کد خبر: 815281
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
با بن‌بست كامل مذاكرات روسيه با امريكا، موگريني با ظريف گفت‌وگو كرد
مذاكرات مسكو و واشنگتن درباره سوريه نه تنها پيشرفتي نداشته بلكه طي چند روز گذشته به دليل افزايش تنش‌هاي دو كشور علناً به بن‌بست خورد‌ه است...
محمد بابايي
مذاكرات مسكو و واشنگتن درباره سوريه نه تنها پيشرفتي نداشته بلكه طي چند روز گذشته به دليل افزايش تنش‌هاي دو كشور علناً به بن‌بست خورد‌ه است و همزمان خطوط دفاعي گروه‌هاي مسلح تحت حمايت غرب در شرق حلب يكي پس از ديگري زيرآتش‌باري جنگنده‌هاي روسي و حملات پي‌درپي نيروهاي مقاومت در حال فروپاشي است. در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد اروپا از طريق مذاكره با تهران و حتي مسكو تلاش گسترده براي جلوگيري از شكست كامل گروه‌هاي مسلح تحت حمايت خود به كار گرفته است.
 
 نيروهاي ارتش سوريه در ادامه پيشروي خود در شمال حلب بر منطقه الشقيف مسلط شدند. اين منطقه در نزديكي بيمارستان كندي و اردوگاه حندروات قرار دارد كه روز يك‌شنبه به كنترل نيروهاي دولتي و متحدانش درآمده بود. علاوه بر اهميت راهبردي اين منطقه به دليل واقع شدن در شمال حلب، از اهميت نمادين زيادي در تاريخ پنج سال جنگ سوريه برخوردار است. شبه‌نظاميان جبهه النصره (شاخه سوري القاعده) در آذر 1392 بر اين منطقه مسلط شدند و تعدادي از نيروهاي ارتش سوريه را جلوي دوربين‌ها اعدام كردند و تصاوير را براي تضعيف نيروهاي ارتش سوريه در شبكه‌هاي مجازي به صورت گسترده پخش كردند.  بازگشت نيروهاي دولتي پس از گذشت حدود سه سال بر مناطقي كه اين جنايت در آنجا رخ داده، بازتاب زيادي در ميان شهروندان سوري داشت و فعالان سوري در شبكه‌هاي مجازي با بازنشر تصاوير اعداميان ارتش سوريه توسط القاعده، رسيدن نيروهاي مقاومت به اين منطقه را از نشانه‌هاي پيروزي توصيف كردند.  تسلط نيروهاي دولتي سوريه و متحدانش بر منطقه الشقيف و بيمارستان كندي آخرين مورد از پيشروي نيروهاي متحد عليه گروه‌هاي تروريستي است. پس از پايان بي نتيجه آتش‌بس اخير كه بر اساس توافق امريكا و روسيه صورت گرفته، نيروهاي مقاومت با پشتيباني جنگنده‌هاي روسي عمليات گسترده‌اي را براي بازپس‌گيري مناطق شرقي حلب كه در كنترل شورشيان قرار دارد، آغاز كرده‌اند.

حلب دومين شهر بزرگ سوريه محسوب مي‌شود و نبرد بر سر اين شهر از اهميت حياتي برخوردار است. پس از درگيري‌هاي دو سال اول بحران، صحنه ميداني حلب به اين صورت ترسيم شد كه مناطق غربي در كنترل دولت و مناطق شرقي در كنترل شورشيان قرار گرفت. حدود يك سال قبل كه روسيه به صورت مستقيم وارد كارزار سوريه شد، نقشه نبرد حلب همانند ساير محورهاي در‌گيري دچار دگرگوني شد و نيروهاي دولتي توانستند برتري خود را تحقق بخشند.  طي چند هفته اخير تحولات ميداني حلب شتاب بالايي گرفته است و بعضي ناظران از حتمي بودن تسلط نيروهاي دولتي بر مناطق شرقي مي‌گويند و معتقدند اين مسئله به معناي پايان پنج سال شورش مسلحانه عليه بشار‌ اسد خواهد بود چرا كه مخالفان سوري و حاميان خارجي آنها حرفي براي گفتن در ميز مذاكرات سياسي نخواهند داشت. مارك هرتلينگ، تحليلگر مسائل نظامي سي‌ان‌ان گفت: در صورت تصرف شهر حلب به دست نيروهاي دولتي سوريه، دولت بشار اسد قادر به كنترل تمامي اين كشور خواهد بود.
 
لابي اتحاديه اروپا در تهران
احتمال سقوط حلب به دست دولت مركزي باعث شده غرب تلاش گسترده‌اي در سطح ديپلماتيك و همچنين رسانه‌اي براي نجات گروه‌هاي تحت حمايت خود به كار بگيرد و در اين ميان به نظر مي‌رسد كشورهاي اروپايي تلاش دارند از طريق مذاكره با تهران اهداف خود را محقق كنند. ‌كارل بيلدت، نخست‌وزير و وزير خارجه سابق سوئد كه در رأس هيئتي از شوراي روابط خارجي اتحاديه اروپا در تهران به سر مي‌برد، صبح روز دوشنبه با محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان ديدار و گفت‌وگو كرد. بيلدت در صفحه توئيتر خود با اشاره به اينكه گفت‌وگوي هيئت شوراي روابط خارجي اروپا با ظريف متمركز بر تحولات منطقه‌اي بود، نوشت:«‌آتش‌بس در حلب ضروري است، نه راه‌حل نظامي.» در همين حال، يكي از سخنگويان اتحاديه اروپا اعلام كرد كه فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه به نمايندگي از كشورهايي اروپايي در مذاكرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5  حضور داشت، روز يك‌شنبه با محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران صحبت كرده و قرار است روز دوشنبه با سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در خصوص طرح جديد اتحاديه اروپا براي امدادرساني به شهر حلب سوريه گفت‌وگو كند. روز يك‌شنبه، اتحاديه اروپا طرح جديدي براي امدادرساني به شهر حلب پيشنهاد داد اما هنوز مشخص نيست كه بتواند همكاري تمامي طرفين درگير در خصوص مسئله سوريه را جلب كند. پيش‌تر امريكايي‌ها خواستار آتش‌بس به مدت هفت روز شده بودند كه با مخالفت روسيه و متحدانش مواجه شده بود و تنها با آتش‌بس دو روزه موافقت كرده‌اند.  در حالي كه تلاش‌هاي ديپلماتيك غرب براي نجات گروه‌هاي مسلح در حلب ادامه دارد، مقامات روسي نسبت به دخالت مستقيم امريكا در سوريه هشدار دادند.
سرگئي ريابكوف، معاون وزير امور خارجه روسيه با اشاره به اينكه مسكو و واشنگتن در مرحله اختلافات شديد پيرامون سوريه به سر مي‌برند، خاطرنشان كرد: «امريكا در صورت نااميدي، احتمالاً دست به هر ماجراجويي مي‌زند.» وي نسبت به قصد و نيت امريكا درباره حل بحران سوريه ابراز ترديد كرد.
  
جيش‌الاسلام: دشمن ما بشار اسد است
سركرده گروه تروريستي جيش‌الاسلام با رد هرگونه احتمال حمله به اراضي اشغالي تأكيد كرد كه به هيچ وجه تمايل ندارد با رژيم صهيونيستي وارد نبرد شود. به گزارش فارس، در حالي كه رسانه‌هاي اسرائيلي بسيار تلاش مي‌كنند تا اين رژيم را در خطر حمله داعش و ديگر گروه‌هاي تكفيري تروريستي در منطقه نشان دهند اما گروه تروريستي «جيش‌الاسلام» اعلام كرد كه هيچ علاقه‌اي به جنگيدن با رژيم صهيونيستي و كشاندن درگيري‌هاي سوريه به اراضي اشغالي ندارد و تنها هدفش دولت قانوني و مشروع سوريه است. محمد علوش، سركرده اين گروه تروريستي كه از سوي متحدان غربي‌اش «معارض ميانه‌رو» خوانده مي‌شود، در گفت‌وگو با «الي ليك»، خبرنگار پايگاه «بلومبرگ» صراحتاً اعلام كرد كه تروريست‌هاي عضو گروهش به هيچ وجه خواستار نبرد با اسرائيل نيستند.

علوش با بيان اينكه تمايلي به جنگيدن با هيچ دولتي به غير از دولت بشار اسد ندارند، ادعا كرد: «اگر تمام كشته‌هاي درگيري اعراب و اسرائيل در طول تاريخ را در مقام مقايسه قرار دهيم، دولت سوريه بيشتر از آنها جنايت انجام داده است. هدف ما نابود كردن دولت سوريه است.» بر اين اساس، سركرده جيش‌الاسلام مدعي شد: «ايران و حزب‌الله از مسئله فلسطينيان سوء‌استفاده كرده‌اند تا جنگ در منطقه را حمايت و با جذب نيروهاي بيشتر و ايجاد ارتش‌هاي متعدد، ما را نابود كنند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
0
0
دم خروس" از زیر کت سیاستمداران امریکا و اروپا بیرون زد"اکنون دنیا باید متوجه بشود" حقوق بشر دنیای استکبار
حقوق بشر دروغین تروریست پروری برای جنگ های نیابتی ست"که سالیان قبل با تشکیل دولت اسرائیل درسرزمین
فلسطین و ایجاد جنگ یهود یان با
مسلمانان را اغاز و پایه گذاری شد.
اکنون جنگ بظاهر مسلمان با مسلمان
را پیگیری می کنند"تا به نوعی دیگر
مسلمان هراسی را در کشورهای خودشان "ایجاد کنند"اما عاقلان دنیا
فهمیدند "که تکفیری های دست اموز مشترک امریکا و عربستان "انچه که که
در پیدایش انان وجود ندارد"درکی از
اسلام محمدی ست"وتخمی که در وجود
شان کاشتند"فقط تنفر"کشتار ست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار