کد خبر: 860190
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳
با وجود آنكه مسئولان شوراي رقابت بارها تأكيد كرده بودند قيمت خودروهايي كه كيفيت‌شان ارتقا نيافته، افزايش نمي‌يابد، اما در نهايت، تسليم لابي‌هاي خودروسازان شدند و پشت درهاي بسته قيمت بي‌كيفيت‌ترين خودروهاي داخلي را افزايش دادند
بهناز قاسمي

با وجود آنكه مسئولان شوراي رقابت بارها تأكيد كرده بودند قيمت خودروهايي كه كيفيت‌شان ارتقا نيافته، افزايش نمي‌يابد، اما در نهايت، تسليم لابي‌هاي خودروسازان شدند و پشت درهاي بسته قيمت بي‌كيفيت‌ترين خودروهاي داخلي را افزايش دادند. همچنين طبق خواسته خودروسازان سه خودروي پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۵۰۸ را نيز از قيمت‌گذاري اين شورا خارج كردند. و با اين استدلال كه اين سه خودرو در انحصار خودروسازان نيست؛ تعيين قيمت آنها را به بازار و خودروسازان سپردند.
شورای رقابت در نشست روز دوشنبه این شورا قیمت خودروهای بی کیفیت زیر 50 میلیون تومان را افزایش داد. در این نشست   افزايش قيمت براي پرايد و تيبا تا حدود 5/1 درصد و براي پژو و سمند تا 5/2 درصد مصوب شده است و با اين مصوبه قيمت پرايد و تيبا هر كدام حدود ۱۵۰ هزار تومان و قيمت پژو و سمند تا ۴۰۰ هزار تومان گران خواهد شد. در حالي كه براساس گزارش كيفي خودروها در ارديبهشت ماه امسال، سايپا ۱۳۱، سايپا ۱۱۱، سايپا ۱۳۲، تيبا، تيبا هاچ‌بك، ساينا، ام‌وي‌ام ۱۱۰ اس، سمند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، ليفان ايكس ۶۰ و ام‌وي‌ام ۵۵۰ همچنان در پايين‌ترين سطح كيفي توليد مي‌شوند. با اين‌حال شوراي رقابت تن به افزايش قيمت اين خودروها داده كه بايد ديد پشت پرده اين افزايش قيمت چيست؟ چراكه پيش از اين شوراي رقابت بارها و بارها بر بي‌كيفيت بودن اين خودروها تأكيد كرده است اما در نهايت سايپا و ايران خودرو پيروز ميدان تعيين قيمت خودرو بوده‌اند.
به عنوان مثال خودروسازي سايپا كه طي ماه‌هاي گذشته بدون نظارت شوراي رقابت افزايش قيمت خودرو را در اولويت كار خود قرار داده و قيمت برخي از خودروهاي خود را افزايش داده است ديروز بازهم با نظر اين شورا قيمت پرايد و تيباي خود را ۱۵۰ هزار تومان يعني حدود 5/1 درصد افزايش داد.
درحالي كه پيش از اين اعلام مي‌شد كه اين شركت تنها در نهايت مختار به افزايش چهارصدم درصدي قيمت محصولات خود است، چرا  اقدام به افزايش كيفيت خودروهاي خود نكرده است. البته اين آمار تنها معطوف به اظهارنظرهاي مسئولان شوراي رقابت نيست، بلكه ارزشگذاري كيفي خودروها در كشور نيز حكايت از همين نكته دارد.
 برخي از كارشناسان گلايه دارند در شرايطي كه اين خودروها به دليل پايين بودن سطح كيفي بايد از رده توليد خارج شوند شوراي رقابت با حمايت از توليد به نوعي حمايت از خودروسازهاي ناتوان را در پيش گرفته است و درعين حال توجهي به مصرف‌كننده و خطرات ناشي از استفاده از اين خودروها در سطح كشور نمي‌شود! به هرحال آنچه مشخص است باز هم زور خودروسازها به شوراي رقابت چربيد و اين چيزي است كه از قبل هم قابل پيش‌بيني بود.
رئيس شوراي رقابت روز گذشته به جمع خبرنگاران آمد تا جزئيات افزايش قيمت خودروها را تشريح كند. رضا شيوا از علاقه وزرا به سهامداري خودروسازان سخن گفت و از نمره منفي بهره‌وري در خودروسازان خبر داد و گفت: اين افزايش قيمت در راستاي درخواست خودروسازان براي رشد قيمت محصولاتشان صورت گرفته است كه با توجه به عواملي مانند كيفيت، قيمت تمام شده توليد و تورم بخشي خودرو اعمال مي‌شود. شوراي رقابت طبق قانون در هر بازاري كه انحصاري باشد و در آن ويژه‌خواري و انحصارطلبي وجود داشته باشد، ورود خواهد كرد.  وی افزود: از این رو خودروهای پژو 2008، 301 و 508 که در انحصار خودروسازان نیست از شمول قیمت‌گذاری در این شورا خارج و تعیین قیمت آن به خودروسازان و بازار واگذار شده است.
شيوا به برخي مخالفت‌ها از سوي برخي وزارتخانه‌ها با ورود شوراي رقابت به برخي مسائل را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: حرف و حديث‌هايي مطرح است كه فلان وزارتخانه راجع به عملكرد شورا فلان چيز را گفته، بايد بدانند كه قانونگذار مشخص كرده كه تشخيص انحصاري بودن يا نبودن يك بازار بر عهده شوراي رقابت است. هيچ كس نمي‌تواند در اين رابطه حرفي بزند مگر اينكه مجلس قانون را تغيير دهد. به گفته رئيس شوراي رقابت، اين شورا قيمت تعيين نمي‌كند، بلكه دستورالعمل قيمت‌گذاري را مشخص مي‌كند.
شيوا ادامه داد: افرادي كه از شوراي رقابت انتقاد مي‌كنند بدانند كه تصميمات شورا كاملاً كارشناسي است، هر وقت خواستند حرفي بزنند اول ببينند آن حرف مبتني بر قانون است يا خير بعد صحبت كنند.
وي ادامه داد: اجازه نمي‌دهيم كساني كه وضع اقتصادي مسلطي در بازار دارندبه كساني كه اقتصاد كوچكتر دارند زورگويي كنند و  بخواهند اين شركت‌هاي كوچك را از بازار خارج كنند.
 شيوا در ادامه با اشاره به مصوبه شوراي رقابت در مورد افزايش قيمت خودرو اظهار داشت: طبق قانون، دستورالعمل قيمت‌گذاري خودرو براي خودروهايي كه قيمت مصرف‌كننده آنها كمتر از 45 ميليون تومان است، توسط شوراي رقابت تعيين مي‌شود.
وي توضيح داد: براي خانواده پرايد و تيبا متوسط افزايش قيمت 25/1 درصد است و در مورد تندر 90 نيز اعم از پارس تندر و تندر معمولي متوسط افزايش قيمت 57/1 درصد تعيين شده است. وي ادامه داد: تورم بخشي محصولات سايپا كمتر از 6 درصد و براي محصولات ايران خودرو كمي بيشتر از 6 درصد بوده است. به گفته رئيس شوراي رقابت، متوسط افزايش قيمت براي خانواده پژو و سمند 69/2 درصد است. شيوا توضيح داد: بهره‌وري توليد خودروسازان سهم 5/2 درصدي دارد كه در اين بخش خودروسازان نمره منفي گرفته‌اند. ما انتظار داريم حداقل نسبت بهره وري در مقايسه با سال گذشته 5/2 درصد باشد.
وي توضيح داد: در مورد كيفيت بايد حداقل 70 درصد هدف تعيين شده از سوي وزارت صنعت در اين خصوص محقق شود تا خودروسازان جريمه نشوند. اگر كمتر از اين رقم محقق شود، خودروساز جريمه خواهد شد.
وي ادامه داد: تورم بخشي حدود 6 درصد بوده ولي با توجه به تأثير كيفيت و بهره‌وري در تعيين قيمت، در نهايت با افزايش قيمت در حد 25/1 و 69/2 درصد موافقت شد.
 
  نامه‌هاي شورا براي خروج دولتي‌ها از شركت‌هاي خودروساز در دولت گم شد
 وي در ادامه با اشاره به دو مرتبه نامه نگاري انجام شده از سوي شوراي رقابت با وزير اقتصاد براي واگذاري سهام وزارت صنعت و سازمان گسترش در شركت‌هاي خودروساز گفت: اين نامه‌ها در كميسيون‌هاي دولت گم شد و به نتيجه نرسيد چون وزارت صنعت علاقه‌مند به حفظ سهم خودش در شركت‌هاي خودروساز است.
رئيس شوراي رقابت همچنين در مورد وضعيت انحصار در بازار خودروهاي وارداتي اظهار داشت: در حال حاضر 80 درصد بازار خودروهاي وارداتي در دست محصولات هيوندايي و كياست. برخي ادعا مي‌كنند واردكنندگان خودرو بيش از چند ده نفر هستند ولي اين معيار مهم نيست، بلكه سهم بازار اهميت دارد.
وي تأكيد كرد: سهامداران عمده بازار خودروهاي وارداتي، كيا و هيوندايي هستند و بعد از آنها تيوتا قرار دارد.
 
  گراني خودروهاي وارداتي ربطي به شورا ندارد
شیوا تصريح كرد: گراني يا ارزاني خودروهاي وارداتي به ما ربطي ندارد و وزارت صنعت بايد بر اساس دستورالعمل تنظيم بازار خودروهاي وارداتي عمل كند. ما فقط وارد بازارهاي خودروهايي مي‌شويم كه بازار انحصاري دارند.
شيوا ادامه داد: چرا مي‌گويند قيمت‌گذاري پرايد را به خودشان واگذار كنيم؟ پرايد يك تشكيلات انحصاري است و انحصارگر هميشه به دنبال منافع خودش است، بايد نهادي براي نظارت بر آنها وجود داشته باشد. خانواده پژو و سمند هم انحصاري است.
به گفته وي ورود شوراي رقابت به بحث قيمت‌گذاري خودرو وضعيت بازار را بهبود بخشيده و قراردادهاي خودروسازان نيز منصفانه شده است.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
0
0
ازدست مردم چه چیزی برمی آید؟وقتی انحصارشدنتیجه می شوداین
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار