کد خبر: 820969
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
مدیرعامل مرکز توسعه خواهرشهرهای ایران:
مدیرعامل مرکز توسعه خواهرشهرهای ایران گفت که تهران با ۲۷ شهر قراردادهای خواهرخواندگی امضا کرده اما صرفا بر روی کاغذ باقی‌مانده و از مزایای مادی و معنوی آن بی‌بهره مانده است.
قرارداد خواهرخواندگی تهران با ۲۷ پایتخت جهان/ قراردادهایی که روی کاغذ مانده استجوان آنلاين: علیرضا رجایی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور در غرفه تسنیم اظهار کرد: قراردادهایی بین شهرها تعریف شده است که براساس آن دو پایتخت کشورهای مختلف با یکدیگر خواهرخوانده می‌شوند. این قرارداد بین شهرداران دو شهر امضا می‌شود اما عملا مکانیزمی برای بهره‌برداری تعریف نشده بود بنابراین تلاش کردیم تا چند مولفه نیازهای شهرها و تعامل آنها با یکدیگر را در نظر بگیریم.

وی افزود: شهرداریها شبه دولتی هستند و عمده مخاطبان آنها مردم هستند. در بحث خواهرخواندگی دو پایتخت با یکدیگر باید بحث‌های شهرسازی، محیط زیست، مدنیت و مراودات اجتماعی و مشکلات شهری مدنظر قرار بگیرد. وزارت کشور و وزارت امور خارجه در این دوره اعلام کرده اند که برای موفقیت بحث خواهرخواندگی تهران با سایر کشورها همراهی می‌‌کنند و تفاهمنامه‌هایی طراحی شد تا از این فضا بتوان بهترین استفاده را برد. 

مدیرعامل مرکز توسعه خواهرشهرهای ایران گفت: بیش از 140 خواهرشهر داریم که به خوبی از آنها استفاده نکرده‌ایم و در طراحی جدید تلاش کردیم تا از این روش به عنوان دیپلماسی مکمل برای استیفای برخی حقوق کشور استفاده کنیم. تهران 27 خواهرشهر دارد که می‌تواند از این ظرفیت به خوبی استفاده کندو عملا بخش بین‌الملل شهرداری‌ها در حال تدوین تفاهمنامه‌ای است تا بحث شهر با اولویت شهروند مدیریت شود. 

رجایی بیان کرد: می‌ توان با استفاده از قرارداد خواهرخواندگی و سیاست شهروند دیپلماسی درمشارکت شهروندان را در اداره شهر افزایش دهیم. دیپلماسی عمومی شهری که ما پیشنهاد کرده‌ایم به شکل انتخاب سفرای عمومی شهری است و حتی با شهرهایی که با دولت آنها ارتباط حاکمیتی نداریم نیز می‌توانیم قرارداد خواهرخواندگی را منعقد کنیم. 

وی تصریح کرد: تهران با 27 شهر قرارداد خواهرخواندگی امضا کرده است اما عملا به لحاظ اجرایی کاری انجام نمیشود و صرفا سفرهایی است که برای امضای قرارداد انجام می‌شود و برای بهره‌برداری فعالیتی صورت نگرفته است. دیداری با معاون شورای عالی استانها داشتیم تا بتوان از این قراردادهای خواهرخواندگی بهره‌برداری انجام داد و ایفای نقش مردم در این عرصه بیشتر است. بهره‌برداری سراسر زمینی و ارتباطات بین محلی، ارتباط اقوام و شهرهای مرزی و گردشگری را می‌توان در قالب این تفاهمنامه عملیاتی کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر