کد خبر: 860003
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
چند روز پس از اينكه مسكو اعلام كرد سند توافق سياسي براي كاهش خشونت و برقراري ثبات در سوريه آماده شده و قرار است در آستانه نهايي شود...
چند روز پس از اينكه مسكو اعلام كرد سند توافق سياسي براي كاهش خشونت و برقراري ثبات در سوريه آماده شده و قرار است در آستانه نهايي شود، مقامات صهيونيستي حالا مي‌گويند اين توافق را قبول ندارند؛ مسئله‌اي كه نارضايتي اين رژيم از روند تحولات ميداني و ديپلماتيك جنگ شش ساله را نشان مي‌دهد و همين مسئله باعث شده تا تل‌آويو دخالت‌هاي مستقيم خود را در جنوب سوريه افزايش دهد.
 
به گزارش «جوان» آويگدور ليبرمن، وزير جنگ رژيم صهيونيستي به صورت آشكار خشم خود را از روند تحولات جنگ سوريه ابراز داشت و اعلام كرد توافق‌هاي اخيري که براي حل بحران سوريه حاصل شده است، مورد قبول اسرائيل نيست. ليبرمن در جمع روزنامه‌نگاران و رسانه‌هاي صهيونيستي در تل‌آويو افزود: «توافقي که اکنون از آن صحبت مي‌شود و برخي براي پايان دادن به جنگ سوريه در حال فراهم کردن مقدمات آن هستند، از سوي اسرائيل قابل قبول نيست و ما به اين توافق تا زماني که حزب‌الله و ايران و اسد از سوريه دور نشوند، پايبند نخواهيم بود.»  وزير جنگ رژيم صهيونيستي مشخص نكرد منظور وي كدام توافق‌هاست، اما به نظر مي‌رسد منظور اين مقام صهيونيستي به اظهارات چند روز قبل وزير دفاع روسيه بر مي‌گردد. سرگئي شايگو، روز جمعه گذشته اعلام کرد مسکو، تهران و آنکارا در حال نهايي کردن سند مناطق کاهش تنش در سوريه هستند. همچنين روز گذشته سرگئي ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه در جريان مصاحبه با روزنامه ايزوستيا گفت: متأسفانه زنجيره تضادها و تناقض‌ها در مسئله سوريه شامل فاکتورها و عوامل بسياري است که سبب مي‌شود حل اين درگيري با يک راه‌حل آسان صورت نگيرد. حل بحران سوريه تنها از طريق يک رويکرد سخت و پيچيده با حضور تمامي طرفين درگير تحقق مي‌يابد.
  
آستانه 5
 پس از اينکه نيروهاي دولتي سوريه و متحدانش موفق شدند مناطق شرقي حلب را از کنترل گروه‌هاي تروريستي خارج کنند، گفت‌وگوهاي سياسي براي حل بحران آن کشور وارد مرحله جديدي شد. اين گفت‌وگوهاي سياسي با حضور ايران و روسيه به عنوان متحدان دمشق و ترکيه به عنوان حامي گروه‌هاي مسلح در آستانه تاکنون چندين بار برگزار شده است. در آخرين دور از اين مذاکرات که اواسط اردبيهشت‌ماه سال جاري برگزار شد، تهران، مسکو و آنکارا درباره ايجاد مناطق کاهش تنش در سوريه به توافق رسيدند.  در حالي كه پيش از اين مذاكرات سياسي از طرف مخالفان و حاميان خارجي آنها منوط به كناره‌گيري بشار اسد از قدرت مي‌شد، اما اين شروط علناً با مذاكرات سياسي در آستانه موضوعيت خود را از دست داده است. در همين حال بعضي از مهم‌ترين حاميان خارجي گروه‌هاي مسلح از جمله فرانسه به صورت صريح اعلام كرده‌اند جايگزين مشروعي براي بشار اسد نمي‌بينند.  دور جديد مذاكرات آستانه قرار است از امروز به مدت دو روز در پايتخت قزاقستان برگزار شود.  ظاهراً اين تحولات برخلاف خواست و انتظار صهيونيست‌ها بود و خشم‌ها آنها را در پي داشته است.
 
نارضايتي اسرائيلي‌ها از روند تحولات را مي‌توان در مواضع و هم در اقدامات آنها ديد. چراكه طي چند روز گذشته جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي مواضع ارتش سوريه را در جنوب اين کشور هدف قرار داده‌اند. اين حملات همزمان با آغاز عمليات شبه نظاميان جبهه النصره (القاعده) عليه مواضع ارتش سوريه در شهر بعث صورت مي‌گيرد. اين شهر در نزديکي بلندي‌هاي جولان اشغالي قرار دارد. براي اينکه تروريست‌هاي القاعده بهانه لازم را به رژيم صهيونيستي براي انجام حملات هوايي بدهند، چند خمپاره به سمت مناطق تحت کنترل اسرائيل که خالي از سکنه هستند، شليک مي‌کنند. اسرائيلي‌ها با بهانه قرار دادن اين حملات خمپاره‌اي تاکنون چند بار مواضع ارتش سوريه را در اين منطقه هدف قرار داده‌اند.  حمايت تل‌آويو از شبه نظاميان القاعده در جنوب سوريه امر جديدي محسوب نمي‌شود و گزارش‌هاي معتبري از همکاري دو طرف وجود دارد.
 
براساس گزارشي که از سازمان ملل در بين ماه‌هاي مارس تا مي‌2014 در رسانه‌ها منتشر شد، اسرائيلي‌ها به صورت قابل توجهي از گروه‌هاي شورشي در جنوب سوريه حمايت مي‌کنند. در واقع مسئله اين نيست که ارتباط نزديکي بين گروه‌هاي تروريستي و رژيم صهيونيستي در جنوب سوريه وجود دارد بلکه آنچه اهميت دارد اين است که ديگر اسرائيلي‌ها برخلاف گذشته تلاش نمي‌کنند اين ارتباط را مخفي نگه دارند و ترسي از علني شدن روابط با خود با تروريست‌هاي القاعده ندارند.  مقامات سوري هم با اشاره به روند قابل قبول تحولات نظامي و سياسي تأكيد كردند آمال و آرزوهاي تل‌آويو در سوريه نقش برآب شده است.  فيصل مقداد، معاون وزير خارجه سوريه با بيان اينکه ارتش سوريه و نيروهاي همپيمانش در حال پيشروي هستند، خاطرنشان كرد: «رؤياي همه کساني که عليه سوريه توطئه کرده‌اند، نقش بر آب و به گمان بدل شده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار