کد خبر: 868873
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نماينده امريكا در سازمان ملل بعد از ملاقات با مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با ارائه تفسيري گسترده از اختيارات آژانس گفته كه در بازرسي‌هاي آژانس مطابق برجام، تفاوتي ميان اماكن نظامي و غير‌نظامي وجود ندارد. هنوز ايران به اين ادعاي طرف امريكايي واكنش نشان نداده است.
 
نيكي هيلي كه به تازگي به وين سفر و با مقام‌هاي آژانس ملاقات كرده، مي‌گويد: توافق هسته‌اي ايران هيچ تفاوتي ميان بازرسي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از مراكز نظامي و غيرنظامي ايران قائل نيست. بر اساس گزارش رويترز، هيلي مي‌گويد كه ديدارهاي خوبي با يوكيو آمانو داشته و آژانس هم تا جايي كه اجازه دارد بازرسي‌هاي خوبي از سايت‌هاي اتمي ايران انجام داده است. به گفته اين ديپلمات امريكايي، در حالي كه گزارش‌دهي‌هاي آژانس تنها به اندازه‌ دسترسي‌هايي كه به آنها اعطا مي‌شود معتبر است، ايران اعلام كرده اجازه دسترسي به مراكز نظامي را نخواهد داد در حالي كه به ادعاي او، برجام هيچ تفاوتي ميان مراكز نظامي و غيرنظامي نگذاشته است. وي گفت: «آژانس برنامه راستي‌آزمايي بسيار قدرتمندي در ايران دارد. از شنيدن كارهايي كه آنها انجام مي‌دهند، خرسند شدم، اما آژانس با همه محاسني كه دارد، تنها به اندازه‌اي معتبر است كه به آنها اجازه داده شود، آنچه مي‌خواهند را مشاهده كنند.
 
ايران علناً اعلام كرده اجازه دسترسي به مراكز نظامي‌اش را نمي‌دهد ولي برجام تفاوتي بين مراكز نظامي و غيرنظامي قائل نشده است.» به گفته نماينده امريكا در سازمان ملل، برخي مراكز اعلام نشده وجود دارند كه هنوز بازرسي نشده‌اند: «اين يك مشكل است. ما آژانس را تشويق مي‌كنيم تا از همه اختيارات خود و همه امكانات موجود در برجام استفاده كند و ما نيز در اين فرايند از آژانس حمايت مي‌كنيم.» هيلي گفت: «من اعتماد زيادي به آژانس دارم اما آنها با كشوري سر و كار دارند كه سابقه‌اي آشكار از دروغگويي و دنبال كردن مخفيانه برنامه‌هاي هسته‌اي دارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار