کد خبر: 813094
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران برگزار می کند؛
سید مرتضی نیکزاد الحسینی،مدیر عامل بنیاد قرآنی روشندلان استان اصفهان گفت: نشست تخصصی هم اندیشی و بررسی پیش نویس آیین نامه نگارش و علامت گذاری مصحف بریل اول مهر ماه با حضور اساتید مرکز طبع و نشر جمهوری اسلامی ایران وسازمان دارالقرآن الکریم کشور و با حضور شخصیتهای علمی و قرآنی در موسسه اهل بیت (علیه السلام ) برگزار می شود.

مدیر عامل بنیاد قرآنی روشندلان استان اصفهان افزود:در این نشست گزارشی از فعالیت‌های مرکز طبع و نشر قرآن کریم برای رسیدن به وحدت رویه ارائه می شود که این امر مورد تاکید تمام صاحبنظران جهان اسلام است.
نیکزاد با بیان اینکه در این نشست اساتید بزرگواری از سراسر کشور و همچنین مرکز طبع و نشر جمهوری اسلامی ایران حضور دارند، گفت: از ویژگی‌های منحصر به فرد مصحف مرکز طبع و نشر قرآن کریم تناسب آن با نگارش‌های جهان اسلام و اجماع بر مباحث علمی مستدل در این زمینه است.
وی عنوان کرد: نخستین نشست بین‌المللی شیوه‌های نگارش و علامت‌گذاری قرآن کریم ویژه نابینایان در سال ۹۱ برگزار شده بود که دستاوردهای خوبی داشت،امیدواریم به زودی شاهد نشست‌های تخصصی دیگر در حوزه‌های کتابت قرآن کریم با همکاری کشورهای مختلف به میزبانی جمهوری اسلامی ایران باشیم.

مدیر عامل بنیاد قرآنی روشندلان استان اصفهان اظهارکرد: خط بریل از نشانه‌هایی برای حروف و صداها تشکیل شده که در همه کشورها و ملت‌ها یکسان بوده و مانند اعداد ریاضی از چپ به راست نوشته شده و مانند کتاب‌های لاتین از چپ آغاز می­ شود. در این روش کلمات به صورت آوانگاری نگارش یافته و به یکدیگر متصل نمی­ شوند. بنابراین، خط بریل از نشانه‌ها و رموزی تشکیل شده که حکم حروف و کلمه را نداشته و نابینایان از لمس این نشانه‌ها، به مقصود نویسنده پی ­برده و قادر به خواندن می شوند.
نیکزاد در خصوص تاریخچه قرآن بریل اظهارکرد:قرآن کریم به خط بریل، تاکنون چند بار در جهان اسلام به چاپ رسیده است؛ برای مثال، در سال ۱۹۵۲ در اردن، در سال ۱۹۶۶ در مصر، در سال ۱۹۷۶ در عربستان، در سال ۱۹۸۸ در تونس، در سال ۲۰۰۵ در کویت و در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ در لیبی به چاپ رسیده و همچنین در کشور ایران نیز از بعد از انقلاب طی دوره های مختلفی به چاپ رسیده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار