کد خبر: 792174
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱
امارات عربستان را تنها گذاشت
پس از 15 ماه حملات ظالمانه به مردم بي‌دفاع يمن، امارات سعودي‌ها را تنها گذاشت و وزيرخارجه اين كشور اعلام كرد جنگ نيروهاي اماراتي در يمن عملاً پايان يافته است.
با گذشت بيش از يك‌سال از حملات ائتلاف عربي عليه يمن نشانه‌هايي از فروپاشي اين ائتلاف ديده مي‌شود. همزمان با ادامه حملات سعودي‌ها به شهرهاي يمن، امارات كناره‌گيري خود را از ائتلاف عربي به رهبري عربستان اعلام كرد. به گزارش سايت شبكه العربيه، «انور قرقاش» وزير مشاور در امور وزارت خارجه امارات اعلام كرد: «جنگ براي نيروهاي ما عملاً در يمن تمام شده اگرچه اين نيروها براي عمليات ضدتروريسم در يمن باقي بمانند.» بنا بر اين گزارش، انور قرقاش ادعا كرده است: اهداف نظامي ما در يمن محقق شده و بقيه مسائل مانند مسئله استقرار سياسي بر عهده يمني‌هاست. اظهارات قرقاش درحالي است كه گروه‌هاي يمني و هيئت رياض ماه‌هاست براي پايان دادن به درگيري‌ها مذاكره مي‌كنند و اين مذاكرات صلح همچنان بين دو طرف ادامه دارد ولي بدون نتيجه بوده است. انور قرقاش در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط گفت: «حل بحران يمن از طريق گفت‌وگوهاي جاري در كويت، فرصتي است كه تكرار آن دشوار است.» قرقاش در ادامه با بيان اينكه مذاكرات صلح يمن بي‌نتيجه بوده، گفت: «عملكردي كه ما از جناح‌هاي يمني مي‌بينيم، پس از گذشت 50 روز از گفت‌وگوهاي يمن، تاكنون اميدواركننده نبوده است.»  گفته مي‌شود كه شيخ «محمد بن‌زايد آل نهيان» وليعهد ابوظبي نيز اين سخنان قرقاش را در صفحه توئيتر خود اعلام كرد. پايان عمليات امارات در يمن در حالي است كه پيش‌تر گزارش‌هايي مبني بر بروز اختلافات بين عربستان و امارات بر سر جنگ يمن منتشر شده بود. تصميم توقف عمليات نظامي امارات در يمن درحالي اتخاذ شده است كه اين كشور پس از عربستان از نظر «عملياتي» بيشترين مشاركت را در جنگ عليه يمن داشت و همچنين بيشترين تلفات انساني و مادي را نيز بعد از عربستان متحمل شد.
  
واكنش عربستان
جمال خاشقچي، تحليلگر برجسته سعودي نزديك به حاكميت عربستان به اظهارات اخير «انور قرقاش» وزير مشاور امارات واكنش نشان داد. بنابر گزارش وب سايت يمن ژورنال، خاشقچي در حساب خود در توئيتر نوشت: «موضع عربستان درباره جنگ در يمن همانطور كه «عسيري» گفته مشخص است. اگر مذاكرات كويت شكست بخورد، ائتلاف عربي به صنعا پايتخت يمن حمله مي‌كند و تكليف جنگ را مشخص خواهد كرد.» در ادامه اظهارات خاشقچي كه واكنش شبه‌رسمي عربستان به اظهارات قرقاش محسوب مي‌شود، آمده است: «هر سخني درباره پايان جنگ در يمن صرفاً تفسير و اجتهادهاي شخصي است و سخن از پايان دادن به جنگ در يمن از سوي ائتلاف عربي وقتش گذشته است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار