کد خبر: 884967
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در پي انتشار گزارشي با عنوان «هويج امريكايي پس از چماق برجام در شهروند» در روزنامه «جوان»، روابط عمومي شركت شهروند جوابيه‌اي را به اين رسانه ارسال كرده است كه اين جوابيه به همراه پاسخ روزنامه «جوان» انعكاس مي‌يابد. 

در توضيحات روابط عمومي شركت شهروند آمده است:
۱- بيبي كروت اطلسي (هويج به اصطلاح امريكايي) مربوط به محصولات كشاورزي رضواني توليد داخل بوده و محل كشت اين محصولات در شهرستان ساوه، بخش۳ روستاي آوه، فاز يك، پلاك ۷۱۸ فرعي از ۱۴۸ اصلي است. 
۲- بذر محصول ياد شده مانند خيلي از محصولات ديگر خارجي است اما نكته حائز اهميت اين است كه تمامي مراحل كاشت، داشت و برداشت محصول در داخل كشور انجام مي‌شود كه خود زمينه‌ساز اشتغالزايي است و در حالت عادي براي حداقل ۸۰۰نفر ايجاد شغل كرده است. شركت شهروند نيز در راستاي حمايت از توليدات داخل و تأمين رضايت مشتريان محصولي را عرضه كرده كه نه تنها توليد داخل كشور است بلكه جزو محصولات صادراتي و ارزشمند كارآفرين جوان كشورمان است. 
۳- اين محصول جزو محصولات ارگانيك است كه به واسطه شرايط نگهداري خاص و نحوه توليد و فرآوري بايد در شرايط خاصي انجام شود، متحمل هزينه‌هاي بالايي كه طبعاً بر قيمت نهايي محصول تأثيرگذار است، قيمتگذاري كالا توسط سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي استان تهران تأييد شده و همچنين لازم به ذكر است، اين محصول در فروشگاه‌هاي شهروند نسبت به ساير فروشگاه‌ها و سطح شهر از قيمت پايين‌تري برخوردار است. 
۴- همچنين بلافاصله پس از انتشار خبر به دستور مديرعامل شركت شهروند، معاونت بازرگاني جلسه‌اي را با حضور نمايندگان وزارت صنعت، معدن ‌و‌تجارت برگزار كرده و طي آن موارد فوق بررسي شده كه تماماً بر صحت موارد مذكور تأكيد داشت، ضمناً مدارك تمامي موارد ذكر شده قابل استناد و ارائه است. 
۵- در مورد محصولات سس، بيسكوييت و شكلات، اين محصولات در همه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي موجود بوده و داراي تمامي مجوزات مربوطه است. 
۶- طبق بررسي صورت گرفته، ۹۰درصد از كالاهايي كه به فروش رفته است در ۹ماهه سال‌جاري كالاهاي توليد داخل بوده و ۱۰درصد باقي‌مانده به خاطر تنوع كالايي بالا متناسب با سليقه مشتري و رقابت با فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي رقيب در فروشگاه‌هاي شهروند نيز عرضه مي‌شود. 
۷- درخصوص فروش محصولات خارجي در مديريت جديد شهروند به آگاهي مي‌رساند، مديرعامل جديد شهروند مدت پنج روز است كه منصوب شده و تمامي كالاهايي كه در حال حاضر در فروشگاه‌هاي شهروند عرضه مي‌شود، قبلاً پذيرش شده و كالاي جديدي در اين ۵۵روز گذشته پذيرش نشده است. 
   
توضيحات «جوان»
   
جمع‌آوري «هويج امريكايي» از فروشگاه شهروند 

در حالي كه فروشگاه شهروند مدعي توليد هويج‌هاي امريكايي در روستايي در ساوه است، بعد از انتقادهاي فراواني كه نسبت به واردات كالاهاي لوكس و عرضه آن در فروشگاه‌هايي چون شهروند صورت گرفت، اين فروشگاه تمامي اين محصولات را جمع كرد! حال اين سؤال مطرح مي‌شود كه اگر طبق ادعاي شهروند اين كالاها در ساوه توليد شده است، چرا متوليان شهروند هويج 90هزار توماني ساوه را با نام و ليبل و بسته‌بندي امريكايي عرضه و پس از انتقادها اين محصول را از سطح فروشگاه‌ها جمع‌آوري كرده است؟! 
شركت شهروند در حالي آدرس محل توليد اين هويج‌هاي امريكايي را در روستاي آوه ساوه عنوان كرده كه روي بسته‌بندي اين هويج‌ها، محل توليد آن «مزارع GRIMMWAY» در ايالت كاليفرنيا ذكر شده و اگر به سايت «grimmway. com» سری بزنیم، مي‌بينیم كه آدرس سايت صحيح است و تصوير فردي در حال برداشت هويج روي سايت قرار گرفته است. اين در حالي است كه مزارع خانوادگي به وفور وجود دارد و هر يك براي معرفي محصول خود سايتي راه‌اندازي كرده‌اند. 
  
هويج ساوه‌اي - امريكايي

از سوي ديگر شركت شهروند مدعي برگزاري جلسه با نمايندگان وزارت صنعت، معدن‌ و‌تجارت درخصوص هويج‌هاي امريكايي شده كه بايد ديد برگزاري جلسه با وزارت صنعت در رابطه با عرضه هويج امريكايي از باب كشف صحت نحوه واردات اين كالا از مبادي رسمي يا غيررسمي بوده يا اينكه در پي بررسي ميزان صادرات هويج امريكايي توليد ساوه به ساير كشورها بوده است يا اصلاً موضوع اين جلسه در رابطه با قيمت و كيفيت اين محصول بوده است و بايد ديد ادعاهاي مطرح شده در جوابيه اين شركت را وزارت جهاد كشاورزي تأييد مي‌كند يا خير؟
نکته مهم دیگر اینکه حتی اگر مطابق ادعای روابط عمومی شهروند، فقط بذر این هویج از امریکا وارد شده، در اصل مطلب و ادعای ما تفاوتی نمی‌کند، زیرا دلیل گرانی این هویج
«ساوه‌ای- امریکایی» تا90برابر هویج معمولی نه آنطور که ادعا شده مراحل دشوار کشت  و داشت بلکه بذر گران آن و تحت لیسانس بودن آن است. 
چرا باید پول مردم به جای بازگشت به روستا و مزرعه ایرانی به مزرعه امریکایی بازگردد؟!
   
نظارت بر بزرگ‌ترين شبكه‌هاي عرضه كالا در ايران 

با توجه به غيرقانوني بودن واردات برخي از اقلامي كه در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در كشور عرضه مي‌شوند از ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و همچنين سازمان تعزيرات و سازمان حمايت از حقوق مصرف‌كننده  انتظار مي‌رود بازرسي‌هاي ادواري را از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي به عمل آورند تا شاهد عرضه كالاي قاچاق در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي نباشيم. 
تجارت ايران و امريكا در ۱۰ماهه سال‌جاري ميلادي حدود ۱۶۰ميليون دلار بوده كه حدود 105ميليون دلار اين تجارت مربوط به واردات كالا از امريكا به ايران بوده است كه جا دارد گمرك در ابتدا سامانه‌هاي آنلاينش را درست و سپس طي گزارشي اعلام كند چه كالاهايي از امريكا به ايران وارد شده است. 
   
ناف بودجه دولت به واردات بسته شده است

بودجه‌ريزي غلط در كشور ام‌المشكلات اقتصاد ايران است، به‌طوري كه دولت براي فروش ارزهاي نفتي و غيرنفتي‌اش مجبور است به شبكه‌هاي وارداتچي بها دهد تا ارزهايش را براي تأمين بودجه كشور چه در داخل و چه در خارج با ريال‌هاي واردات‌كنندگان معاوضه كند. 
تحت اين شرايط شبكه‌اي از اشخاص حقيقي و حقوقي وارداتچي در كشور پا گرفته است كه واردات محصولات مصرفي به دليل نقدشوندگي و سود بالا در اولويت آنها قرار دارد و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي چون شهروند، رفاه و... بايد مورد نظارت جدي قرار بگيرند تا جلوي عرضه محصولاتي كه لوكس و مصرفي به شمار مي‌آيند گرفته شود، زيرا اين شبكه‌هاي زنجيره‌اي عرضه كالاهاي وارداتي بهترين محل براي تبديل كالاي خارجي به نقدينگي و تجهيز سرمايه در گردش واردات است. 
همچنين دولت هر سال در بودجه درآمدي بالغ بر 15تا 20 هزار ميليارد تومان از محل واردات در نظر مي‌گيرد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار