کد خبر: 821255
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
6 زائر شهید ایرانی در تازه‌ترين انفجارهاي تروريستي داعش در عراق
نيروهاي دولتي و مردمي عراق از چندين محور وارد موصل شده‌اند و در حال عقب‌راندن داعش از مناطق اين شهر مهم و راهبردي هستند؛ در چنين شرايطي شبه نظاميان اين گروه تروريستي با هدف قرار دادن زائرين ايراني در شهر مقدس سامرا، عده‌اي را به خاك خون كشيدند تا انتقام شكست خود را در موصل بگيرند.
منابع خبري گزارش دادند با ادامه پيشروي نيروهاي عراقي در داخل محله‌هاي موصل، روزبه‌روز بر شدت نبرد و مقاومت اعضاي داعش افزوده مي‌شود، امري كه باعث شده نيروهاي عراقي به‌رغم ادامه پيروزي‌ها در اطراف شهر، براي اجتناب از دادن تلفات بيشتر از چند محله در داخل موصل عقب‌نشيني كنند. اين شهر، كه دومين شهر بزرگ عراق محسوب مي‌شود توسط رودخانه دجله به دو بخش راست(شرقي) و چپ(غربي) تقسيم شده است كه درگيري‌ها اكنون در محله‌هاي شرقي و تا حدودي شمالي ادامه دارد. اين مناطق بر خلاف محله‌هاي تودرتوي غربي، به دليل تازه ساخت بودن، مناطقي با خيابان‌هاي بازتر دارد كه كار پيشروي را براي نيروهاي عراقي به ويژه ادوات زرهي ارتش آسان‌تر مي‌كند. طي چند روز گذشته نقش نيروهاي حشد الشعبي اهميت زيادي در اين نبرد يافته است، نيروهاي مردمي عراق با تسلط بر بخش غربي حومه شهر موصل مانع فرار تروريست‌هاي داعش به سوريه مي‌شوند. مسئولين بسيج مردمي عراق با اشاره به اهميت حضور اين نيروها در محور غربي عمليات موصل تاكيد كردند: اين محور شامل پايگاه‌هاي مهم داعش است و مبارزه رزمندگان بسيج مردمي در اين محور كار داعش را يكسره خواهد كرد. به گزارش فارس، انتخاب نيروهاي بسيج مردمي عراق از سوي فرماندهي كل نيروهاي مسلح اين كشور براي مبارزه در محور غربي عمليات آزادسازي نينوا دلايل مهم ميداني و راهبردي داشته است. مأموريت نيروهاي بسيج مردمي در عمليات آزادسازي موصل و بقيه شهرهاي استان نينوا جمع كردن بساط داعش از مناطقي در غرب موصل است كه براي اين گروهك تروريستي از حيث تردد عناصرش در آنجا، منطقه‌اي راهبردي محسوب مي‌شود. «هاشم الموسوي»، سخنگوي جنبش النجباء عراق هم با اشاره به اهميت ميداني محور غربي نينوا گفت: اين محور راه كمك‌رساني به تروريست‌هايي را كه بين موصل و سوريه تردد مي‌كنند، قطع خواهد كرد و به دنبال آن مي‌توانيم نينوا را كاملاً از سوريه و به‌خصوص رقه جدا كنيم. وي افزود: نكته دوم اينكه ما در حال پاكسازي و آزادسازي روستاهاي محور غربي نينوا هستيم تا به تلعفر برسيم وسپس آنجا را محاصره كنيم.  در بعد انساني نيز روزبه‌روز بر تعداد آوارگاني كه از جنگ گريخته‌اند افزوده مي‌شود. اقليم كردستان عراق كه به دليل نزديكي به شهر موصل ميزبان هزاران آواره اين شهر شده، اعلام كرده براي پاسخ به نياز آوارگان درحال احداث دو اردوگاه ديگر در منطقه خاز است و از جامعه جهاني براي اين امر درخواست كمك كرده‌است. مسئولان سازمان ملل نيز مي‌گويند كه تعداد آوارگان در اردوگاه برپا شده در سوريه نيز به شدت درحال افزايش است. به تازگي بيش از 400 خانواده كه داعش از آنها به عنوان سپر انساني استفاده مي‌كرد، از مناطق جنوبي موصل به اين اردوگاه‌ها منتقل شده‌اند.
  
انتقام كور
رسيدن نيروهاي عراقي به شهر موصل تقريباً دو‌و‌نيم سال طول كشيد؛ نيروهاي دولتي و مردمي عراق با حمايت‌ ايران و حتي حزب‌الله لبنان موفق شدند يكي پس از ديگري شهرهاي تحت كنترل داعش را آزاد كنند و آزادسازي كامل موصل به معناي تيرخلاصي بر خلافت داعش در عراق خواهد بود. در چنين شرايطي شبه نظاميان داعش براي گرفتن انتقام شكست‌هاي خود زائرين ايراني را در شهر سامرا هدف قرار دادند. روز گذشته منابع خبري و عضو شوراي استانداري صلاح‌الدين اعلام كردند در انفجار خودروي بمب‌گذاري شده صبح ديروز در ترمينال مسافربري شهر سامرا 10 تن از جمله شش ايراني شهيد و همچنين 50 ايراني در ميان زخمي‌شدگان هستند. دانشيار، نماينده سازمان حج و زيارت كشورمان در عراق در اين باره گفته است: زائران در حال پياده شدن از اتوبوس در پاركينگ سامرا بودند كه همزمان آمبولانس حامل عامل انتحاري به طرف آنها حركت و پس از انفجار، منجر به شهادت شش زائر ايراني شد. داعش در بيانيه‌اي اعلام كرد: سه عامل انتحاري دست به اين حملات زدند كه يكي در تكريت و دو نفر ديگر در سامرا خود را منفجر كردند. حملات تروريستي داعش تنها محدود به شيعيان و ايرانيان نبوده بلكه آنها سني‌هاي عراقي را نيز در شهر تكريت هدف قرار دادند. يك منبع امنيتي در استان صلاح الدين عراق اعلام كرد بر اساس انفجاري در ورودي سازمان هواشناسي در جنوب تكريت ۱۴ تن كشته و بيش از ۲۵ تن ديگر زخمي شدند.

داعش مدعي ترور العبادي شد
گروه تروريستي داعش از طريق بلندگوهاي مساجد موصل و «الحويجه» در كركوك، ادعا كرد «حيدر‌العبادي» نخست‌وزير عراق را به قتل رسانده و پايگاه‌هاي مهمي را كه نيروهاي عراقي اخيراً آزاد كرده‌اند، بازپس گرفته است. خطباي داعش از طريق بلندگوهاي مساجد موصل اعلام كردند كه عناصر اين گروه حيدر العبادي را روز شنبه هنگام بازديد از خطوط مقدم نبرد آزادسازي نينوا به قتل رساندند. البته اين ادعا با حضور العبادي در ميان مقامات كردستان عراق عملا رد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار