کد خبر: 856051
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نماينده کنگره امريكا:
رئيس‌جمهور امريكا در اولين روزهاي ورود به كاخ سفيد گفته بود به جاي لفاظي عليه ايران، كاري را انجام خواهد داد كه بايد انجام بدهد.
رئيس‌جمهور امريكا در اولين روزهاي ورود به كاخ سفيد گفته بود به جاي لفاظي عليه ايران، كاري را انجام خواهد داد كه بايد انجام بدهد. حالانزديک پنج ماه از ورود ترامپ به كاخ سفيد گذشته در حالي كه او لفاظي‌هاي معمول عليه ايران را کم كرده است، يك رويكرد پشت پرده مقابل ايران در پيش گرفته و به جاي ديپلماسي آشكار و پنهان كه دولت باراك اوباما بر آن تأكيد داشت، به سمت اقدامات اطلاعاتي محرمانه مقابل ايران پيش مي‌رود.
 
به گزارش جوان، دينا روهرباكر، نماينده جمهوريخواه كنگره امريكا روز پنج‌شنبه در نشست كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان امريكا سخناني به زبان آورد كه شبكه خبري بي بي سي از تعبير «عجيب» براي آن استفاده كرده است. روهرباكر از «فوايد حمايت از طراحان حملات تهران» سخن گفته و تأكيد كرده: «شايد اين فكر بدي نباشد كه امريكا از سني‌هايي كه به حزب‌الله و شيعه‌هاي دشمن ما حمله مي‌كنند، حمايت كند، اين فكر خوبي نيست؟» كارشناسان شركت‌كننده در اين نشست به او تذكر داده‌اند كه اين حملات را داعش برنامه‌ريزي كرده و امريكا نه تنها «نبايد به هيچ وجه از آن حمايت» بلكه بايد آن را محكوم كند. بي بي سي مي‌گويد كه روهرباكر با وجود اين استدلال، با ذكر مثالي روي حرف خود پافشاري كرده و گفته است: «مثلاً مي‌دانستيم كه جوزف استالين آدم بدي بود و هرگز نبايد با او همكاري مي‌كرديم، اما با وجود اذعان به بد بودنش براي از پاي درآوردن هيتلر... شايد بد فكري نباشد كه اجازه دهيم گروه‌هاي راديكال اسلامي به جان هم بيفتند.»
 
دينا روهرباكر، از حاميان تند وتيز دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا از آن دسته ديپلمات‌هايي است كه به ابراز سخنان جنجالي در زمينه سياست خارجي امريكا شهرت دارد؛ ديپلمات‌هايي كه ظاهراً روز به روز تعداد آنها در دستگاه عريض و طويل سياست خارجي امريكا در حال افزايش است. هفته قبل، روزنامه نيويورك تايمز فاش كرد كه دولت ترامپ، مايكل دي آندرا معروف به آيت‌الله مايك را به عنوان مدير بخش عمليات‌هاي ايران تعيين كرده است؛ فردي كه تصدي او بر اين بخش نخستين نشانه مهم از تلاش «ترامپ» براي ادامه رويكرد سختگيرانه در قبال ايران است. نيويورك‌تايمز نوشته بود: «ايران يكي از اهداف سخت براي سيا بوده است. اين سازمان به دليل باز نبودن سفارت امريكا در ايران، دسترسي به شدت محدودي به اين كشور دارد، ضمن اينكه دستگاه‌هاي اطلاعاتي ايران تقريباً چهار دهه را صرف تلاش براي مقابله با اقدامات جاسوسي و عمليات‌هاي مخفيانه امريكا كرده‌اند.» مايك كه در يكي از مأموريت‌هاي خارجي‌اش با همسر مسلمانش آشنا مي‌شود و براي ازدواج با او اسلام مي‌آورد يك افسر عملياتي است كه در سال‌هاي پس از ۱۱ سپتامبر كار بازجويي از متهمان تروريسم را به عهده داشته است. در سال ۲۰۰۸ عمليات ترور عماد مغنيه، رئيس شاخه نظامي حزب‌الله لبنان، زيرنظر او اجرا شد و كشتن اسامه بن لادن را در سابقه خود دارد. همزمان با تعيين دي آندرا به عنوان رئيس بخش سيا در مورد ايران، روزنامه امريكايي وال استريت ژورنال نيز در گزارشي جداگانه نوشت كه سازمان سيا يك «مركز ويژه» تأسيس كرده كه وظيفه خاص آن جمع آوري اطلاعات درباره ايران است. اين روزنامه نوشته كه دولت ترامپ در حال تبديل كردن ايران به يك اولويت براي جاسوسان امريكايي است.
 
دولت امريكا كه حالا ديگر چهارمين ماه خود را سپري مي‌کند، برخلاف موضع‌گيري تند و تيز روزهاي اول در هفته‌هاي اخير عليه ايران، از لفاظي‌هاي تند عليه ايران خودداري مي‌كند ولي به نظر مي‌رسد رويكردي عملگرايانه مقابل ايران در پيش گرفته است. ترامپ در سفر به عربستان، سعي كرد دولت‌هاي عرب خليج فارس را تحت مركز مبارزه با تروريسم، عليه ايران متحد كند؛ اقدامي كه البته چالش قطر و عربستان، آن را با پرسش روبه‌رو كرده است. ترامپ ماه قبل به تيمي متشكل از شوراي امنيت ملي امريكا و ساير دستگاه‌هاي امنيتي دستور داد توافق هسته‌اي با ايران را از اين جهت كه با منافع امنيت ملي امريكا مطابقات دارد يا نه بررسي كنند. گفته مي‌شود دولت ترامپ در حال تدوين يك راهبرد جامع براي تعيين نحوه رويارويي با ايران است. به نظر مي‌رسد ترامپ ديپلماسي اوبامايي نهان و آشكار با ايران را كنار گذاشته و به سمت اقدامات عملياتي پنهان عليه ايران حركت مي‌كند. آيا حادثه تروريستي 17 خرداد 96 در دو منطقه تهران نتيجه  بخشي از اين رويكرد جديد ترامپ است؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار