کد خبر: 824768
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
مدیرکل محیط زیست اصفهان مطرح کرد؛
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: برگزاری نخستین مسابقه ملی عکس «در راه مدرسه، فرصت مناسبی برای معرفی دوچرخه به عنوان انتخاب برتر شهروندان اصفهانی را فراهم می‌کند.
حمید ظهرابی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به برگزاری نخستین مسابقه ملی عکس در راه مدرسه با بیان اینکه شهر اصفهان از دیرباز مهد دوچرخه‌سواران شاداب و سرخوش بوده، اظهار داشت: نخستین جرقه‌های تجلی دوچرخه‌سواری در روزنامه­های شهر اصفهان به سال 1308 خورشیدی برمی‌گردد. در آن روزها افرادی به جرم نداشتن گواهینامه دوچرخه‌سواری و یا کرایه دادن دوچرخه به افراد فاقد گواهینامه، جریمه می‌شدند.
وی با بیان اینکه اصفهان شهری مسطح بوده و به همین خاطر برای دوچرخه‌سواری مناسب است، تصریح کرد: خیابان‌های پردرخت و حاشیه زیبای زاینده­رود و از سوی دیگر کوچه‌باغ‌های تنگ و باریک در بافت سنتی شهر، هر انسان صاحب‌ذوقی را به این کار وسوسه می‌کند.
سابقه طولانی دوچرخه‌سواری در شهر اصفهان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: همچنین به علت صنعتی بودن شهر و رفت و آمد کارگرها با دوچرخه، این وسیله از قدیم‌الایام، بسیار مورد توجه واقع می‌شده است.
وی افزود: برگزاری مسابقات دوچرخه‌سواری نیز در شهر اصفهان سابقه‌ای بس طولانی دارد که از زمان شکل­گیری تربیت‌بدنی در دهه 20 خورشیدی هرساله، این شهر برگزارکننده مسابقات دانش‌آموزی و مردمی دوچرخه‌سواری بوده است.
ظهرابی گفت: رشد روزافزون دوچرخه‌سواران در این شهر تا قبل از پیدایش موتورسیکلت در دهه 40 خورشیدی، "وسیله‌ای که قدرت و سرعتی ده‌چندان نسبت به دوچرخه داشت"ادامه یافت تا اینکه با  افزایش جمعیت و متأسفانه رشد استفاده از وسایل نقلیه موتوری و افزایش ترافیک شهری این روزها  استفاده از دوچرخه رو به کاهش نهاده است.
وی ادامه داد: به دنبال آن آلودگی هوا به عنوان معضلی مشترک در تمام کشورها سال‌هاست که نفس باغ‌موزه اصفهان را نیز در برخی از ایام سال به شماره انداخته است. ترافیک شهری و آلودگی ناشی از تردد خودروها، نبود فرهنگ مناسب ترافیکی از عمده‌ترین عوامل ایجاد آلودگی در شهرها به شمار می‌رود.
تلاش در راستای کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه نگاهی گذرا به خیابان‌های تمام شهرهای کشور واقعیتی تلخ با نام خودروهای تک‌سرنشین را به ذهن متبادر می‌سازد، اظهار داشت: تلاش در راستای کاهش آلودگی شهر اصفهان که در قالب میثاقی به نام برنامه جامع کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان از 3 سال پیش آغاز شده، عموماً متکی بر اقدامات اجرائی در راستای کاهش و کنترل منابع آلاینده هواست.
وی درباره اقدامات مؤثر در این حوزه افزود: تغییر در فرهنگ و اصلاح الگوهای زندگی مصرف‌گرای کنونی یکی از زیربنایی‌ترین و مؤثرترین اقدامات در راستای کاهش آلودگی کلان‌شهر اصفهان است که شهرداری  اصفهان به عنوان مؤثرترین عضو کارگروه کاهش آلودگی هوا با جدیت تمام در قالب برنامه‌ای بسیار جامع‌نگر اجرای آن را بر عهده گرفته است.
حمایت بی‌نظیر شهرداری اصفهان از طرح سه‌شنبه‌‌های بدون خودرو
ظهرابی افزود: حمایت بی‌نظیر شهرداری اصفهان از پویش مردمی "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" و مطرح شدن این شهر به عنوان پیشتاز ملی در پیاده‌سازی این طرح گامی مهم در راستای بازگشت سنت بومی دیرینه این دیار و فرهنگ‌سازی به‌منظور کاهش استفاده از حامل‌های انرژی به شمار می‌رود.
وی خاطرنشان کرد: پیاده‌راه کردن خیابان چهارباغ عباسی و زمینه‌سازی به منظور تردد شهروندان با دوچرخه در سه‌شنبه‌های هر هفته حرکت زیبای معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این راستا است.
فرصت مناسبی برای معرفی دوچرخه به عنوان انتخاب برتر شهروندان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به برگزاری مسابقه ملی عکس در راه مدرسه به میزبانی شهر اصفهان گفت: اکنون امیدواریم که میزبانی اصفهان در جشنواره عکس "من، مدرسه و دوچرخه" بتواند همسو با پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان و طرح ویژه سه‌شنبه‌های بدون خودرو، دوچرخه را به عنوان انتخاب برتر شهروندان و به‌ویژه دانش‌آموزان اصفهانی،جایگزین وسایل نقلیه موتوری سازد.
وی با اشاره به جزئیات برگزاری این مسابقه افزود: این جشنواره به‌صورت ملی و در دو بخش مردمی و دانش­آموزی برگزار می­شود و علاقه­مندان می‌توانند با ارسال آثار خود از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تا 12 آذر امسال در این جشنواره شرکت کرده و به ثبات فرهنگ  استفاده از دوچرخه بیافزایند.
ظهرابی اضافه کرد: این جشنواره به پیشنهاد دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان و به همت شهرداری اصفهان و با همکاری ادارات کل آموزش و پرورش و حفاظت محیط زیست استان در حال اجرا است. همچنین قرار است به برگزیدگان طی مراسمی  با حضور معصومه ابتکار، معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور جوایز نفیسی اهدا شود.
گفتنی است، علاقه‌مندان به شرکت در مسابقه ملی عکس "در راه مدرسه" می‌توانند تا 12 آذر از طریق سایت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، نسبت به شرکت در آن اقدام کنند.
افراد علاقه‌مند می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به وب‌سایت ISFAHAN.IR/traffic و یا کانال تلگرامی @traffic_cul مراجعه کنند.



غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
0
0
چه خوب می شد مسئولین استان درکنار طراحی مسابقه عکاسی، در فکر تهیه و تدارک تسهیلاتی برای خرید سهل و آسان اصل قضیه، یعنی دوچرخه برای شهروندان برمی آمدند. با توجه به ذات دوچرخه سواری که برای همه مردم می تواند جذاب، مفرح، یک ورزش عالی و مهمتر از همه چیز،کاهش دهنده آلاینده های وسائط نقلیه موتوری است ولی همین مردم با اینهمه مشکلات اقتصادی باید بتوانند به شکلی دوچرخه ای تهیه نمایند. اگر دولتمردان ما نگران سلامتی مردم هستند، مانند سوبسید بنزین، برای خرید دوچرخه سوبسید در نظر بگیرند. اول چاه را بکنید و بعد به فکر جادادن منارش باشید. فقط شعار کافی نیست، البته فرهنگ سازی بسیار مهم است ولی بسنده کردن فقط به فرهنگ سازی فایده ای ندارد. برنامه ریزی تان باید اصلاح گردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار