کد خبر: 854519
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: شایع ترین نوع اختلال اضطرابی ، اختلال استرس پس از سانحه است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: شایع ترین نوع اختلال اضطرابی ، اختلال استرس پس از سانحه است.
 
کاوه حجت اظهارکرد: در اختلال PTSD ، فرد به دنبال یک حادثه اضطراب زا، نظیر زلزله، سیل، جنگ، تصادفات رانندگی، نزاع و درگیری های شدید، دچار مجموعه ای از علایم اضطرابی می شود.
 
وی افزود : این علایم به شکل یاد آوری مجدد حادثه پیش آمده، ترس و اجتناب از مکان ها و محیط هایی که آن حادثه را برای وی به یاد می آورد و تغییرات رفتاری به شکل پرخاشگری، اختلال خواب، واشتها خود را نشان می دهد.
 
حجت عنوان کرد : یاد آوری مجدد حوادث می تواند به شکل کابوس های مکرر شبانه، افکار مزاحم و یا تصاویر تکراری در مورد اتفاق پیش آمده باشد.
 
وی با بیان اینکه براثر وقوع زلزله اخیر در استان برخی از افراد به این اختلال دچار شده اند، گفت: به دنبال ترس شدیدی که در زمان حادثه زلزله ایجاد می شود، فرد دچار کابوس های مکرر، احساس لرزش زمین، ترس و اضطراب از محیط های بسته و تغییرات رفتاری به صورت کاهش آستانه تحمل، عصبانیت و بی قراری می شود.
 
وی با تاکید بر اینکه ادامه یافتن علایم اختلال PTSD پس از یک ماه نیاز به درمان و مداخلات روانشناختی دارد، افزود: به طور معمول حدود 15 -10 درصد افراد جامعه علایم این بیماری را بیش از یک ماه تجربه می کنند و نیازمند درمان هستند.
 
حجت افزود : این اختلال در کودکان به ویژه در سنین 14 -6 سال شیوع بالاتری دارد و نیازمند مداخلات ویژه نظیر گروه درمانی و درمان دارویی است.
 
وی عنوان کرد: تپش قلب، دلهره، احساس سرگیجه، تعریق، تنگی نفس و لرزش اندام ها از علایم شایع اضطراب افراد ذکر شده است.
 
حجت گفت: ترس از تکرار زلزله یا حادثه مجدد موجب احساس عدم امنیت و توانایی فرد در ماندن در منزل می شود و تحمل محیط های بسته نظیر اتاق یا ماندن زیر سقف را مشکل می سازد.
 
وی یادآورشد: همه علایم ذکر شده در چند روز اول پس از حادثه یک واکنش طبیعی در افراد است اما در صورتی که این علایم بیش از یک ماه طول بکشد به درمان و مداخلات روانشناختی نیاز دارد.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار