کد خبر: 875193
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
دولتمردان قبل از انتخابات وام 5/1 ميليارد دلاري اشتغالزايي را خدمتی بزرگ به روستاييان مي‌دانستند ولي اکنون آن را موجب بدهکار شدن آنان توصيف مي‌کنند...
هادی غلامحسینی
وزير تعاون كه پيش از اين از تخصيص 1/5 ميليارد دلار وام روستايي از صندوق توسعه ملي تمام قد دفاع مي‌كرد، روز گذشته مواضع خود را تغيير داد و گفت: وام‌هاي اشتغالزايي روستاييان آنها را بدهكارتر كرده است. 
در سوي ديگر سخنگوي دولت از كاهش جمعيت روستا‌ها و كاهش اشتغال جوانان در اين مناطق از كشور به شدت ابراز نگراني كرد. 

به گزارش «جوان»، كاهش جمعيت روستاها و خالي شدن روستاها از بعد امنيتي، اقتصادي و اجتماعي يك تهديد جدي براي كشور به شمار مي‌رود اما بحران‌هايي چون كمبود آب و خشكسالي، بيكاري و در نظر نگرفتن آمايش سرزمين طي دهه‌هاي گذشته موجب گسيل جمعيت روستاها به شهرها شده است و حالا وضعيت به شدت بحراني جلوه مي‌كند. 
در اين بين پيش از تصويب طرح برداشت ۵/۱ ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي براي اشتغال روستاييان، منتقدان با نقد اين طرح معتقد بودند اين تسهيلات بي‌هدف و نپخته كه بيشتر شبيه تبليغات انتخاباتي است تا كمك به روستاييان، اين قشر از جامعه را بدهكار كرده و ناكارآمد است اما وزير تعاون، سخنگوي دولت و... با رد اين نظرات، پرداخت تسهيلات را راه جلوگيري از مهاجرت روستاييان اعلام مي‌كردند. اكنون اين طرح تصويب شده و پس از چهار ماه به مرحله اجرا رسيده است. اما علي ربيعي روز گذشته در مراسم روز روستا و عشاير با بيان اينكه در اختصاص وام اشتغال به مناطق روستايي بر امكان سودآوري آن توجه لازم نشده است، گفت: اين امر منجر شده روستاييان كشور بدهكار شوند و اكنون با پديده‌اي به نام روستاييان بدهكار مواجه هستيم. 

وي اظهار كرد: روستاها نماد توليد خودكفا در كشور شناخته شده‌اند اما به اين مناطق آن توجهي كه لازم است نشده و به دليل توسعه نامتوازن آسيب ديده است. در شرايط فعلي شاهد مهاجرت نسل سوم از روستاها هستيم و برخي روستاها نيز كه مهاجرت نمي‌كنند تبديل به حاشيه‌نشين شده‌اند. ربيعي تصريح كرد: بعد از پيروزي انقلاب خاستگاه بسياري از انقلابيون مناطق روستايي بوده است و نگاه عاطفي به روستاها داشته‌اند اما به دليل سياستگذاري‌هاي اشتباهي كه انجام شده است روستاهاي كشور توسعه مناسبي نداشته‌اند. وي گفت: دفترچه درماني روستاييان به يك باره به چهار برابر افزايش يافت، وضعيت ITC روستايي و بهره‌مندي از برق، گاز و جاده در حال بهبود است اما بايد در نظر گرفت كه چه اتفاقي رخ داده كه با وجود اين بهبود زيرساخت‌ها زندگي روستايي به شكل مورد نظر بهبود نيافته است. 
   
مهاجرت روستاييان به شهرها؛ چالش جدي دولت
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با تأكيد بر اينكه مهاجرت روستاييان و عشاير به شهرها يكي از چالش‌هاي جدي دولت است، گفت: بايد تعاوني‌هاي روستايي را براي ماندگاري بيشتر به‌طور كيفي گسترش دهيم. 
   
سخنگوي دولت: بيكاري در مناطق روستايي نگران‌كننده شده است
همچنين سخنگوي دولت در همايش روز ملي روستا و عشاير با بيان اينكه كاهش اشتغال جوانان در مناطق روستايي باعث نگراني دولت است، گفت: در برنامه ششم براي يك ميليون و ۹۱۴ هزار نفر بايد فرصت شغلي در اين مناطق ايجاد كنيم كه تحقق اين امر نياز به توجه ويژه و برنامه‌ريزي دارد. 

محمدباقر نوبخت با اشاره به آخرين آمار سرشماري كشور گفت: جمعيت روستايي در اين آمار 3/3 درصد تقليل پيدا كرده‌ و نرخ رشد جمعيت در جامعه روستايي 0/67 درصد كاهش داشته كه اين دو عدد نشان مي‌دهد جامعه روستايي كشور با تقليل كيفيت همراه است. 
رئيس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: برخي در واكنش به اين اعداد مي‌گويند در اين پنج سال تعدادي از روستاهاي كشور تبديل به شهر شده، اين حرف درست است اما بايد توجه داشت كه دليل اصلي اين امر افزايش مهاجرت از روستا به شهر است. 

وي تصريح كرد: جمعيت بيكار در روستاهاي كشور به دليل مهاجرت‌هاي صورت گرفته كاهش يافته است اما بايد توجه داشت كه وضعيت بيكاري جوانان 15 الي 25 سال از 18 درصد به بيش از 22 درصد افزايش يافته كه اين امر باعث نگراني شده و در واقع كيفيت آن كاهش يافته است. نوبخت ادامه داد: جمعيت فارغ‌التحصيلان روستايي از 530 هزار نفر به 910 هزار نفر در آخرين سرشماري افزايش يافته است كه اين امر نشان مي‌دهد در جمعيت روستايي كشورمان تعداد افراد تحصيلكرده بيشتر شده است. سخنگوي دولت با اشاره به اينكه در برنامه ششم توسعه 200 هزار مسكن روستايي بازسازي، نوسازي و بهسازي مي‌شود، گفت: اگر فردي اشتغال مورد نظر را در جامعه روستايي نداشته باشد ديگر نمي‌توان جلوي آن را براي ترك روستا گرفت، بنابر اين موضع اشتغال در روستا بسيار مهم است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار