کد خبر: 863271
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹
«مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» بهانه جديد ايالات متحده براي تصويب تحريم هاي ظالمانه
ظريف: کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ از حضورش در هامبورگ برای اجلاس گروه 20 جهت منصرف کردن سران سایر کشورها از تجارت با ایران استفاده کرده؛ كه این، نقض نه تنها روح، بلکه متن برجام است.

نقض توأمان روح و جسم برجام از سوي امريكا با تحريم‌هاي جديدمصطفي محمدي

اعضای سنا و کنگره آمریکا روز شنبه از توافق برای پیشبرد طرح تحریم ایران و روسیه خبر دادند تا بن‌بست چند هفته‌ای بر سر پیشبرد این طرح به پایان برسد. قرار است مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه بر سر این طرح رأی‌گیری کند.

این طرح ابتدا با هدف آنچه «مقابله با اقدامات ایران» خوانده شد در مجلس سنای آمریکا پیشنهاد شد. پس از آن، قانونگذاران آمریکایی تحریم‌های روسیه را به آن اضافه کردند. سناتورها سرانجام در روز 25 خرداد ماه سال جاری، با 98 رأی موافق و تنها دو رأی مخالف آن را به تصویب رساند.

طبق قانون اساسی آمریکا طرح‌های پیشنهادی برای تبدیل شدن به قانون بایستی در هر دو شاخه قانونگذاری کنگره یعنی هم در مجلس سنا و هم در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده و پس از آن به امضای رئیس‌جمهور این کشور برسند. رأی‌گیری بر سر مصوبه سنا در مجلس نمایندگان آمریکا، اما، با مشکلات عدیده‌ای رو به رو شد.

چندی بعد رسانه‌های آمریکا گزارش دادند «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» به‌دلیل آنچه یک «مشکل آیین‌نامه‌ای» خوانده شده، در مجلس نمایندگان آمریکا معلق شده است. گفته می‌شود این طرح یکی از بندهای قانون اساسی آمریکا موسوم به «ماده درآمد» (Revenue Clause) را نقض می‌کند. این بند تصریح دارد که تمامی طرح‌های حاوی مفادی درباره درآمد دولت آمریکا بایستی از مجلس نمایندگان آمریکا آغاز شوند.

مجلس سنای آمریکا روز 8 تیرماه اعلام کرد با تصویب یک اصلاحیه این مشکل آیین‌نامه‌ای را رفع و طرح را برای رأی‌گیری به مجلس نمایندگان آمریکا ارسال کرده است.

پس از آن، نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا این ایراد را وارد کردند که اصلاحات پیشنهاد شده توسط سنا دست آنها در این مجلس برای محدود کردن اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا جهت رفع تحریم‌ها علیه روسیه را کاهش می‌دهد.

مصوبه سنا برای تحریم ایران و روسیه حاوی بندهایی است که اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا برای کاهش تحریم‌های وضع‌شده علیه روسیه را کاهش می‌دهد. همین موضوع باعث شد هنگام مطرح شدن ایرادهای آئین‌نامه‌ای این مصوبه که عمدتاً جمهوری‌خواهان آن را مطرح می‌کردند، دموکرات‌ها اعضای حزب رقیب را به تلاش برای تأخیر در روند قانونگذاری آن و اعمال تغییرات مد نظر ترامپ متهم کنند.

آنچه موجب تقویت این شائبه می‌شد اظهارات سخنگوی کاخ سفید در این باره بود که گفته بود رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل آنکه طرح مورد نظر اختیارات وی برای کاستن از تحریم‌های روسیه را محدود می‌کند با آن مخالف است.

اما هفته گذشته قانونگذاران ارشد جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان، پیشنهاد اضافه کردن طرح تحریم‌های کره شمالی به تحریم‌های ایران و روسیه را مطرح کردند- موضوعی که باعث طرح شائبه‌هایی شد مبنی بر اینکه نمایندگان جمهوری‌خواه قصد سنگ‌اندازی در ادامه روند قانونگذاری طرح را دارند.

«اد رویس» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و «کوین مک‌کارتی» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه این مجلس، طی بیانیه‌ای مشترک از توافق بر سر طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره‌شمالی گفتند.

در این بیانیه که در وبگاه مجلس نمایندگان منتشر شده، آمده است: «کره شمالی، ایران و روسیه به شیوه‌های مختلفی همسایگان خود را تهدید کرده و فعالانه سعی دارند منافع آمریکا را تضعیف کنند

این دو نماینده آمریکایی با اشاره به تصویب طرح‌های جداگانه تحریم سه کشور مذکور در مجلس سنا، تاکید کردند: «مجلس نمایندگان مُجِدانه تلاش کرد تا این طرح را با گنجاندن تحریم علیه برنامه موشکی کره شمالی، تقویت کند

نسخه اولیه طرح تحریم ایران، روسیه و کره شمالی که گفته می‌شود این هفته به رأی گذاشته خواهد شد، در سایت مجلس نمایندگان آمریکا منتشر شده است.

تحريم هاي جديد چه مي گويند؟

نسخه‌ای از طرح که اکنون روی وب‌سایت مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته آن را به عنوان «مقابله با تجاوزهای دولت‌های ایران، فدراسیون روسیه و کره شمالی» معرفی می‌کند. نکته مهم‌تر آنکه، این طرح کماکان حاوی بندی است که کاخ سفید با آن مخالفت کرده بود. به همین دلیل، هنوز مشخص نیست که در صورت تصویب طرح در مجلس نمایندگان آمریکا، ترامپ آن را وتو خواهد کرد یا خیر.

ماده 103.پیشنهاد راهبرد برای مقابله با ایران

وزرای خارجه، دفاع، خزانه‌داری و مدیر اطلاعات ملی آمریکا موظفند حداکثر 180 روز بعد از اجرایی شدن قانون، راهبردی برای جلوگیری از «فعالیت‌ها و تهدیدهای ایران علیه ایالات متحده و متحدان این کشور در خاورمیانه، شمال آفریقا و فراسوی آن» تدوین کرده و پیشنهاد دهند.

ماده 104.تشدید تحریم‌ها علیه برنامه موشکی ایران

رئیس‌جمهور آمریکا بایستی پس از اجرایی شدن این قانون تمامی افرادی که آگاهانه در توسعه برنامه موشکی ایران نقش‌آفرینی می‌کنند را با مسدود کردن دارایی‌ها یا منع سفر به آمریکا هدف تحریم‌هایی جدید قرار دهد. رئیس‌جمهور به علاوه بایستی حداکثر ظرف مدت 180 روز پس از اجرای قانون، گزارشی درباره افرادی که فعالانه به برنامه موشک بالستیک ایران کمک می‌کنند تقدیم کمیته‌های مرتبط در کنگره کند.

ماده 105.تحریم‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

رئیس‌جمهور آمریکا ظرف حداکثر 90 روز بعد از تبدیل شدن طرح به قانون بایستی تحریم‌های مشخص شده در بند (c) ماده 105 را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اشخاص خارجی که مقام‌ها، عوامل یا وابستگان این سازمان هستند را اعمال کند.

ماده 106.تحریم‌های حقوق بشر

وزیر خارجه آمریکا حداکثر 90 روز بعد از اجرایی شدن قانون و پس از آن هر سال بایستی فهرستی شامل افرادی که طبق تشخیص وی و به استناد ادله قابل وثوق اقدام به قتل‌های بدون محاکمه، شکنجه یا سایر اعمال ناقض حقوق بشر علیه افرادی در داخل ایران کرده‌اند، تهیه کرده و به کمیته‌های مرتبط کنگره آمریکا ارائه دهد.

رئیس‌جمهور همچنین ملزم شده مطابق اختیاراتش تمامی دارایی‌ها و سهام‌های تحت تملک اشخاص مندرج در فهرست فوق‌الذکر که در داخل ایالات متحده هستند، وارد ایالات متحده می‌شوند یا در اختیار یک شخص آمریکایی قرار می‌گیرند را مسدود و تمامی مبادلات مالی با آنها را نیز منع کند.

ماده 107.منع تسلیحاتی

رئیس‌جمهور آمریکا ملزم شده تمامی افرادی که مشمول شرایط زیر می‌شوند را با مسدود کردن دارایی‌ها یا منع سفر به ایالات متحده تحریم کند:

- افرادی که آگاهانه اقدام به انجام هر گونه فعالیتی کنند که به تأمین، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم اقلام زیر به ایران یا از ایران یا برای استفاده یا منفعت ایران کمک کند: هر گونه تانگ جنگی، خودرو زره‌پوش جنگی، سامانه‌های توپخانه‌ای سنگین با کالیبر بالا، هواپیمای رزمی، بالگرد تهاجمی، کشتی جنگی، موشک یا سامانه‌های موشکی، به نحو مشخص‌شده در 'طرح ثبت تسلیحات متعارف سازمان ملل' یا اقلام مرتبط شامل قطعات یدکی؛

- افرادی که آگاهانه اقدام به تأمین آموزش‌های فنی، منابع یا خدمات مالی، توصیه‌ یا خدمات دیگر یا کمک‌رسانی برای عرضه، فروش، انتقال، ساخت، نگهداری یا استفاده سلاح‌ها و اقلام تشریح شده در پاراگرف بالا برای ایران کنند؛

ماده 108. بررسی قابلیت اعمال تحریم‌های موشکی و حقوق بشر

حداکثر 5 سال بعد از اجرایی شدن قانون، رئیس‌جمهور آمریکا بایستی اقدام به بررسی‌هایی درباره قابلیت اعمال تحریم‌ها علیه تمامی افرادی کند که نام آنها به دلیل انجام اقداماتی در ارتباط با ایران در فهرست تحریمی اداره کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا کند. در صورتی که رئیس‌جمهور پس از انجام این بررسی تشخیص دهد که می‌تواند فردی را از تحریم‌ها معاف کند می‌تواند طبق شرایط مندرج در بند 112 از اختیارش برای صدور معافیت تحریمی استفاده کند.

ماده 109. هماهنگی تحریم‌های بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا

رئیس‌جمهور آمریکا بایستی حداکثر 180 روز بعد از اجرایی شدن این قانون و پس از آن هر 180 روز یکبار گزارشی حاوی موارد زیر تهیه کرده و آن را به کمیته‌های مرتبط کنگره ارائه کند:

- مواردی که به موجب آن ایالات متحده فرد یا افرادی را به دلیل ارتکاب اقداماتی مرتبط با اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی، حقوق بشر یا تروریسم هدف تحریم قرار داده اما اتحادیه اروپا اقدام به وضع تحریم‌های متناظر نکرده است؛

-مواردی که اتحادیه اروپا فرد یا افرادی را به دلیل ارتکاب اقداماتی در ارتباط با اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی، حقوق بشر یا تروریسم هدف تحریم قرار داده اما ایالات متحده اقدام به وضع تحریم‌های متناظر نکرده است؛

- توضیح درباره دلایل عدم هماهنگی میان تحریم‌های وضع شده توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده در هر یک از موارد فوق‌الذکر

ماده 110. اتباع آمریکایی بازداشتی در ایران

رئیس‌جمهور آمریکا حداکثر 180 روز بعد از اجرایی شدن این قانون و پس از آن هر 180 روز بایستی گزارشی حاوی موارد زیر را درباره آن دسته از اتباع آمریکایی که توسط ایران یا گروه‌های تحت حمایت ایران بازداشت شده‌اند، تهیه کرده و به کمیته‌های مرتبط و سران کنگره ارائه کند؛

- اطلاعات مربوط به مقام‌های حکومت ایران که به هر نحو در این بازداشت‌ها دخیل هستند؛ و

- خلاصه‌ای از تلاش‌های دولت ایالات متحده برای آزادی سریع این دسته از شهروندان آمریکا.

ماده 111. استثنائات امنیت ملی

برخی از فعالیت‌ها و اقدامات در صورتی که به تشخیص رئیس‌جمهور در راستای منافع امنیت ملی آمریکا باشند از تحریم‌های مندرج در ماده‌های 104، 105، 106 و 107 مستثی می‌شوند.

ماده 112. اختیارات رئیس‌جمهور برای صدور معافیت‌های تحریمی

رئیس‌جمهور آمریکا پس از بررسی‌های مورد به مورد می‌تواند برای الزامات مطرح‌شده در بندهای 104، 105، 106، 107 یا 108 تا حداکثر 180 روز معافیت تحریمی صادر کند. معافیت تحریم‌ها حداقل 30 روز بعد از گزارش‌دهی رئیس‌جمهور به کمیته‌های مقتضی کنگره مبنی بر آنکه این معافیت در راستای منافع ملی آمریکا است قابل اجرا خواهد بود.

رئیس‌جمهور آمریکا حداکثر 15 روز قبل از انقضای معافیت‌های مورد نظر پس از بررسی‌های مورد به مورد می‌تواند معافیت‌های تحریمی صادر شده را برای مدت حداکثر 180 روز دیگر تمدید کند.

اعتراف سخنگوی کاخ سفید به نقض برجام توسط امريكا

نكته قابل تأمل اينكه برخلاف رويكرد ضد مردمي برخي رسانه هاي زنجيره اي كشورمان كه مدام سعي در نو نوار كردن و بزك كردن چهره خبيث ايلات متحده دارند روزنامه نیویورک‌تایمز اخیراً با انتشار فیلمی صریح‌ترین مورد نقض توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) توسط دولت آمریکا را مورد بررسی قرار داده است.

این فیلم با اشاره به اینکه دولت آمریکا دوشنبه هفته گذشته پایبندی ایران به این توافق را مورد تأیید قرار داده می‌پرسد؟ «اما آیا خود دولت آمریکا به این توافق پایبند است؟»

نیویورک‌تایمز در ادامه اظهارات «سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید در نشست با خبرنگاران در تاریخ 19 تیرماه را پخش می‌کند. سخنگوی کاخ سفید می‌گوید: «رئیس‌جمهور هنگام رایزنی با سران ده‌ها کشور بر لزوم اتحاد کشورها برای قطع منابع مالی، سرزمینی و ایدئولوژیکی تروریست‌ها تأکید کرد... و همچنین بر لزوم اجتناب از داشتن مراودات تجاری با کشورهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند، به ویژه ایران

راوی فیلم نیویورک‌تایمز این اظهارات سخنگوی کاخ سفید را اولین مورد از «اعتراف صریح» ایالات متحده آمریکا به عدم پایبندی به مفاد توافق هسته‌ای می‌داند. این فیلم، در ادامه تصویری از بند 29 متن «برجام» نشان می‌دهد که در آن نوشته شده است: « «اتحادیه اروپایی و دولتهای عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت آمیز این برجام خودداری خواهند کرد».

این موضوع در مصاحبه «محمد جواد ظریف» با «فرید زکریا»، تحلیلگر و مجری شبکه خبری «سی‌ان‌ان» هم مورد اشاره قرار می‌گیرد. ظریف در آن مصاحبه گفت: «کاخ سفید چند روز پیش اعلام کرد که رئیس‌جمهور ترامپ از حضورش در هامبورگ برای اجلاس گروه 20 جهت منصرف کردن سران سایر کشورها از تجارت با ایران استفاده کرده است. این، نقض نه تنها روح، بلکه متن برجام است

این موضوع، مورد اعتراض روسیه هم قرار گرفته است و ریابکوف می‌گوید: «در اینجا با وضعیتی مواجه هستیم که اقدام یا عدم اقدام آمریکا با جوهره این سند (توافق هسته‌ای) مغایرت دارد و به همین دلیل، با روح و متن برجام ناسازگار است 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار