کد خبر: 826952
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
داعش به پالميرا زد، تروريست‌هاي ناتو به الباب و رقه...
نيروهاي مقاومت در حلب در حال پيشروي خيابان به خيابان عليه گروه‌هاي تروريستي تحت حمايت غرب هستند تمام توان خود را براي بازپس‌گيري كامل اين شهر متمركز كرده‌اند، در اين شرايط تروريست‌ها طي عملياتي غافلگيرانه‌ شهر باستاني و راهبردي پالميرا در مركز سوريه را هدف حملات خود قرار دادند. در شمال شرقي سوريه هم  تروريست‏هاي ارتش آزاد با حمايت ناتو و مشخصا تركيه و  امريكا وارد شهر الباب شده‏اند و همچنين به سمت رقه پيش مي‎‏روند تا  وزنه سنگين شكست در غرب سوريه به ويژه حلب را با پيشروي در شرق آن كمي براي خود  قابل تحمل‏تر كنند.

به گزارش «جوان»، پيروزي نيروهاي مقاومت در شهر حلب قطعي شده است و طرفداران دولت خود را آماده جشن پيروزي طي يكي دو روز آينده مي‌كنند. «مهند الحاج»، فرمانده گردان البعث حلب و عضو پارلمان سوريه به فارس گفت: «پيشروي ارتش سوريه و نيروهاي پشتيبان آن به سوي پايگاه‌هاي جبهه النصره در محله‌هاي بستان القصر و الكلاسه در شرق حلب، تحكيم محاصره تروريست‌ها و قطع راه‌هاي كمك‌رساني به آنها به اعلام آزادسازي كامل حلب ظرف 48 ساعت آينده كمك شاياني مي‌كند.» وي از تلاش‌هاي پشت پرده براي خروج تروريست‌هاي حلب گفت تا «اگر امكان داشته باشد تروريست‌ها از مابقي شهر حلب بدون درگيري نظامي و به منظور اجتناب از تلفات بيش‌تر بيرون رانده شوند.» بنابر گفته اين فرمانده سوري اولويت‌هاي نيروهاي مقاومت پس از حلب، آزادسازي شهر الباب در شمال استان حلب و شكستن حلقه محاصره دو شهرك شيعه‌نشين الفوعه و كفريا در حومه ادلب است تا پس از آن به سوي آزادي كامل ادلب و رقه حركت كنيم كه بيش از چند هفته طول نخواهد كشيد.  رسانه‌هاي غربي نيز شرايط ميداني را براي گروه‌ها بحراني توصيف كردند. خبرگزاري رويترز، به نقل از يكي از مسئولان الجبهه الشاميه از گروه‌هاي مخالف سوريه گفت: شبه نظاميان مخالف سوري تنها كنترل منطقه كوچكي از شهر حلب را در دست دارند و اين منطقه پس از كنترل نيروهاي وابسته به دولت بر محله المعادي به شدت هدف بمباران قرار دارد. اين مسئول گروه الجبهه الشاميه افزود: گروه‌هاي مخالف در حلب تاكنون هيچ پاسخي درباره مذاكرات روسيه و امريكا براي حل بحران حلب دريافت نكرده‌اند. به نظر مي‌رسد حاميان خارجي گروه‌هاي مسلح نيز اين شكست را پذيرفته‌اند. مايكل فالون، وزير دفاع انگليس در مصاحبه‌اي به شبكه بي.‌بي.‌سي گفت: لندن پيش‌بيني مي‌كند كه ارتش سوريه در حلب پيروز شود.
  
حمله داعش
به نظر مي‌رسد داعش تلاش كرده است با انجام اين حملات جشن پيروزي طرفداران مقاومت در حلب را از هم الان تلخ كند و هم بر شكست‌هاي خود در موصل سرپوش بگذارد. حملات داعش براي تسخير مجدد پالميرا از روز شنبه شروع و تا عصر روز يك شنبه اخبار ضد و نقيضي درباره تحولات ميداني اين شهر منتشر شد. وزارت دفاع روسيه اعلام كرد كه نيروهاي ارتش سوريه توانستند با پشتيباني هوايي روسيه تمامي حملات تروريست‌ها به تدمر را ناكام بگذارند. وزارت دفاع روسيه تأكيد كرد كه تروريست‌ها با استفاده از عاملان انتحاري و خودروهاي بمب‌گذاري شده حمله به تدمر را انجام دادند اما جنگنده‌هاي ارتش سوريه و روسيه شب گذشته ۶۴ حمله را به مقرهاي تروريست‌ها در اطراف تدمر انجام داده و بيش از ۳۰۰ تروريست را از پاي درآوردند. به گفته وزارت دفاع روسيه ۱۱ تانك و خودروي زرهي و ۳۱ خودروي مجهز به تيربار نيز منهدم شد. در همين حال، خبرگزاري فارس به نقل از منابع ميداني گزارش داد كه ارتش سوريه با كمك نيروهاي تازه از راه رسيده و حملات هوايي جنگنده‌هاي روس توانست داعش را به خارج از شهر تدمر بيرون براند. اما غروب روز گذشته منابع خبري از بازگشت دوباره داعش به پالميرا خبر دادند. يك گروه نزديك به مخالفان موسوم به «ديده‌بان حقوق بشر سوريه» به رسانه‌ها گفت داعش پس از سه روز درگيري سنگين با نيروهاي سوريه روز يك‌شنبه توانست شهر پالميرا را به تصرف خود درآورد و بار ديگر بر اين شهر سيطره يابد. آنگونه كه ديده بان حقوق بشر سوريه، مستقر در لندن اعلام كرده نيروهاي دولتي سوريه به طور كامل از شهر عقب كشيده‌اند و درگيري‌ها در اطراف آن همچنان ادامه دارد.  داعش در مي 2015 پس از درگيري‌هاي شديد بر شهر پالميرا سلطه يافت و بسياري از آثار باستاني ارزشمند اين شهر را تخريب كرد. حضور داعش در پالميرا كه در مركز سوريه قرار دارد همواره يكي از دغدغه‌هاي دولت سوريه و يونسكو بود تا بالاخره اين شهر باستاني 9 ماه پيش در حمله گسترده ارتش سوريه و با پشتيباني هوايي روسيه آزاد شد. پالميرا در يك فاصله ميانگين 50 كيلومتري امكان دسترسي به مرزهاي عراق، استان‌ها و شهرهاي ديرالزور و رقه (كه در سر راه آن عمدتاً بيابان قرار دارد) و از جنوب به دمشق و غوطه شرقي يا امكان دسترسي به استان‌هاي درعا و سويدا در جنوب سوريه را ميسر مي‌كند و در فاصله محدودي از شهر حمص و استان حماه و از يك مسير تقريباً ساده و نيمه كوهستاني به قلمون و سپس به عرسال در مرزهاي لبنان وصل مي‌شود.
  
تصرف الباب و مرحله دوم حمله به رقه
 از ادامه جولان نيروهاي تحت حمايت تركيه و امريكا در شرق سوريه، تروريست‌هاي تحت حمايت تركيه موسوم به «ارتش آزاد» وارد شهر الباب در شمال سوريه شدند.  گروهك موسوم به «ارتش آزاد» با حمايت ارتش تركيه وارد شهر الباب، مقر داعش در شمال سوريه شدند.  ديده بان حقوق بشر سوريه با اعلام اين خبر گفت، نيروهاي ارتش آزاد تحت پوشش هوايي تركيه به اين شهر وارد شده‌اند.  تركيه از اواخر شهريور ماه گذشته عملياتي تحت عنوان سپر فرات شروع كرد و نيروهاي معارض توانستند شهرهاي مهمي چون جرابلس و اعزاز را در شمال سوريه اشغال كنند.  از سوي ديگر به گزارش روزنامه مستقل راي اليوم، نيروهاي «سوريه دموكرات» كه يك ائتلاف متشكل از نيروهاي عرب و كرد سوريه و مورد حمايت واشنگتن هستند، اعلام كردند مرحله دوم از عمليات «خشم فرات» عليه داعش در رقه آغاز شده است.  نيروهاي سوريه دموكرات در بيانيه‌اي كه «جيهان الشيخ احمد»، سخنگوي اين عمليات آن را قرائت كرد، اعلام كردند كه تصميم آغاز مرحله دوم اين عمليات گرفته شده و هدف آن آزادسازي حومه غربي رقه و همچنين محاصره اين شهر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار