کد خبر: 762388
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۷
سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: در فضای جدید پس از برجام، دولت فدراسیون روسیه آمادگی خود را برای تحویل سامانه و اجرای قرارداد دو جانبه بین المللی را و عمل به تعهداتش را اعلام کرد و در خصوص این موضوع بین دو طرف مذاکراتی صورت گرفته و در مسیر اجرا است.
 
خبرگزاری ایرنا: سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: در فضای جدید پس از برجام، دولت فدراسیون روسیه آمادگی خود را برای تحویل سامانه و اجرای قرارداد دو جانبه بین المللی را و عمل به تعهداتش را اعلام کرد و در خصوص این موضوع بین دو طرف مذاکراتی صورت گرفته و در مسیر اجرا است.
 
حسین جابر انصاری روز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوالی پیرامون پیگیری های جمهوری اسلامی برای اخذ غرامت از ایران در ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: نخستین بحث آن است که غرامت گروگان های آمریکایی از محله جریمه ای که از یک بانک فرانسوی گرفته شده پرداخت می شود. بخشی از این مبلغ توسط دولت آمریکا برای آنچه که اصطلاحا به غرامت گروگان های آمریکایی در ایران نامیده می شود، اختصاص پیدا کرده است. در اینجا هیچ بحثی در مورد منافع و اموال ایران مطرح نیست.
 
وی ادامه داد: از آنچه از یک بانک فرانسوی به عنوان جریمه گرفته شده، دولت آمریکا تصمیم گرفته بخشی از آن را به این موضوع اختصاص دهد و این مساله سال هاست که در حال پیگیری است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به دلیل تعارض مستقیم با بیانیه الجزایر امکان این که از اموال ایران برداشت شود، منتفی است. باید خودشان مشکل داخلی خود را حل می کنند و موضوع ما نیست.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: بحث دیگر سپرده های بانک مرکزی ایران است که از سال 1386 در دستگاه قضایی آمریکا مطرح است و طی چند مرحله احکامی توسط برخی دادگاه های آمریکا صادر شده است.
 
جابر انصاری اضافه کرد: بانک مرکزی که هویت مستقل از دولت دارد، طرح دعوی متقابل کرده و در حال پیگیری برای استیفای خود است. آنچه مربوط به دولت جمهوری اسلامی است و قبلا هم صراحتا اعلام کرده ایم، در صورتی که در چارچوب تحولات داخلی ایالات متحده دستبردی به اموال دولت جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد، دولت جمهوری اسلامی ایران از حقوق ملت و دولت دفاع خواهد کرد و دولت آمریکا را مسئول این دستبرد می داند.
 
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر اردوغان با بیان اینکه این نخستین بار نیست که با چنین ادبیاتی از سوی ترکیه با اهداف خاص جهانی در چارچوب منازعات جاری در منطقه روبرو می شویم، گفت: سیاست ایران در مورد تحولات سوریه و منطقه آشکار است.
 
جابرانصاری افزود: ما مسوول سخنان دیگران نیستیم، اما سیاست ایران در این خصوص مبتنی بر اصول اساسی است، سیاست ایران در مورد سوریه حق مشروع و قانونی ملت سوریه برای تعیین سرنوشت است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد : این اصل به موازات آن مخالفت جدی در استفاده ابزاری از تروریسم و خشونت برای تحقق اهداف سیاسی است.
 
* نقض برجام
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره اظهارات روز گذشته سید عباس عراقچی مبنی بر این که مصوبه کنگره آمریکا نقض فاحش برجام است و پیگیری های وزارت خارجه در این خصوص گفت: برای اجرای برجام کمیسیون نظارتی در نظر گرفته شده و در موارد اختلافی امکان مراجعه طرفین به آن وجود دارد. در ایران هم کمیسیون نظارت بر برجام شکل گرفته که نظارت بر روند اجرای برجام را در تمامی مراحل به عهده خواهد داشت.
 
به گفته جابر انصاری، وزارت امور خارجه به عنوان مجری سیاست خارجی و تصمیماتی است که در کمیسیون نظارت بر برجام به عنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری اتخاذ می شود. این کمیسیون درباره مراحل اجرا و نظارت بر اجرای برجام هر تصمیمی بگیرد، وزارت خارجه آن را اجرا خواهد کرد.
 
به گفته انصاری، یکی از روش های پیش بینی شده مراجعه به کمیسیون اشاره شده در برجام است و بر اساس تصمیمات مرجع نظارت بر برجام پیگیری های جمهوری اسلامی هم سامان داده خواهد شد.
 
* تابعیت بازرسان آژانس
 
سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به این که معاون وزیر خارجه امریکا در جلسه سنا گفته است بازرسانی که از ایران بازرسی می کنند امریکایی یا در امریکا تربیت شده اند، گفت:این امر جدیدی نیست همواره موضوع تابعیت بازرسان اژانس مطرح بوده است.
 
جابر انصاری افزود: ایران بطور طبیعی نسبت به این امر حساسیت داشته و در مراحل برجام و توافقات مورد توجه بوده است. ما براساس توافقات برجام اقدام خواهیم کرد وهرگونه اقدامی خارج از این چارچوب مورد پذیرش ایران نیست ودر صورت ضرورت اقدام لازم انجام خواهد شد.
 
وی اضافه کرد: انچه در فضای سیاسی و رسانه ای امریکا مطرح است الزاما مبتنی بر واقعیت محض نیست و نوعی بحث روانی و سیاسی بین جریانات داخلی مطرح است که هرچه به سمت انتخابات آمریکاپیش می رویم سنگین تر خواهد شد . مسایل داخلی امریکا مربوط به ما نیست انچه مربوط به منافع ما است براساس توافقات برجام ونکات فنی است که در نظر گرفته شده است. هر اقدامی خارج از جزئیات توافقات با برخورد مناسب از سوی ایران مواجه خواهد شد.
 
* برجام و زمینه های ناآرام آن
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات کنگره و موضع جمهوری اسلامی ایران افزود: واقعیت اینست که توافق برجام یک توافق موردی و موضوعی در مساله ای خاص است و در فضای استراتژیک بین جمهوری اسلامی ایران و امریکا تغییر اساسی انجام نشده است.
 
جابر انصاری ادامه داد: این امری است که اتفاق نظر برای آن وجود دارد . مجموعه اقدامی که امریکا علیه دولت وملت ایران و نظام جمهوری اسلامی انجام داده همواره با حساسیت مواجه بوده و حرف اساسی ما چه در پیش از برجام و حین برجام و پس از ان اینست که راههای رفته را دوباره تکرار کردن جز به بن بست منجر نمی شود.
 
وی تصریح کرد: راه تعامل با ایران که نظامی برامده از انقلاب مردمی و مبتنی بر قدرت مردم است جز از راه تعامل و پذیرش احترام متقابل و حاکمیت ملی ممکن نیست. این راه را امریکایی ها بارها رفته اند و ادامه ان جز به نتایجی که قبلا منجر شده، منجرنخواهد شد. دولت و ملت ایران به عنوان یک مجموعه واحد سیاست کشور را پیگیری می کنند و منافع ایران را مد نظر قرار می دهند و به هیچ کشوری اجازه سوء استفاده نخواهند داد.
 
جابر انصاری در پاسخ به سوالی درباره علت و چرایی اقدام آمریکا در مصوبه اخیر علیه ایران همزمان با اجرای برجام گفت: برجام در یک مسیر آماده به نتیجه نرسیده است، هم در داخل آمریکا، هم رقبا و دشمنان ما در منطقه پیرامونی ما، تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا توافق حاصل نشود و پس از آن هم آنهایی که مخالف این توافق بودند بیکار ننشستند و به بازی خود ادامه خواهند داد، این برای ما امری غیر قابل انتظار نبوده و نیست.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در مسیر اجرای برجام هم همین بازی ها و قدرت نمایی ها برای صدمه زدن به روند اجرای برجام و تحمیل هزینه هایی به ایران ادامه خواهد داشت اما آنچه مهم است این است که ما با درک این بازی؛ دولت و ملت ایران و مجموعه های سیاسی و قانونی کشور با اتحاد، همدلی و همبستگی، برنامه هایی را دنبال کنیم تا زمینه های موفقیت این بازی را به حداقل برسانیم و زمینه های تامین منافع حداکثری ملت بزرگ ایران را فراهم کنیم.
 
وی اظهار داشت: بازی سیاست، پیچیدگی ها و درگیری های مربوط به خود و پیگیری های قدرت و منافع را دارد، مهم این است با شناخت درست، راه های موفقیت این بازی ها را مسدود کنیم و امکان حداکثر بهره برداری از فرصت های پدید آمده در قالب برجام را درچارچوب منافع ملت بزرگ ایران به دست آوریم.
 
خبرنگاری پرسید: با توجه به ظرفیت های حوزه انرژی در کشور ما، وزارت خارجه چه برنامه هایی را برای فعال شدن هرچه بیشتر دیپلماسی انرژی دارد؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: به هر حال یکی از امکانات و توانایی های اصلی اقتصادی ایران و یکی از سرفصل های اساسی سیاست خارجی ایران، موضوع انرژی است.
 
جابرانصاری اظهار داشت: در فضای پسابرجام به لحاظ فناوری و سرمایه گذاری در حوزه انرژی، تبادل انرژی با کشورهای جهان و هم ایجاد ارزش افزوده در زمینه تولیدات ایران در حوزه انرژی فرصت هایی فراهم می شود که پیگیری این فرصت ها در دستور کار است و در این راستا هماهنگی کاملی بین مجموعه دولت و وزارتخانه های مرتبط موضوع پیگیری می شود.
 
وی تصریح کرد: زارت خارجه هم فراهم کردن فرصت های هر چه بیشتر برای استفاده بهینه از مزیت های ایران در حوزه انرژی را در دستور کار خود دارد و در حال پیگیری است.
 
جابر انصاری در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اقدام نمایندگان آمریکا برای اعمال تحریم های جدید بر ایران گفت: در قالب ساختار داخلی آمریکا رقابت جدی بین جریان های قدرت وجود دارد و هر چه به سمت انتخابات ریاست جمهوری برویم سیاست خارجی خرج رقابت درونی خواهد شد.
 
وی خاطرنشان کرد: جریان قدرت قوی درون آمریکا، غرب آسیا و در سطح جهان با سردمداری صهیونیست ها تلاش کردند برجام به نتیجه نرسد و به تلاش های خود در مراحل اجرای برجام هم ادامه می دهند.
 
سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: مهم تعهدات طرف مقابل در چارچوب برجام است که باید محقق شود و اگر تعهدات طرف مقابل با مشکل مواجه شود طرف حساب ما دولت ایالات متحده آمریکا است.
 
وی اظهار داشت: آقای کری هم در نامه اخیر خطاب به وزیر امورخارجه صراحتا بر انجام تعهدات دولت آمریکا در چارچوب برجام تاکید کرد و هر اقدامی خارج از چارچوب برجام انجام شود حسب مورد درباره آن تصمیم گیری خواهد شد و بی پاسخ نخواهد ماند.
 
* سامانه موشکی اس 300 در مسیر اجرا
 
وی در پاسخ به سوالی در خصوص تحویل سامانه اس 300 و طرح شکایت ایران از روسیه در دادگاه لاهه گفت: یکی از توافقات بین ایران و فدراسیون روسیه این موضوع بود. در مقطعی روسیه به استناد قطعنامه های تحریم شورای امنیت اعلام کرد که امکان اجرای قرارداد نیست و براساس مکانیسم ها و ساز و کارها در قراردادهای بین المللی از این حیث ایران طرح شکایت برای استیفای حقوق دولت و ملت ایران را مطرح کرد.
 
جابر انصاری افزود: در فضای جدید پس از برجام، دولت فدراسیون روسیه آمادگی خود را برای تحویل سامانه و اجرای قرارداد دو جانبه بین المللی را و عمل به تعهداتش را اعلام کرد و در خصوص این موضوع بین دو طرف مذاکراتی صورت گرفته و در مسیر اجرا است. مهم استیفای حقوق ایران در قالب این قرارداد است که اگر محقق شود براساس توافقات جدید اقدامات انجام خواهد شد.
 
* دیپلماسی اقتصادی
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون دیپلماسی اقتصادی و امکان احیای معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار داشت: بر اساس نیازهای فعلی از چند ماه قبل جلسات هماهنگی بین نهادهای اقتصادی جمهوری اسلامی در چارچوب دولت به شمول وزارت امور خارجه- اگرچه نهادی اقتصادی نیست برای ارتباط با جهان خارج – جلسات منظم و متعددی برگزار شده است.
 
وی اضافه کرد: علاوه بر این ستاد اقتصادی هم در وزارت امورخارجه فعال شده است که کلیه نهادهای اقتصادی در سطح عالی عضو این ستاد هستند و این ستاد به ریاست قائم مقام وزیر امورخارجه هماهنگی های لازم را برای بهره برداری از فرصت های جدید برجام بین نهادهای اقتصادی ایجاد می کند.
 
وی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی از اولویت های اساسی دیپلماسی کشور است، به اقدامات هماهنگ بین نهادهای مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: وزارت امورخارجه نهاد تسیهل کننده نهادهای کشور با فضای خارج است و وظایف خود در این چارچوب عمل خواهد کرد.
 
جابرانصاری با بیان اینکه برخی از پروژه ها در این ستاد در حال بررسی است درباره احتمال احیای معاونت اقتصادی گفت: الزاما شاید ایجاد بخش های جدید در اولویت نباشد بلکه ساماندهی نهادهای موجود در قالب نهادی مشخص در دستور کار باشد.
 
به گفته وی اگر احساس نیاز به نهاد یا مجموعه جدیدی باشد انجام خواهد شد اما تا این لحظه چنین جمع بندی وجود ندارد.
 
* دیدار ظریف و الجبیر
 
سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون مطالب منتشر شده در روزنامه السفیر در دیدار وزیر امورخارجه کشورمان با وزیر خارجه عربستان گفت: مراحل اولیه مجموع تحرکاتی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در جریان است و اعلام تفاسیر و جزئیات تحرکات دیپلماتیک پیش از اینکه به نتیجه برسد اقدام درستی نیست و مبنای ما و طرف مقابل هم نیست که با این موضوعات به صورت خبری و رسانه ای برخورد کنیم.
 
جابر انصاری ادامه داد: آنچه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است، ایران آمادگی کامل دارد اگر اراده جدی در عربستان وجود داشته باشد که فضای فعلی دچار تحول شود که هم برای دو کشور مثمر ثمر خواهد بود و هم در زمینه مدیریت وضعیت به شدت بحرانی غرب آسیا امکان اقدامات جدی تر فراهم خواهد شد.
 
وی گفت: در حاشیه اجلاس های بین المللی تماس هایی بین دو طرف صورت گرفته و امیدواریم این تماس ها زمینه خروج از وضعیت فعلی را فراهم کند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال گفت: البته اشتیاقی به این امر به اعتبار خودمان نداریم. حرص ما این است که اگر دو دولت مهم غرب آسیا اراده مشترکی برای حل وضعیت فعلی داشته باشند امکان حل بحران های منطقه بیشتر فراهم می شود و هزینه کمتری بر ملت ها و دولت های منطقه وارد می شود. اگر طرف مقابل که در چند سال گذشته سیاستی در تعارض با این روند در پیش گرفته جدیت داشته باشد ما بر اساس سیاست ثابت در این مسیر حرکت خواهیم کرد.
 
* واگذاری مسجد کبود ایروان
 
وی همچنین درباره واگذاری مسجد کبود ایروان به جمهوری اسلامی ایران گفت: خبر منتشر شده در این باره از دقت برخوردار نیست، در چارچوب تفاهمی که بین ایران و ارمنستان از چندین سال قبل مطالبی مطرح بوده است و در قالب آن یادداشت تفاهم اقداماتی در حال انجام است و امر جدیدی اتفاق نیافتاده است.
 
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه این امری است که چندین سال است در قالب یادداشت تفاهم صورت گرفته و اجرای آن در دستور کار است و اقدام جدیدی نیست.
 
جابر انصاری در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع وزارت امور خارجه در قبال حملاتی که به مسلمانان در جنوب فرانسه انجام می شود، گفت: جریانی در ساختارهای اجتماعی و ساختارهای قدرت در غرب وجود دارد که اسلام هراسی و برخورد با مسلمانان را در اولویت جدی سیاست خود قرار داده است. یکی از زمینه های برخی نا امنی ها و گرایش برخی جوانان جوامع غربی به حرکت های تروریستی هم به نحوه برخورد با مهاجران مسلمان و اتباع مسلمان کشورهای غربی بوده است.
 
به گفته وی جمهوری اسلامی ایران همواره در زمینه سیاست اسلام هراسی هشدار داده و آن را از عوامل بروز برخی اصطکاک ها و مشکلات ایجاد شده در غرب عنوان کرده است. اقداماتی که در پرتو تحولات تروریستی در برخی کشورهای غربی اتفاق میفتد تشدید کننده تروریسم خواهد بود و به جای اینکه مشکلات را حل کند به آن دامن می زند.
 
وی ضمن تاکید بر لزوم احترام به همه ادیان الهی اظهار داشت: این اقدامات علاوه بر اینکه از نظر اخلاقی و انسانی درست نیست نتایج سیاسی معکوس هم به دنبال دارد.
 
سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره دستگیری دو تن از اتباع ایران در سومالی اظهارداشت: دستگیری در کار نبوده و سوء تفاهمی حاصل شده و سفارت ما در سومالی از مقامات این کشور توضیح خواسته است و در حال بررسی این موضوع هستیم.
 
وی همچنین در مورد مذاکرات صلح سوریه در فرایند تهیه لیست گروه های معارضه و گروه های تروریستی اظهارداشت: مطابق نتایج اجلاسیه های وین 1، 2 و وین 3 که در نیویورک برگزار و قطعنامه ای صادر شد نماینده دبیرکل سازمان ملل ماموریت پیدا کرد وضعیت جریان های معارضه سوریه و تیم مذاکره کننده سوری را مشخص کند.
 
به گفته انصاری جمهوری اسلامی ایران همانگونه که از ابتدای ماموریت نماینده ویژه دبیرکل هرگونه همکاری که توانسته است درباره ماموریت ایشان و ایجاد آرامش در سوریه انجام دهد از این پس هم انجام خواهد داد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما جزئی از روند وین هستیم و بدون جمع بندی اجماعی مجموعه شرکت کنندگان امکان ادامه روند وین وجود ندارد.
 
وی همچنین درباره لیست گروه های تروریستی اظهارداشت: در اجلاسیه وین 3 در نیویورک دولت اردن فهرستی را بین اعضا توزیع کرد.
 
به گفته وی ،دولت اردن در وین 2 مامور شده بود تروریست های مورد نظر کشورهای عضو این اجلاسیه را اعلام و جمع بندی کند و در لیستی که در اجلاسیه نیویورک تهیه شده بود برخی موسسات و نهادهای جمهوری اسلامی هم در این فهرست توزیع شده بود و وزیر امورخارجه ایران به صراحت اعلام کرد اگر بنای بر توزیع این فهرست وجود داشته باشد بسیاری از موسسات و نهادها هم از سوی ایران معرفی می شود که به این فهرست اضافه شود.
 
جابرانصاری یادآور شد: ادعای تهیه کنندگان این بود که نظر ما این فهرست نیست و براساس دریافت اسامی از کشورهای شرکت کننده تهیه شده است . جمهوری اسلامی ایران به این فهرست اعتراض کرد که در نتیجه از دستور کار اجلاس کنار گذاشته شد.
 
وی خاطرنشان کرد: کارگروهی تشکیل شده است که جمهوری اسلامی ایران هم در آن شرکت دارد و قرار است از برخی اعضای اجلاسیه وین درباره آن تصمیم گیری کند.
 
به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه تا کنون داعش و النصره (شاخه سوری القاعده) به عنوان امر اجماعی از سوی مذاکره کنندگان به عنوان گروه تروریستی اعلام شده است و گروه های دیگر منوط به توافق این کارگروه است و در این مسیر پیش می رویم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار