کد خبر: 841103
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
قاليباف: طرح‌هاي شهرداري را بر‌اي كاهش آلودگي حذف مي‌كنند
بيژن يانچشمه
عمر دولت يازدهم به ماه‌هاي پاياني نزديك مي‌شود و شهردار و شوراي پايتخت هم به انتهاي دوره خود رسيده‌اند، اما معضل ترافيك و تكميل نشدن شبكه‌هاي حمل و نقل عمومي همچنان به قوت خود باقي مانده است و تبعات آن همچنان سلامت شهروندان را در معرض تهديد جدي قرار داده است. هزينه، وقت و سوخت نيز به واسطه كم‌كاري دولت و پرداخت نكردن سهمش براي توسعه زير‌ساخت‌ها هدر مي‌رود‌. با نگاهي گذرا مشخص مي‌شود كه شهروندان به‌رغم پرداخت انواع و اقسام ماليات و عوارض، در آمد و شد شهري در عذاب هستند؛ در اين خصوص شهردار تهران اعلام كرد طي يك سال 100 كيلو‌متر مترو احداث كرديم، اما به اندازه احداث يك كيلو‌متر مترو حمايت شديم. اين سخنان حاكي از آن است كه دولتمرداني كه دم از حفاظت از محيط‌زيست و زيست شهري مي‌زنند، خود عملاً بر تخريب آن دامن مي‌زنند.

توسعه حمل و نقل عمومي و تكميل شبكه‌هاي آن در كلانشهر‌ها در ايستگاه بودجه متوقف شده يا با حركت كند در حال پيشروي است. اين در حالي است كه دانش احداث و توسعه خطوط مترو در سال‌هاي اخير شتاب خوبي گرفته است؛ بر طبق آمار حفاري تمام مقاطع تونل در خط 6 متروي تهران، از مرز 700 متر در طول يك هفته گذشت و ركوردي جديد به جا كجا گذاشت. اما دستيابي به دانش حفاري تونل و احداث ايستگاه مترو با سنگ‌اندازي دولت در پرداخت نكردن سهم خريد تجهيزات و رام متروي خطوط احداث شده، مترو را بلا استفاده قرار داد.

اين روند سبب تكميل نشدن شبكه حمل و نقل عمومي شده و سرگرداني مسافران را به دنبال داشت. در ادامه با افزايش ترافيك، ادعاي ايجاد ترافيك مصنوعي به شهرداري نسبت داده شد.   اين رويه سياسي فقط به مترو ختم نشده بلكه در حوزه جايگزيني تاكسي‌هاي فرسوده، اتوبوس‌ها نيز به اشكال ديگر اعمال شده كه حتي شورا‌ي شهر نيز نتواست به‌رغم جايگاه مردمي مطالبه بحق شهروندان را طلب كند.
 
در همين راستا، شهردار تهران در شانزدهمين كنفرانس بين‌المللي مهندسي حمل ونقل و ترافيك گفت: طي يكسال اخير ۱۰۰كيلومتر مترو احداث كرديم، اما تنها به اندازه يك كيلومتر حمايت مالي شده‌ايم.  
محمدباقر قاليباف در اين كنفرانس كه با حضور اعضاي مجمع شهرداران آسيا، جمعي از سفرا و رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ برگزار شد، اظهار كرد: اگر ما و مردم تا چند سال قبل، از محيط زيست حرف مي‌زديم جسته و گريخته احساس مي‌كرديم كه اين يك موضوع تشريفاتي است، اما امروز هيچكدام شك نداريم كه يكي از مهم‌ترين شاخصه‌هاي كيفيت زندگي محيط‌زيست است. به طوري كه اگر همه چيز را فراهم كنيم و مشكل محيط‌زيست داشته باشيم در واقع هيچ چيز نداريم. چالش اصلي ما در محيط زيست و موضوعات ديگر بحث مربوط به مديريت و اشكالات ساختاري است.
  
آدرس غلط به مردم مي‌دهند
 به گفته شهردار تهران مهم‌ترين بحثي كه سال گذشته مطرح شده بحث حمل و نقل عمومي بوده است و اكنون بايد بگويم اطلاعات غلطي به جامعه داده شده است. اگر امروز مهم‌ترين بحث تهران آلودگي هوا و خاك است براي حل اين مشكل در حوزه هوا بايد به حمل و نقل پايدار توجه كنيم.
آمارها نشان مي‌دهد كه ۸۰ درصد آلاينده‌ها با ۲درصد نوسان ناشي از خودروهاي در حال حركت است، البته ممكن است در گذشته آمارهاي ديگري در اين مورد به ما داده باشند.  قاليباف با اشاره به موضوع آلودگي خاك در تهران بيان كرد: موضوعاتي مانند ضايعات خودروها بر خاك، آب و آلودگي صوتي تأثيرگذارند. مطالعات نشان مي‌دهد كه ۸۰۰ ميليون تن توليد گازهاي گلخانه‌اي داريم كه از اين ميزان يك چهارم يعني ۲۰۰ ميليون تن مربوط به خودروهاست. فاجعه آنجاست كه اگر اتفاق خاصي در اين زمينه نيفتد تا سال ۲۰۳۰ اين ميزان به ۴۰۰ميليون تن افزايش پيدا مي‌كند.
  
طرح‌هاي شهرداري بر‌اي كاهش آلودگي را حذف مي‌كنند
قاليباف اظهاركرد: در حالي به مردم وام خريد۱۰۰هزار خودرو را مي‌دهيم كه مي‌توانيم اين مبلغ را براي توسعه خطوط مترو، اتوبوس و ال آر تي در مركز شهر هزينه كنيم. حتي در همين طرح آلودگي هوا ما پيشنهاد روشن خود را داديم و در بند۷ آن كه در سال ۹۵ تصويب شد، خواستيم كارخانجات خودروسازي به ازاي توليد هر خودرو يك اسقاطي داشته باشند. جالب است كه ظرف چند هفته اين مصوبه حذف شد و ما نفهميديم چطور اين اتفاق افتاد، اما مسلماً اين مردم هستند كه بايد هزينه آن را بپردازند.  
شهردار تهران با ارائه گزارشي از روند توسعه و احداث مترو گفت: تست گرم متروي فرودگاه امام خميني (ره) به طول ۳۵ كيلومتر قبل از پايان سال انجام مي‌شود و بهره‌برداري از آن نيمه دوم فروردين۹۶ اتفاق مي‌افتد.
 وي با بيان اينكه از سال گذشته تا امسال ۱۰۰كيلومتر به خطوط متروي تهران اضافه شده است، تصريح كرد: تمامي اين اقدامات در حالي است كه ما تنها به اندازه يك كيلومتر حمايت مالي شده‌ايم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار