کد خبر: 825262
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
در شرايط تحريم‌هاي پولي و مالي و براي پياده‌سازي برابري جنسيتي صورت گرفت
روز گذشته جمعي از فعالان حقوق زن در كشور خواستار ورود جدي قوه‌قضائيه به تخلفات دامنه‌دار معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري در فراهم كردن زمينه‌هاي نفوذ در قالب توسعه همكاري‌هاي بين‌المللي شدند.
نفيسه ابراهيم‌زاده انتظام
روز گذشته جمعي از فعالان حقوق زن در كشور خواستار ورود جدي قوه‌قضائيه به تخلفات دامنه‌دار معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري در فراهم كردن زمينه‌هاي نفوذ در قالب توسعه همكاري‌هاي بين‌المللي شدند. اين در حالي است كه جمع مذكور از رئيس‌جمهور نيز خواستند گزارشي از اقدامات اين معاونت خود به دستگاه‌هاي ذي صلاح و افكار عمومي ارائه كند. بنابراين گزارش تخلفات معاونت امور زنان مجموعه‌اي از دعوت جاسوسان به كشور براي شركت در همايش زنان، انعقاد قرارداد با سازمان‌هاي بين‌المللي كه نقش سربازان دكترين امنيت ملي امريكا را بازي مي‌كنند براي ارائه آمار و گزارش‌هاي كشور به آنها، حركت خلاف جهت سياست‌هاي ابلاغي خانواده و جايگزيني مفهوم برابري جنسيتي به جاي عدالت جنسيتي را در بر مي‌گيرد.

چند سال قبل و شايد نزديك به يك دهه گذشته مفهوم استفاده ابزاري از زنان وارد ادبيات سياسي و اجتماعي كشور شد و اتفاقاً در آن زمان به اندازه‌اي مورد بهره‌برداري قرار گرفت كه مي‌توان گفت به يك عنوان دستمالي شده بدل شد. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد ورود و كاربرد و از رونق افتادن اين مفهوم يك اقدام مهندسي شده و كاملاً هدفمند بود؛ زيرا امروز در شرايطي جامعه نسبت به كاربرد مفهوم استفاده ابزاري از زنان در ادبيات سياسي و اجتماعي سمپاد شده كه در عمل استفاده ابزاري از زنان به يك سياست رأي جمع كن و گزينه مطمئن براي نفوذ تبديل شده است. بنابراين جامعه به ويژه جامعه بانوان به شدت نسبت به استفاده‌كنندگان از اين عبارت حساس شده‌اند و واكنش نشان مي‌دهند. اين مسئله باعث شده حاشيه امني براي استفاده ابزاري در عمل از زنان فراهم شود.
 
معاونت زنان از دفاع از حقوق بانوان تا سرباز بي‌چون و چراي دولت
در حال حاضر دولت بزرگ‌ترين بهره‌بردار مفهوم استفاده ابزاري از زنان است. به اين صورت كه از يك سو دولت روي روابط بين‌المللي و توسعه ديپلماسي تمركز كرده است و تحقق بسياري از اهداف خود و برنامه‌هايش را به توافق و مذاكره و تعامل جهاني گره زده بود، در حالي كه در مقابل باغ مملو از بدعهدي نصيب كشور كرد و امروز بي‌اعتمادي جامعه تضمين رنگ بنفش آراي انتخابات ارديبهشت آينده را به خطر انداخته است. بنابراين سعي مي‌كند با انجام اقداماتي در جهت جلب رضايت طرف‌هاي مذاكرات و نشان دادن حسن نيت خود به جامعه جهاني كمي اين فضا را به نفع نتيجه انتخابات آينده رياست جمهوري تلطيف كند. در اين ميدان به جز بتن‌ريزي در قلب رآكتورهاي هسته‌اي، كاهش دادن شتاب رشد علمي و توقف و كند كردن قابل ملاحظه برنامه‌هاي علمي و تحقيقاتي به ويژه در حوزه هوافضا و باز كردن بازار براي توليدات غربي ( اعم از فرهنگي و غيرفرهنگي)، حوزه زنان نيز به كمك دولت آمده است. در اين راستا معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري با تن دادن به برنامه‌هاي مختلف و چند وجهي سازمان‌هاي بين‌المللي در قالب انعقاد قراردادها و تفاهمنامه‌ها به تدريج تغيير كاربرد مي‌دهد.  اين در حالي است كه اين سوگيري معاونت زنان از چشم صاحبنظران و كارشناسان دور نمي‌ماند.  علاوه بر اين، كاربرد داخلي اقدامات معاونت امور زنان هم به اين صورت است كه ديكته‌هاي جهاني به زبان زيبا و عامه‌پسند ترجمه و رسانه‌اي مي‌شوند؛ بنابراين هرگونه مخالفت با آنها به مخالفت با حقوق و منافع زنان تعبير مي‌شود و تمام وعده‌هاي برزمين مانده دولت در حوزه زنان به پاي به اصطلاح كارشكني مخالفان تحقق حقوق زنان گذاشته مي‌شود و تا جايي كه بشود آراي زنان در سبد اعتداليون و احياناً اصلاح‌طلبان باقي بماند.  نتيجه اين سناريو را روز گذشته فرشته روح افزا، معاون شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان و مينو اصلاني، رئيس بسيج جامعه زنان كشور در نشست بررسي خشونت عليه زنان در غرب بيان كردند.
 
به رسميت شناختن تن فروشي در دستور كار!
در اين نشست روح افزا با اشاره به برگزاري همايش زنان تن‌فروش توسط معاونت امور زنان رياست جمهوري گفت: همايش‌هايي برگزار مي‌كنند كه در آن از زنان تن‌فروش حمايت مي‌شود و اين نمونه بارز خشونت عليه زنان است. ما به جرئت اعلام مي‌كنيم نبايد به زنان خياباني و تن‌فروش كارت سلامت داده شود كه با خيال راحت در جامعه تردد كنند و بحران خانواده را رقم بزنند، اين خشونت عليه تمام زنان نجيب و تمام زنان خانه‌دار است. با اين اقدامات ذهن زنان را آشفته نكنيد. چرا به جاي مداواي آنها به سمت به رسميت شناخته شدن آنها مي‌روند.
 
دولتي‌ها مسائل زنان را از پنجره جهاني مي‌بينند
روح‌افزا در ادامه اين نشست با اشاره به فرمي كه از سوي معاونت امور زنان در ميان تمام دستگاه‌ها پخش شده است تا بتوانند گزارشي از وضعيت زنان و دختران كشور تدوين كنند، گفت: چرا اين فرم‌ها بايد ميان همه دستگاه‌ها پخش شود و سؤالاتي كه در اين فرم‌ها مطرح شده است، بر اساس كدام اصول و موازين تعريف شده است. تا كي و تا چه زماني مسئولان ما مي‌خواهند خود را مكلف به پاسخگويي به مجامع بين‌المللي بدانند.

در ادامه اصلاني گفت: اين پرسشنامه‌ها نسخه‌هاي صددرصد غربي هستند كه در ميان دستگاه‌ها پخش شده است، قوه قضائيه بايد اين مسئله را بررسي كند. معاون رئيس‌جمهور در امور زنان صحبت‌هايي داشته است در مورد اينكه مسئوليت‌هاي خانه‌داري مانع از مشاركت سياسي زنان در جامعه مي‌شود. در حالي كه اين گفته‌‌ها خلاف سياست‌هاي ابلاغي خانواده و منويات مقام معظم رهبري در حوزه خانواده است. مسئولان چه بلايي مي‌خواهند بر سر زنان جامعه و خانواده‌ها بياورند و در حال پياده‌سازي كدام الگوي موفق غرب در كشور هستند.
 
عطاي ميليون دلاري سازمان ملل را باور كنيم يا تحريم‌هاي ريز و درشت آن را؟!
روح‌افزا اظهار داشت: فعالان سازمان‌هاي زنان در نيويورك اسنادي را منتشر كرده‌اند كه ميليون‌ها دلار به معاونت امور زنان رياست جمهوري ايران پرداخت شده است تا تساوي جنسيتي را در كشور پياده كنند. بايد محل هزينه‌كرد اين مبالغ مشخص شود.  روح افزا گفت: شوراي فرهنگي اجتماعي زنان دستگاهي فراقوه‌اي است و معاونت زنان موظف و مكلف است گزارش عملكرد خود را ارائه دهد، هرچند در اين زمينه رئيس‌جمهور بايد گزارش را ارائه دهد، اما اين به آن معني نيست كه از معاونت زنان گزارشي ارائه نشود.  اصلاني نيز خاطرنشان كرد: جنبشي با عنوان جريان نارنجي راه انداخته‌اند و مي‌گويند زنان نبايد محبت و عشق خود را نثار خانواده كنند. اين در حالي است كه همين طرز تفكر در غرب باعث شده كه امروز ۳۵ درصد مردم امريكا به صورت نامشروع متولد شده‌اند.  مسئول بسيج جامعه زنان گفت: چرا مسئولان كشور بايد به سازمان ملل تعهد بدهند كه تا ۱۵ سال آينده تساوي جنسيتي را محقق مي‌كنند؟ ما اصلاً به كنوانسيون منع تبعيض عليه زنان نپيوستيم آن وقت مسئولان مي‌خواهند براي آن گزارش تهيه كنند و آن را تحت عنوان حقوق بشر زنان به سازمان ملل ارائه دهند و از ما مي‌خواهند كه پاسخگوي آنها باشيم.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
0
0
ما زنان ایرانی متعجبیم زنی چون صادقی چرا در بسیج زنان مشغول به کار است این زن با چنین عقایدی برود کنج خانه کنار شوهرش راستی ایا اوهم طبق قوانین به شوهرش امر کرده تا چند بیوه رابه عقد نکاح در بیاورد ایا هر از چند گاهی مشت ولگد از شوهر جانش دریافت میکندتا بنیان خانواده اش طبق قوانین جاری مملکت حامی زنان محکم شود چطورچنین شخصی به خود اجازه اظهار نظر میدهد هروقت با بادمجون زیر چشم وهووهات اومدی سر پستت حرف از زن بزن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار