کد خبر: 782546
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱
بازيگرهاليوودي از وضعيت بزرگترين درياچه شور خاورميانه (اروميه) اظهار نگراني كرد
روز گذشته اظهار لطف "لئوناردو دي كاپريو" بازيگر ايتاليايي تبار سينماي جهان در پست اينستاگرامي اش در خصوص درياچه اروميه به سرعت به خبري داغ تبديل شد...
علي خدايي بيجاري


روز گذشته خبري از اظهار لطف "لئوناردو دي كاپريو" بازيگر ايتاليايي تبار سينماي جهان در خصوص درياچه اروميه به سرعت به خبري داغ تبديل شد. دی کاپریو پستي در صفحه شخصی ایستاگرامش گذاشت که در آن از وضعیت دریاچه ارومیه ابراز نگراني کرده بود.

همین توجه کافی بود تا برخي از هموطنان برای اظهارنظر و تشکر به صفحه این بازیگر هجوم بیاورند و تا كنون بیش از 75 هزار کامنت زیر این پست به اشتراک بگذارند که بسیاری از آنها به زبان فارسی ثبت شده است.

در نوشته جنجال برانگيز "دي‌كاپريو" و در توضيح عكسي از "سولماز دریانی" كه با موضوع دریاچه ارومیه در چهارم فروردین ماه ١٣٩٥به ثبت رسيده، آمده است: «اسکله ای مخروبه و متروک باقی مانده در دریاچه خشک شده ارومیه واقع در شمالغرب ایران . با وجود این که این مکان در گذشته بزرگترین دریاچه شور خاورمیانه بوده، هم اکنون به علت تغییرات جوی، ساخت و ساز سد و کاهش بارندگی، تنها پنج درصد از مقدار آب دو دهه پیش خود را دارد.»

گويا دامنه اين هيجان زدگي آنقدر گسترده بوده كه گذشته از برخي از هموطنان و بازيگران سينما و تلويزيون، مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه را نيز منقلب كرده است چرا كه مسئولان اين ستاد از دي كاپريو برای بازدید از دریاچه دعوت کرده اند! سیدهادی بهادری نماینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه و نماینده منتخب مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نيز ضمن تقدیر و تشکر از ابراز احساسات لئوناردو دی کاپریو بازیگر مشهور سینمای جهان، نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه و انتشار عکس دریاچه ارومیه در صفحه شخصی اینستاگرام خود، از این بازیگر برای بازدید از دریاچه ارومیه و همسو کردن همه مردم جهان برای احیای دریاچه ارومیه دعوت کرده است!

با اين حال چند سوال مهم به ذهن تداعي مي شود كه در ادامه به اهم آنها خواهيم پرداخت.

يكم: درابتدا اين سوال مطرح مي شود كه چرا دي كاپريو به درياچه اروميه اينهمه لطف دارد؟ و چرا مثلا "آلپاچينو" يا "رابرت دنيرو" نگران 95درصد آب به فنا رفته درياچه اروميه وخشكي اين برهوت نشده اند؟ پاسخ اينجاست كه دی کاپریو در سپتامبر ۲۰۱۴ به سمت سفیر صلح سازمان ملل متحد و نماینده این سازمان در امور تغییرات جوی برگزیده شده است. به عبارت ديگر بايد اذعان كرد كه نوشته و پست اين بازيگر در راستاي انجام وظيفه اش در سازمان ملل بوده ! آنهم انجام وظيفه اي كه عملا كاري از پيش نبرده و درياچه در حال احتضار ما كماكان وضعيت بغرنج خود را دارد. بنابراين پست آقاي دي كاپريو حكايت حلوا حلوا كردني است كه از تكرار آن دهن شيرين نمي شود! بنابراين به تاسي از گفته قدما بايد به فكر"نان" بود كه "خربزه" آب است !

دوم: امروز برخي از رسانه‌ها گزارش كرده بودند كه شمار كامنت هاي پست ياد شده به 75هزار كامنت رسيده است. باا ين وجود اگر ثلث جمعيت 75هزارنفري كامنت گذار نگران اوضاعي باشند كه به نام احياي درياچه در حال وقوع است، خيلي از كارها به سامان مي رسد. چرا كه كارشناسان و صاحب نظران ايراني و خارجي، از جمله پروفسور پرويز كردواني پدر علم كوير ايران و چهره ماندگار علمي كشور با ادله بسيار عنوان كرده اند كه اين درياچه احيا نخواهد شد و بهتر است به جاي تحمل كردن هزينه هاي گزاف اين درياچه به باغ گياه شناسي تبديل شود.(نقل به مضمون)
گرچه سخن اين نوشتار نه تنها قطع اميد از درياچه نيست بلكه نگارنده معتقد است تا به جايي كه امكان و اميد احياي درياچه وجود دارد بايد براي رسيدن به هدف كوشيد. اما در اين ميان اوضاع احياي درياچه در هاله اي از ابهام قرار دارد و مرغ مسئولان ستاد احياي درياچه اروميه كماكان داراي يك پا است و هيچ تضميني براي احياي درياچه وجود ندارد! بنابراين كاش اين جمعيت سپاسگزار به ميدان عمل وارد شوند و خواست به حق خود را در قالب مطالبه اي ملي پي بگيرند و اين سوال را خطاب به مسئولان ستاد احياي درياچه اروميه مطرح كنند كه در مقابل هزينه هفت هزار دلاري كه ابتدا به ساكن براي احياي درياچه برآورد و مطالبه شده، چه تضميني وجود دارد كه هزينه كرد اين مبلغ نجومي، آنهم در اين شرايط اقتصادي احياي درياچه را در پي داشته باشد؟!

سوم: كاش مسئولان ستاد احياي درياچه اروميه يك بار هم كه شده خبرنگاران حوزه محيط زيست رسانه ها را مانند آقاي دي كاپريو براي بازديد از درياچه دعوت و مقدمات اثبات ادعا هاي ثقيل خود را براي آنان فراهم مي كردند. خبرنگاراني و بازيگراني كه قطعا بيشتر از آقاي دي كاپريو عرق وطن دارند و دل‌هايشان با ضربان ضعيف درياچه پيوندي نا گسستني دارد. اما متاسفانه نه تنها اين اتفاق عملي نشده و نخواهد شد، بلكه مسئولان ستاد احيا در نشست هاي خبري ، رسانه هاي همسوي خود را جمع مي كنند و ازحضور رسانه هاي منتقد جلوگيري به عمل مي آورند!‌ غافل از آنكه اين رويه سليقه اي در يك پروژه ملي با نفس شعار"زنده باد مخالف من" كه شعار منحصر به فرد دولت تدبير و اميد است، منافات و ضديت دارد!


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار