به گزارش «جوان» به نقل از مهر، عبدالحسين خسروپناه، رئيس مؤسسه حكمت و فلسفه ايران و نويسنده اثر فاخر «منظومه فكري حضرت آيتالله خامنهاي» در مراسم رونمايي اين كتاب كه در همايش «زعيم ذوفنون» برگزار شد، گفت: اين كتاب در دو جلد تدوين شده است و تدوين آن دو سال و چاپ آن شش سال به طول انجاميد.
وي گفت: بنده يك سال تماموقت مجموعه فرمايشات آقا را جمع كردم كه مجموعه بسيار وسيعي جمع شد و به يك ساختار نظاممندي رسيديم. وقتي مدخلها معين شد به محققان ارجاع داده شد تا تحقيقات انجام شود.
خسروپناه افزود: اين كتاب چهار بخش دارد؛ در بخش اول جهانبيني و بحثهاي بينشي مقام معظم رهبري و نگاه كلان رهبر انقلاب در حوزه جهانبيني مورد بررسي قرار گرفته است. بخش دوم نظام منشي است كه مباحث اخلاقيات و معنويات در آن مطرح ميشود. در بخش سوم به نظامات اجتماعي پرداختهايم. نظام فرهنگي، سياسي، اقتصادي، دفاعي و... در اين بخش قرار ميگيرد. در بخش چهارم اهداف اجتماعي اسلام از منظر مقام معظم رهبري مورد بررسي قرار گرفته كه مباحثي مانند آزادي، عدالت، پيشرفت و تمدن را شامل ميشود.
رئيس مؤسسه حكمت و فلسفه ايران گفت: انديشه مقام معظم رهبري انديشهاي اجتهادي است. يعني در هر بحثي كه ايشان وارد شدهاند دقيقاً با روش اجتهادي بحث كردهاند. من يك ادعا در انديشه رهبري نديدهام كه ذوقي باشد. نكته دوم اينكه شخصيتهايي مانند حضرت آقا چون شخصيتهاي جامعي هستند سخنانشان نظاممند است و اجزاي آن يكديگر را تكميل ميكنند. مثلاً كسي بخواهد همه نظامات اجتماعي را بداند بايد نظام فرهنگي رهبري را ببيند چون روح نظامات اجتماعي در نگاه رهبري، فرهنگ است.
وي با بيان اينكه روح اصلي حاكم در منظومه فكري رهبري توحيد است، گفت: توحيدي كه رهبري بيان ميكنند در مباحث ديگر مانند ولايت، دينشناسي، اخلاق و... جريان دارد. توحيد نبايد در عرصه كلامي حبس شود، توحيد بايد به عرصه سياست بيايد. توحيد را نبايد يك عقيده ببينيم بلكه بايد در رفتار و كنش هم حضور بيابد.
وي افزود: روح منظومه فكري آقا توحيد است و ركن اين منظومه مردمند و غايت آن تمدن نوين اسلامي است كه ميخواهد براي ظهور زمينهسازي كند.
خسروپناه گفت: ويژگي چهارم انديشه فكري و اجتماعي رهبري استمرار و تكامل بخشي منظومه فكري امام است. از حسنات حضرت امام(ره) اين بود كه رهبري فرزانه تربيت كرد كه دقيقاً همان نظام بينشي و نظام منشي و نظام كنشي امام را استمرار بخشيد. منظومه حضرت آقا ادامه منظومه امام است. گويا روح فكري امام در اين كالبد دميده شده و قابل حركت است.
وي ادامه داد: در منظومه امام، مباحث فلسفي پررنگتر است و در منظومه آقا مباحث راهبردي پررنگتر است. حضرت آقا مؤسس فقه احكام راهبردي است. ما غير از فقه احكام رفتاري داراي فقه احكام راهبردي و نهادسازي هستيم. وقتي آيتالله شاهآبادي شركتهاي مخمس را پيشنهاد ميدهند در واقع با كمك فقه نهادسازي ميكردند. برخي متفكران فقط بر مباني بسنده ميكنند و بحثهاي آنها كاربردي نيست.
حجتالاسلام خسروپناه در پايان گفت: نظام فكري رهبري هم مبنا دارد و هم اين مبنا به عرصههاي كاربردي و راهبردي سرايت ميكند. انديشه رهبري تنها به مباني و راهبردها هم بسنده نكرده بلكه به نهادها و ساختارها هم پرداخته است. اگر احكام رهبري را در نصب نهادهاي مختلف ببينيم پيوند مبنا و راهكار و راهبرد قابل مشاهده است.