کد خبر: 766678
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹
از فرداي روزي كه دولت عربستان در اقدامي يكجانبه همه روابط ديپلماتيك خود را با جمهوري اسلامي ايران قطع كرد، حاكمان تازه‌كار آل‌سعود تلاش گسترده‌اي را به كار گرفتند تا...
از فرداي روزي كه دولت عربستان در اقدامي يكجانبه همه روابط ديپلماتيك خود را با جمهوري اسلامي ايران قطع كرد، حاكمان تازه‌كار آل‌سعود تلاش گسترده‌اي را به كار گرفتند تا با دلارهاي نفتي، بسياري از كشورهاي اسلامي را متقاعد كنند كه در حمايت از آنها با ايران اسلامي قطع رابطه كنند. مجموعه تلاش آنها البته منجر به تبعيت چند دولت اقماري شد كه در جغرافياي سياسي از وزن چنداني برخوردار نيستند؛ آل‌سعود اما تلاش فراواني كرد تا همسايه شرقي جمهوري اسلامي ايران يعني پاكستان را متقاعد كند به جمع حاميان خود اضافه كند، حتي اخبار ضد و نقيضي از مقامات ارتش اين كشور در فضاي رسانه‌اي عليه جمهوري اسلامي جعل شد اما سفر روز گذشته نواز شريف، نخست وزير پاكستان به اتفاق رئيس ستاد مشترك ارتش اين كشور به كشورمان بر همه اين خبرسازي‌ها مهر باطل زد و نشان داد تير آل سعود در اين ياركشي هم به سنگ خورده است. اين نكته را بايد اضافه كرد كه به رغم تلاش‌هاي برخي دستگاه‌هاي جاسوسي براي ايجاد بي‌ثباتي در مرز‌هاي دو كشور، همواره روابط ايران و پاكستان در بالاترين سطوح وجود داشته و مي‌توان ادعا كرد كه اين دو همسايه مسلمان از با ثبات‌ترين روابط برخوردار بوده‌اند.
 
روحاني: از تنش استقبال نمي‌كنيم
حجت‌الاسلام حسن روحاني عصر ديروز در ديدار نواز شريف نخست‌وزير پاكستان با بيان اينكه روابط ايران و پاكستان همواره از ويژگي‌هاي خاصي برخوردار بوده و مردم دو كشور ارتباط نزديكي با هم دارند، گفت: توافق هسته‌اي ايران با 1+5 موقعيت مناسبي را براي همه كشورهاي منطقه به وجود آورده است و ما در اين فضا مي‌توانيم از ظرفيت‌هاي يكديگر براي ارتقاي سطح روابط و همكاري‌هاي مشترك به نفع ملت‌ها بهتر بهره‌برداري كنيم.
رئيس‌‌جمهوري با اشاره به سخنان نخست‌وزير پاكستان در رابطه با مشكلات پيش آمده در روابط ايران و عربستان اظهار داشت: ما خواهان گسترش روابط هستيم و از تنش استقبال نمي‌كنيم، مشروط بر آنكه به حقوق مردم مسلمان احترام گذاشته شده و ملت‌هاي منطقه تكريم شوند و چارچوب‌هاي ديپلماتيك و آداب آن نيز رعايت گردد.
نواز شريف، نخست‌وزير پاكستان نيز در اين ديدار  با تبريك موفقيت بزرگ ايران در مذاكرات هسته‌اي، دستيابي به اين توافق را ثمره خرد و تدبيري بزرگ در مديريت و هدايت اين مذاكرات از سوي ايران برشمرد و افزود: حركت ايران در مذاكرات هسته‌اي به خاطر برخورد مدبرانه با اين موضوع قابل‌تحسين است. نواز شريف همچنين با اشاره به شرايط كنوني مسلمانان و مشكلات صلح و ثبات منطقه‌اي خاطرنشان كرد: موج اسلام‌هراسي كه امروز در دنيا به راه افتاده بسيار نگران‌كننده است و عوامل تروريسم و افراطي‌گري در منطقه از عدم اتحاد ميان كشورهاي مسلمان سوءاستفاده مي‌كنند.
 
امنيت ايران و پاكستان را به هم پيوسته مي‌دانيم
دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار رئيس ستاد مشترك ارتش پاكستان به حضور اشرار و گروه‌هاي مسلح در مرزهاي ميان دو كشور اشاره كرد و گفت: اين ناامني‌ها كاملاً هدايت شده و مبتني بر برنامه‌هاي سرويس‌هاي اطلاعاتي برخي كشورها است.
به گزارش دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، علي شمخاني روز گذشته در ديدار راحيل شريف، رئيس ستاد مشترك پاكستان اين مطلب را بيان كرد و افزود: اين ناامني‌هاي هدايت شده به منظور ممانعت از توسعه اقتصادي و روابط تجاري – فرهنگي ميان دو كشور انجام مي‌گيرد. شمخاني در اين ديدار با اشاره به روابط گسترده و سازنده دو كشور در زمينه‌هاي مختلف تأكيد كرد: تهديدات ناشي از گسترش حضور گروه‌هاي تروريستي در منطقه نيازمند افزايش همكاري‌ها و پيگيري راهبردهاي نوين مبتني بر بهره‌گيري از ظرفيت تمام كشورهاي منطقه است. وي با تقدير از نقش مثبت و موضع مناسب پاكستان در عدم ورود به جنگ با مردم يمن خاطر‌نشان كرد: افزايش تنش و درگيري و اتلاف سرمايه‌هاي كشورهاي اسلامي تنها به سود دشمنان اسلام و موجب قدرت يافتن گروه‌هاي تروريستي است. دبير شوراي عالي امنيت ملي تفكري كه موجب مي‌شود مسلمانان به نام اسلام يكديگر را تكفير كرده و از بين ببرند را خطرناك‌تر از اصل نيروهاي تكفيري دانست. شمخاني تصريح كرد: اين تفكر داعش‌ساز خطري براي تمام مسلمانان اعم از شيعيان و اهل سنت است. وي با تأكيد بر بي‌حاصل بودن ائتلاف‌هايي كه اهداف آن عليه كشورها و ملت‌هاي مسلمان است آن را بي‌حاصل و غيرقابل دوام عنوان كرد و افزود: ايجاد الگوي همگرايي منطقه‌اي با مشاركت و تفاهم همه كشورها تنها راهبرد تأثير‌گذار در ايجاد امنيت و ثبات پايدار است.
 
با تهديدات تروريستي مقابله مي‌كنيم
راحيل شريف، رئيس ستاد مشترك ارتش پاكستان نيز در اين ديدار با عميق و گسترده خواندن روابط ايران و پاكستان خاطر نشان كرد: با تهديدات تروريستي و امنيتي در منطقه و به ويژه مرزهاي مشترك دو كشور با تمام قدرت مقابله مي‌كنيم. وي با ارائه گزارشي از اقدامات گسترده ارتش پاكستان در مقابله با گروه‌هاي تروريستي در منطقه وزيرستان افزود: همكاري مشترك ايران و پاكستان در زمينه‌هاي اطلاعاتي، امنيتي و مرزي مي‌تواند نقش تعيين‌كننده‌اي در ناامن‌سازي منطقه براي گروه‌هاي تروريستي داشته باشد. راحيل شريف افزايش سطح تعاملات و همكاري‌هاي دوجانبه براي استقرار امنيت در منطقه را ضروري دانست و افزود: امنيت ايران و پاكستان را كاملاً به هم پيوسته و مشترك مي‌دانيم و با قاطعيت در برابر هرگونه عامل تهديد‌كننده امنيت جمهوري اسلامي ايران خواهيم ايستاد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار