کد خبر: 790351
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸
نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در جريان برگزاري نشست شوراي حكام آژانس با انتقاد از سرعت ناكافي اجراي موافقتنامه‌هاي تجاري و اقتصادي با ديگر كشورها در دوره پسابرجام گفت كه اعضاي گروه 1+5 بايد حسن نيت خويش را در صحنه عمل بروز دهند. نماينده ايران همچنين بر ضرورت حفظ محرمانه بودن اطلاعات ارائه شده به آژانس هشدار داد.
رضا نجفي، نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز سه شنبه گفت: «از زماني كه تمامي مفاد قطعنامه‌هاي گذشته شوراي امنيت سازمان ملل متحد و نيز قطعنامه‌هاي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره مسئله هسته‌اي ايران مختومه شدند، ايران به اجراي كامل سهم خود از توافق ادامه داده كه اين امر مورد نظارت و تأييد آژانس قرار گرفته ‌است.» نجفي در بيانيه خود با تأكيد بر اينكه طرف مقابل بايد به همه تعهدات خود در برجام عمل كند، گفت: «همانگونه كه از ابتداي شروع اين روند متذكر شده‌ايم، اجراي متقابل و كامل تعهدات گروه 1+5 مبناي اصلي برجام و بخش حياتي توافق براي حفظ آن است. گروه كشورهاي 1+5 براي اجراي برجام با حسن نيت و در فضايي سازنده مبتني بر احترام متقابل و اجتناب از هر گونه اقدام ناسازگار با متن، روح و نيت برجام كه اجراي موفقيت‌آميز آن را تضعيف كند از مسئوليتي مشخص برخوردار هستند. قرائت بيانيه تنها كافي نيست. آنان بايد حسن نيت خويش را در صحنه عمل بروز دهند.» به‌رغم اجراي تعهدات ايران در برجام كه آژانس اتمي نيز آن را تأييد كرده است اما طرف غربي در عمل به تعهدات خود در برجام بدعهدي كرده است كه مقامات دولت يازدهم بارها به اين مسئله واكنش نشان داده‌اند و گفته‌اند برجام تقريباً هيچ دستاوردي براي ايران نداشته است.  رضا نجفي در ادامه بيانيه خود همچنين بر ضرورت حفظ محرمانه بودن اطلاعات ارائه شده به آژانس تأكيد كرد و گفت: «بار ديگر يادآوري مي‌شود كه علاوه بر مفاد موافقتنامه جامع پادمان‌ها و ماده ۵ پروتكل اضافي در مورد حفاظت از اطلاعات محرمانه، متن برجام نيز به روشني از آژانس مي‌خواهد «تا به منظور حفاظت از اسرار بازرگاني، فناوري و صنعتي و همچنين ديگر اطلاعات محرمانه‌اي كه به آگاهي آن رسانده مي‌شود، هرگونه اقدام احتياطي را معمول دارد.» نجفي تأكيد كرد: «از آنجا كه به مرحله‌اي مهم در امر اجراي پروتكل اضافي درباره اعلاميه ابتدايي نزديك مي‌شويم، اين كوشش‌ها بايد دوچندان شوند.» اظهارات نجفي درحالي است كه يوكيو آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز يك‌شنبه در گزارشي به شوراي حكام آژانس گفته كه بازرسان آژانس بر اساس پذيرش داوطلبانه پروتكل الحاقي از طرف ايران، به «سايت‌ها» و ساير «مكان‌ها» در ايران دسترسي تكميلي داشته‌اند.
 
تحريم‌هاي جديد روي ميز كنگره
در شرايطي كه بر اساس برجام نبايد تحريم‌هاي جديدي عليه ايران اعمال شود، اما سناتور ارشد امريكايي مي‌گويد خواستار تصويب طرحي در كنگره براي تمديد قانون تحريم‌هاي ايران و اعمال تحريم‌هاي جديدتر عليه اين كشور به بهانه آزمايش‌هاي موشكي است. سناتور بن كاردين، نماينده ارشد حزب دموكرات در كميته روابط خارجي سنا روز چهارشنبه به خبرگزاري رويترز گفت كه چندين طرح، تاكنون براي تمديد اين قانون در مجلس نمايندگان و سناي امريكا ارائه شده است. كاردين اذعان كرده كه قانونگذاران امريكايي هنوز بر سر طرحي كه بتواند آراي كافي براي تصويب و تبديل به قانون جذب كند متحد نشده‌اند. «قانون تحريم‌هاي ايران»، مصوب سال 1996 كه زيربناي وضع تحريم‌هايي به بهانه‌هاي هسته‌اي، موشكي و تروريسم عليه ايران را فراهم كرد، در پايان سال 2016 منقضي مي‌شود و قانونگذاران هر دو حزب امريكا با تمديد آن موافقند. از سوي ديگر، روزنامه «العربيه» وابسته به عربستان سعودي به نقل از يك خبرنگار نزديك به جريان مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه «1+5» مدعي شد به دليل مناسب نبودن اوضاع و قابل قبول نبودن وضعيت بعد از توافق هسته‌اي بين ايران و قدرت‌هاي جهاني به ويژه امريكا، احتمال دارد ايران و امريكا دوباره مذاكراتي را انجام دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار