کد خبر: 860908
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹
يك مقام مسئول بانك مركزي گفت: تنها ۸۰ شعبه‌ كاسپين كه اسامي آنها در سايت بانك مركزي وجود دارد مجاز به پرداخت سپرده‌ها هستند و اتفاقي كه در خارج از اين شعب رخ دهد، مورد تأييد اين بانك نيست.
به گزارش تسنيم، عباس كمره‌اي در پاسخ به اين سؤال كه وقتي كه سپرده‌گذاران مؤسسه كاسپين به شعب مراجعه مي‌كنند، اعلام مي‌شود كه تنها 50 درصد سپرده‌ها به مردم برمي‌گردد و مابقي را به حساب سودي مي‌گذارند كه در سال‌هاي گذشته، سپرده‌گذار از تعاوني‌هاي منحله دريافت كرده است، افزود: بر اساس اعلام بانك مركزي، سپرده‌هاي تا سقف 20 ميليون تومان، به سپرده‌گذاران برگردانده شده است و تعيين تكليف سپرده‌هاي تا 50 ميليون تومان هم تا پيش از عيد فطر آغاز شد و مردم مي‌توانند به شعب منتخب مراجعه كرده و پولشان را پس بگيرند.
 
مديركل نظارت بر بانك‌ها و مؤسسات اعتباري بانك مركزي افزود: در واقع كار به اين ترتيب است كه تعاوني‌هاي غيرمجاز، از يك تاريخي به بعد انحلال يافته‌اند، بنابراين از زمان انحلال به بعد، فعاليت اقتصادي نداشته‌اند و مؤسسه منحل شده است، لذا سودي نمي‌تواند بپردازد.
وي ادامه داد: موضوع ديگر اين است كه زماني كه سپرده گذار به شعب كاسپين براي دريافت سپرده خود مراجعه مي‌كند، شعب 90 درصد وجه را پس مي‌دهند، اين پرداخت به صورت علي‌الحساب است و زماني كه دارايي تعاوني‌هاي منحله به صورت كامل شناسايي شود، تصميم‌هاي بعدي اتخاذ خواهد شد، در مورد سپرده‌هاي 10 ميليون توماني، 20 ميليون توماني و 50 ميليون توماني، روش كار ما اين بود كه البته پرداخت سپرده‌هاي زير 100 ميليون تومان هم به زودي آغاز مي‌شود. اين مقام مسئول در بانك مركزي گفت: البته اين روش را بانك مركزي خود به تنهايي اتخاذ نكرده بلكه راهكاري است كه با همكاري و هماهنگي قوه قضائيه در جلسه‌اي كه برگزار شد، به توافق رسيد و بر اساس آن هم، اقدام مي‌شود.
كمره‌اي توضيح داد: به عنوان مثال اگر فردي 10 ميليون تومان سپرده دارد، سود دوران انحلال به بعد آن كنار مي‌رود، بنابراين اگر جمع سپرده و سود 10 ميليون تومان مي‌شود، 9 ميليون تومان به صورت علي‌الحساب بايد به مشتري پرداخت شود، البته همانطور كه گفتم زماني كه نقل و انتقال دارايي‌ها قطعي شده باشد و ميزان دارايي‌ها روشن باشد، وارد مراحل بعدي مي‌شويم.
 
مديركل نظارت بر بانك‌ها و مؤسسات اعتباري بانك مركزي اظهار داشت: اين روش كار، از سوي شعب كاسپين لازم الاجراست، ضمن اينكه يادمان باشد كه هر هشت تعاوني منحله در مجموع حدود 400 تا 430 شعبه داشتند و امروز فقط 80 شعبه كاسپين كه مجوز بانك مركزي را دارند و اسامي آنها در سايت بانك مركزي موجود است، اجازه پرداخت سپرده‌ها را دارند، بنابراين تعداد شعب مجاز هم اكنون 80 شعبه است و مابقي شعبي كه متعلق به تعاوني‌هاي منحله هستند، بايد تعطيل شوند و ما هم به نيروي انتظامي اسامي آنها را اعلام كرده‌ايم، بنابراين در آن شعبي كه خارج از اين فهرست هشتادگانه است، هر اتفاقي بيفتد، غيرمجاز است و مورد تأييد بانك مركزي نيست.
 
اين مقام مسئول در بانك مركزي تأكيد كرد: اگر سپرده‌گذاران فرشتگان و هفت تعاوني منحله پولشان را مي‌خواهند، بايد به سايت مؤسسه اعتباري كاسپين مراجعه كرده و اسامي شعب مجاز را مشاهده و اقدام كنند. وي با بيان اينكه در حال حاضر امر تسويه سپرده‌هاي 10 ميليون توماني، 20 ميليون توماني و 50 ميليون توماني در حال انجام است، گفت: در حال حاضر كاسپين با 80 شعبه فعاليت مي‌كند و اكنون كاسپين يك مؤسسه اقتصادي است و بايد شعب اقتصادي هم داشته باشد، بنابراين اگر در يك شهرستان شعبه نداشته باشد، سپرده‌گذار مي‌تواند به نزديك‌ترين شهري كه نام شعب آن در فهرست هشتادگانه شعب مجاز كاسپين براي تسويه سپرده‌هاست، مراجعه كند، البته حتي‌الامكان سعي شده كه در شهرهاي بزرگ و استان‌هاي مهم، شعب وجود داشته باشد. كمره‌اي در پاسخ به اين سؤال كه شعبي كه جزو آن فهرست نيستند نبايد كار تسويه با مردم را انجام دهند، تأكيد كرد: اين شعب اصلاً نبايد كار تسويه انجام بدهند، اين شعب در حال تعطيلي هستند و اگر اين كار را صورت دهند، غيرمجاز است و به مديريت واحد در اين پرونده لطمه وارد مي‌شود. وي اظهار داشت: در اين ميان اگر مردم به مشكلي برخورد كردند كه خارج از ضوابط، سپرده‌ها به آنها برگردانده مي‌شود، مراتب را با اداره رسيدگي به شكايات بانك مركزي در ميان بگذارند تا همكاران ما رسيدگي كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار