کد خبر: 775508
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه ایران به تعهدات خود بر اساس برجام عمل کرده است گفت که بی‌سابقه ترین نظام بازرسی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌شود.
تسنیم: جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخشی از کنفرانس خبری روزانه خود به نشست روز گذشته (دوشنبه) آژانس انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی گفت که در گزارش‌هایش درباره ایران دیگر وارد جزئیاتی که پیش از توافق هسته‌ای می‌شدیم نخواهیم شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: این وظیفه آژانس است که درباره ارزیابی خود از پایبندی ایران به تعهداتش در قالب برنامه جامع اقدام مشترک پاسخگو باشد. و حق آنهاست که پاسخ بدهند. آن چیزی که برای ما مهم است پایبندی ایران است. لذا نمی‌خواهم وارد این بحث بشوم که آیا گزارش دهی در گذشته جزئی تر بوده یا اکنون چگونه است. آژانس باید در این باره پاسخگو باشد. اما مهم برای ما پایبندی ایران به تعهداتی است که در برجام بر این کشور تحمیل شده است و ما باید این پایبندی را شاهد باشیم. لذا همچنانکه که تکرار می‌کنم آژانس باید درباره گزارش‌هایش پاسخگو باشد باز هم تکرار می‌کنم که ایران دارد به تعهدات خود بر اساس برجام عمل می‌کند و این موضوع از همه چیز برای ما مهم تر است.

کربی در ادامه افزود: چیزی که برای ما مهم است این است که ایران به توافق پایبند می‌ماند و تا زمانی که این کشور به توافق پایبند است و آژانس بین المللی انرژی اتمی این پایبندی را راستی آزمایی می‌کند دیگر بحثی باقی نمی‌ماند. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که ایران به تعهداتش پایبند نبوده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به این که آقای آمانو باید درباره جزئیات گزارش آژانس پاسخگو باشد بار دیگر تاکید کرد: گزارش آژانس هر چه می خواهد باشد اگر آمانو از جزئیات مورد نظرش راضی نباشد، ساز و کارهایی وجود دارد که این موضوع را مطرح نماید. فرض کنیم گزارش ها قرار است در مقایسه با گذشته کمتر به جزئیات بپردازند. این بدان معنی نیست که شیوه‌های راستی آزمایی که هم اکنون وجود دارد از شیوه‌هایی که پیشتر بوده کمتر وارد جزئیات می شوند. هنوز هم همان دسترسی بی سابقه را در زمینه اطلاعات و دانش از برنامه هسته‌ای ایران در اختیار داریم. دسترسی به معادن و خردکن‌ها، انبارها و سانتریفیوژها. چیزی تغییر نکرده است. هنوز هم بر اساس این توافق داریم هر روز 24 ساعته و هفت روز هفته بر برنامه هسته ای ایران نظارت می‌کنیم.

وی افزود: بر اساس توافق هسته‌ای ایران هیچگاه به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند و باید این نکته را هم در نظر داشت که برخی از عناصر این توافق محرمانه است اما درباره چگونگی گزارش دهی آژانس، این نخستین بار است که چنین مطالبی را می شنوم و می توانم در آینده پاسخ بدهم. و تاکید می‌کنم بی‌سابقه ترین نظام بازرسی و نظارت دارد بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌شود. و تاکنون ایران به همه تعهداتی که بر اساس این توافق باید عمل می‌کرده عمل کرده است.

جان کربی در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات در ایران و اینکه آیا دولت آمریکا می‌خواهد موضع گیری کند یا خیر گفت: خیر، به نظر من باید به دولت تهران فرصت بدهیم به جمع بندی برسد. نتیجه انتخابات هنوز جمع بندی نشده است. تا جایی که می دانم تا امروز دولت ایران موضعی رسمی در قبال نتایج انتخابات اتخاذ نکرده است و لذا ما هم پیش از هر گونه اظهار نظری، منتظر می‌مانیم ببینیم چه خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار