزارشی منتشر نشده است. دو‌‌‌‌شنبه شب مصری‌‌‌‌ها طرحی را به شورای امنیت بردند كه به رسمیت شناختن پایتختی قدس برای اسرائیل را از سوی دولت امریکا محكوم و خواستار لغو آن‌‌‌‌ می‌شد ولی امریکا این قطعنامه را به رغم حمایت 14 عضو شورای امنیت وتو كرد. وتوی امریکا كه چهل و سومین وتوی حمایت از رژیم صهیونیستی بود، اعتراضات را تشدید كرده است. «ریاض المالکی‌» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین دیروز گفت كه امریکا با وتوی طرح پیشنهادی مصر درباره قدس، انتخاب کرد که در سمت اشتباه تاریخ بایستد. او گفته كه امریکا با این وتو انتخاب کرد که طرفدار استعمار و ظلم باشد و دیگر آنچه «معامله قرن‌» نامیده می‌شود، تمام شده است.

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان گفت: پاسخ فلسطین به این وتوی امریکا واضح است و ما تلاش خواهیم کرد با پیوستن به سازمان‌ها، منشور‌‌‌‌ها و توافقنامه‌های بین‌المللی، جایگاه قانونی فلسطین در جامعه بین‌المللی را تقویت کنیم ؛ امریکا دیگر میانجی بی‌طرف و قابل اعتمادی برای ما نیست. اعضای ارشد گروه‌های مقاومت فلسطینی نیز می‌گویند گزینه مقاومت، ‌صحیح‌‌‌‌‌ترین گزینه برای پیروزی است و اعتراض‌های کنونی تا انصراف امریکا از تصمیم اتخاذ شده علیه قدس ادامه خواهد یافت. «خالد البطش» از اعضای ارشد جهاد اسلامی به «المیادین‌» گفت: تحرکات ما در دفاع از قدس ادامه خواهد داشت، گزینه مقاومت، درست‌‌‌‌‌ترین گزینه برای پیروزی است. وی در ادامه از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درخواست کرد شکست گزینه سازش را اعلام کند و به رسمیت شناختن اسرائیل را پس بگیرد. «ابومجاهد» سخنگوی کمیته‎های مقاومت نیز به المیادین گفت باید تمام توان برای مقابله با تصمیم ترامپ علیه قدس تجمیع شود و تظاهرات‌‌‌‌‌ها افزایش یابد. باید امنیت رژیم اشغالگر مورد تهدید قرار گیرد تا ترامپ مجبور شود تصمیم خود را پس بگیرد. همچنین «طلال ابوظریفه‌» عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک بر ادامه انتفاضه و مقاومت به عنوان یک گزینه استراتژیک تأکید کرد. شهروندان فلسطینی هم در شهرهای مختلف کرانه باختری و نوار غزه در اعتراض به تصمیم امریکا علیه قدس و نیز وتوی طرح پیشنهادی مصر از سوی واشنگتن، به خیابان‌‌‌‌‌ها آمدند. در الخلیل، تظاهرات گسترده‌ای در منطقه «باب‌الزویه‌» واقع در مرکز و «جسر حلحلول» در شمال این شهر رخ داد. صد‌‌‌‌ها فلسطینی در مناطق مختلف این شهر دست به تحصن زدند و اینگونه اعتراض خود را نشان دادند. در رام‌الله، تظاهرات‌‌‌‌‌ها از منطقه «کفر عقب‌» به سمت ورودی شمالی شهر «البیره‌» آغاز شد؛ بسیاری از کارمندان مؤسسات رسمی و نمایندگان گروه‌های فلسطینی در این تظاهرات‌‌‌‌‌ها شرکت کردند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار