کد خبر: 885986
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
يك اتفاق خوب در حوزه مشروطه‌شناسي
به گزارش روزنامه جوان، جلدهاي پنجم تا نهم مجموعه مكتوبات و بيانات سياسي و اجتماعي علماي شيعه در دوره قاجار، شامل نامه‌ها، اعلاميه‌ها، تلگرام‌ها، مقالات و رسائل سياسي علما و روحانياني است كه در فاصله زماني آغاز استبداد صغير در ۲۳ جمادي‌الاول ۱۳۲۶ ق تا پايان سال ۱۳۲۸ ق به صورت فردي يا جمعي به نگارش در آمده‌ است. 

در اين دوره تاريخي كوتاه اما پرتنش، حوادث سياسي مهمي رخ داد كه علما، روحانيون، انجمن‌ها و مجامع روحاني را ناگزير به اعلام مواضع سياسي آشكار و حادي كرد همچون بمباران مجلس شوراي ملي و قتل و دستگيري مشروطه‌خواهان، قيام آذربايجان، گيلان و اصفهان در حمايت از مشروطيت، خلع محمدعليشاه از سلطنت و جلوس سلطان احمدشاه به اريكه قدرت، اعدام و تبعيد رجال روحاني مخالف مشروطه، ورود قواي روس به شمال و انگليس به جنوب كشور، گشايش دوره دوم مجلس، آزادي كامل مطبوعات و تشديد بحران‌ها، تهديد و ترور رهبران روحاني مشروطه‌خواه؛ ناتواني دولت و مجلس در بيرون راندن قواي متجاوز، مشكلات فزاينده دولت‌هاي جديد مشروطه در ايجاد امنيت و اداره كشور و ... 

مطالب اين مجموعه برحسب توالي تاريخي رويدادها تنظيم شده است. مجلدات جديد اين مجموعه در قطع وزيري و با قيمت ۲۵۰ هزار تومان به چاپ رسيده است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر