کد خبر: 862297
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
بسکتبال جوانان

سرمربی تیم ملی بسکتبال جوانان ایران درباره عملکرد تیم در جام جهانی مصر صحبت کرد.

رضا نوری، سرمربی تیم ملی بسکتبال جوانان ایران در گفت و گو با ایسنا درباره عملکرد تیم ملی در جام جهانی اظهار کرد: به نظرم باید عملکرد جوانان در مصر ریشه‌یابی شود. بهتر است به عقب برگردیم و همه چیز را بررسی کنیم. قطعا به دلیل شرایط اقتصادی نتوانستیم بیشتر از این برای جوانان برنامه‌ریزی کنیم. آقای مشحون در سال 2008 هم رییس فدراسیون بود و برای جوانان سفرهای زیادی تدارک دید. در سال 2011 هم به این شکل اما برای این دوره نشد و شرایط اقتصادی بر تیم تاثیر گذاشت.

*حسن ما نقطه ضعفمان شد

نوری با اشاره به نقاط قوت تیم ملی جوانان گفت: بزرگترین حسن تیم ملی و نقطه قوتش به نقطه ضعف تبدیل شد. من همیشه می‌گفتم که شوت و جنگندگی نقطه قوت تیم ملی است اما در جام جهانی خبری از این دو فاکتور نبود. ما باید دو بازی را می‌بردیم. باید مصر و کره را شکست می‌دادیم اما باختیم. همین نقاط قوت ما به نقطه ضعفمان تبدیل شد و از طرف دیگر کره‌ای‌ها نقطه ضعف ما را فهمیده بودند و از کوارتر سوم تا آخر مسابقه دفاع منطقه دو و سه زدند. ما در این جام نه شوت داشتیم و نه جنگندگی که باعث شد ضربه بخوریم.

*همه چیز را به نام باوئرمن کردند

سرمربی تیم ملی جوانان افزود: یک طرفه صحبت نکنیم. مربی تیم ملی همان بود که قهرمان آسیا شد. با اینکه همه چیز را به نام باوئرمن تمام کردند اما او کمک کرد و دستش هم درد نکند. نناد هم کمک کرد. ما در قهرمانی آسیا دو باخت تجربه کردیم و چقدر به تیم ملی فشار آوردند و دیدید که چقدر خوب برگشتیم و قهرمان شدیم. اگر باوئرمن همه کارها را کرد چرا در دو بازی اول باختیم؟ چرا در مقدماتی به کره و ژاپن باختیم؟به نظرم اصلا خوب نیست که اینطور به مربی ایرانی حمله کنیم.

* تا 20 روز قبل جام جهانی بازیکنانم را ندیدم

نوری ادامه داد: یک مربی دوبار قهرمان آسیا شده حالا بد است؟ به محض اینکه تیم ملی قهرمان آسیا شد من بازیکنانم را تا قبل عید ندیدم. چند روز اردو داشتیم و یک مرحله اردوی بلند قامتان. بازیکنان رفتند تا بیست روز قبل جام جهانی که وارد اردو شدند. این بچه‌ها کجا رفتند؟ جعفری، صمدی، آْذری، مهران رضایی و رافی درغوکاسیان کجا رفتند؟ چه اتفاقی افتاد که بهترین‌های من به ضعیف‌ترین‌های تیم تبدیل شدند؟ چه بلایی سرشان آمد؟ چطور شد بهرام زاد که خبری از او نبود به یکباره بهترین شد. فرشاد غلامی که در 12 تای آسیا نبود چقدر رشد کرد؟

او افزود: غلامی هم با بدشانسی مصدوم شد وگرنه در جام جهانی خیلی بهتر کار می‌کرد. این بچه ها نیمکت نشین شدند و افت کردند. من در اردوی صربستان فهمیدم چه بلایی سرشان آمده اما چیزی نگفتم. احسان صمدی که در آسیا انقدر خوب بود چرا رها شد و افت کرد. این بازیکنان انقدر بازی نکرده بودند که در جام جهانی در بازی‌های آخر تازه به خودشان آمده بودند.

*باشگاه‌ها نگذاشتند جوانان یک تیم شوند

سرمربی تیم ملی جوانان با بیان این مطلب که جوانان باید یک تیم می‌شدند، اظهار کرد: ما خواستیم که بازیکنان جوان در قالب یک تیم وارد لیگ شوند. همه بازی‌ها را هم می‌باختند. عیبی نداشت اما رشد می‌کردند. این اتفاق ایده‌آل ما بود اما باشگاه‌ها قبول نکردند. قبل قهرمانی آسیا همین جوانان در سه جبهه رقابت می‌کردند که جعفری شد بهترین بازیکن اما چه شد که این بازیکن انقدر افت داشت؟ جعفری در جام جهانی مثل یک بازیکن مبتدی بود. هرچقدر با او صحبت می‌کردیم،‌نناد با او حرف می‌زد،‌سعی می‌کردیم به او اعتماد به نفس بدهیم،‌جزو 5 نفر شروع کننده وارد زمین می‌شد تا به خودش بیاید اما هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. خودش را پیدا نکرد. مهران رضایی تا بازی آخر کاری نمی‌کرد و برابر مالی شد 60 درصد خودش.

نوری تاکید کرد: به نظرم اگر قرار است انتقادی شود درست باشد نه اینکه فقط ضربه بزنند. خدا کند همینهایی که ادعا دارند بیایند و تیم بگیرند ببینیم چه کاری انجام می‌دهند. چرا این دوستان گذشته را فراموش کردند. زمانی که من این تیم را گرفتم همه می‌گفتند اشتباه کرده‌ام چون این تیم به هیچ جا نمی‌رسد. ما 9 اردوی اصلاح شوت برای جوان‌ها گذاشتیم و با آنها از صفر کار کردیم. آن زمان دوستان کجا بودند؟

*به بدنسازی ورود نمی‌کردم

سرمربی تیم ملی جوانان با اشاره به برنامه‌های بدنسازی نناد برای جوانان بیان کرد: من از همان ابتدای کارم در مربی‌گری به بدنسازی ورود نمی‌کردم چون اطلاعاتم تجربی بود. تقاضای بدنساز می‌کردم و خواسته‌هایم را به او می‌گفتم. نناد به من گفت که اعتماد کنم. گفت این برنامه سنگین را انجام می‌دهد و چند روز قبل مسابقات سبک می‌کند. حتی در صربستان برنامه بدنسازی را ادامه دادیم و او اعتقاد داشت که بازیکنان در این شرایط سخت باشند تا در جام جهانی بهتر شوند. برنامه نناد شاید خوب بود اما او حواسش نبود که در ایران است و بازیکنان ایران آنقدر حرفه‌ای نیستند که با این برنامه کار کنند. این برنامه نناد برای بازیکنانی مثل صربستان بود که روزی سه جلسه تمرین دارند و همیشه تحت فشار هستند. به هر حال ما در قهرمانی آسیا هیچ وقت در کوارتر چهارم کم نمی‌آوردیم و مشکل بدنی نداشتیم.

*نناد دخالت نمی‌کرد

او افزود: اما این نکته خیلی مهم است که واقعا نناد در کار من دخالت نمی‌کرد. ما شب تا صبح فیلم‌های بازی‌ها را تماشا و حریفان را آنالیز می‌کردیم. او نظرش را می‌داد اما تمام کارهای هدایت تیم با من بود. من نظر می‌خواستم و او هم کمک می‌کرد. حتی از دیگر دستیارانم هم نظر می‌خواستم. مثلا در بازی با مصر او گفت یک دفاع دیگر داشته باشیم اما من موافقت نکردم و واقعا در دفاع خوب بودیم. ما بهترین گارد راس مصر را از کار انداختیم و بدترین بازی‌اش را برابر ما انجام داد.

*مشکل ما در حمله بود

نوری همچنین بیان کرد: به نظرم مشکل اصلی ما در حمله بود. ما در دفاع خیلی خوب بودیم. برابر ایتالیا و اسپانیا خوب دفاع کردیم اما در حمله مشکل داشتیم. به نظرم اکنون مهم است که کار ریشه یابی شود و با اینکه بگوییم مربی به درد نمی‌خورد مشکلی حل نخواهد شد. من نماینده مربیان هستم و همیشه از کارشان دفاع کرده‌ام و اگر اشتباهی کرده‌اند در جلسه‌ای به آنها می‌گویم. اکنون هم حاضرم در هر جلسه‌ای حاضر شوم و با منتقدان صحبت کنم. وقتی دولت به بسکتبال کمک نمی‌کند من به عنوان مربی چه کار می‌توانم انجام دهم؟

او ادامه داد: باشگاه‌ها چه کمکی به ما کردند؟ گفتیم جوانان یک تیم شوند قبول نکردند. همه بازیکنان جوان هم نیمکت نشین شدند و زمان بازی نداشتند. به همین دلیل ما خودمان هم زمانی نداشتیم که برای بچه‌ها برنامه‌ای انجام دهیم. در این مدت آقای مشحون تلاش کرد و اردوی صربستان برای ما گذاشت و تیم چند مسابقه داشت.

*نناد حفظ شود

سرمربی تیم ملی جوانان با اشاره به نناد ترونیچ بیان کرد: این مربی شخصیتی مثبت دارد و همیشه سعی کرد به تیم کمک کند. یک بار هم در کار دخالت نمی‌کرد و با توجه به تفکری که دارد امیدوارم حفظ شود. به نظر او بماند و با یک تیم دو سه سال کار کند و بعد ببینید که چه نتیجه‌ای می‌گیرد. مثلا تیم 2020 را به او بدهند و اجازه دهند برنامه‌هایش را عملی کند. در غیر این صورت هر مربی بیاید با 20 روز نمی‌تواند کاری انجام دهد. مهران حاتمی که تجربه جام جهانی داشت به من گفت فقط مسابقه لازم است که من گفتم زمان نداریم. تیم حاتمی در چند کشور حضور داشت و مسابقه‌های خوبی برگزار کرد و نتیجه مناسبی گرفت.

*بسکتبال برای قد بلندهاست

او در پاسخ به این سوال که چه جایگاهی را برای جوانان مناسب می‌دانست؟ گفت: تیم ما اگر در رده نهم تا یازدهم قرار می‌گرفت موفق بود اما این اتفاق نیفتاد. به هر حال باید قبول کنیم که با این شرایط و با توجه به تفاوت فیزیکی حضور در بین 8 تیم سخت است. ما باید به فکر بزرگ کردن سایز بازیکن و اضافه کردن بازیکنان بلند قد به تیم ملی باشیم تا بتوانیم به جمع هشت تیم برتر برسیم. بزرگترین بازیکن ما خندان بود که بازیکنان پست 4 اروپایی‌ها از او بزرگتر بودند. گاردهای اروپا زیر 190 سانتی‌متر نبودند.  

نوری افزود: همه دنیا از بازیکنان قد بلند استفاده می‌کنند. مهدی کامرانی یک استثنا است و ما باید قبول کنیم که بسکتبال برای قد بلندها است و باید نفرات قد بلند را وارد بسکتبال کنیم. ما از نظر بدنی خیلی ضعیف هستیم و باید روی این موضوع هم برنامه‌ریزی داشته باشیم.

*برابر کره روانی کم آوردیم

سرمربی تیم ملی جوانان در پاسخ به این سوال که دلیل باخت تیم ملی برابر کره جنوبی چه بود؟ تصریح کرد: بعد از چند باخت بازیکنان از نظر روانی خالی کرده بودند. هرکار کردیم تا تیم را برگردانیم نشد. حالا اینکه کلا بازیکنان با توپ‌های جام هم مشکل داشتند یک موضوع بود که به نظرم کشورهای دیگر از تغییر توپ‌ها مطلع بودند و با آنها تمرین داشتند اما ما نداشتیم. در دیدار برابر کره ما شروع خوبی داشتیم اما از نیمه دوم این تیم با تغییر سیستم دفاعی‌اش کل کار ما را خراب کرد و بازیکنان آنقدر اعتماد به نفس نداشتند که کاری انجام ندادند.

نوری افزود: دفاع کره زیر سبد جمع می‌شد و بازیکنان ما خالی می‌شدند اما شوت نمی‌زدند. اعتماد به نفس نداشتند و هرچقدر می‌گفتیم که شوت بزنند ناموفق بودند. انقدر خالی بودند که از تعجب شوت نمی‌زدند. کره هم از این فرصت استفاده کرد و توانست برنده شود.

*بازیکنان باهم درگیر بودند

او در پاسخ به این سوال که آیا درست است او از رفتارهای خندان‌پور ناراحت بوده؟ بیان کرد: نه. به هر حال این بازیکنان جوان و زیر 20 سال هستند. هنوز حرفه‌ای نشده‌اند و با هر باختی که ایجاد می‌شود از نظر روانی به هم می‌ریزند. اما سوال اینجاست که چرا این رفتارها در ایران دیده نشد؟ این بازیکنان بیشتر متحد بودند اما به نظرم حضور در باشگاه‌ها بینشان اختلاف ایجاد کرد. کری خوانی‌های باشگاهی بین آنها فاصله ایجاد کرد و به همین دلیل آنها انسجام آسیایی را نداشتند و پرخاشگر شده‌بودند.

نوری گفت: این بازیکنان باهم درگیر می‌شدند. بعد از بازی در رختکن باهم دعوا می‌کردند که من اصلا چنین رفتارهایی از آنها ندیده بودم. یک سال از دست ما خارج شدند و این اتفاق‌ها را از آنها دیدیم. نه رفاقتی و نه انسجامی بین بازیکنان نبود.

*بازیکنان را حفظ کنیم

سرمربی تیم ملی با بیان این مطلب که باید جوانان را حفظ کنیم گفت: این بازیکنان هرچقدر بازی کنند بهتر می‌شوند. احسان صمد که در کل جام نتوانست خودش را نشان دهد در بازی با مالی بهترین بود چون اندک اندک به خودش آمده بود. من همیشه گفته ام که دفاع دست خودمان است اما در حمله همه چیز دست ما نیست و روز خوب و بد داریم. ما در دفاع خیلی خوب بودیم اما مشکلمان در حمله بود. با این حال امیدوارم که دوستان کمی منصفانه‌تر درباره تیم ملی حرف بزنند.

نوری درباره جوانان هم گفت: به نظرم باید برخی از این جوانان وارد تیم امید و بزرگسالان شوند و درکنار بازیکنان با تجربه تمرین کنند تا یاد بگیرند و رشد کنند. نباید آنها را رها کنیم. باید این بازیکنان حفظ شوند. باید مراقبشان باشیم. ما مثل خندان فعلا یک نفر داریم و باید مراقب او باشیم تا بهتر شود. تربیت و پرورش او دست ماست و نباید رها شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار