کد خبر: 758991
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹
ميزان كتاب خواني در كشورمان طبق آمارهاي رسمي پايين است. يكي از دلايل پايين بودن ميزان مطالعه نبود فرهنگ مطالعه و برخوردار نبودن كتاب از فرصت‌هاي تبليغاتي است.
بهنام صدقي
ميزان كتاب خواني در كشورمان طبق آمارهاي رسمي پايين است. يكي از دلايل پايين بودن ميزان مطالعه نبود فرهنگ مطالعه و برخوردار نبودن كتاب از فرصت‌هاي تبليغاتي است. اخيراً شهرداري تهران در اقدامي پسنديده در ايستگاه‌هاي مترو با نصب پوسترهايي حاوي تبليغات كتاب و مطالعه، به ترويج فرهنگ كتاب خواني در بين مسافران زير زميني پرداخته است. در اين ميان نكته حائز اهميت تأثير استفاده از تبليغات فرهنگي در وسائط نقليه عمومي است. اقدامي جالب و فرهنگي كه مطمئناً منجر به افزايش ميل به كتاب خواني در سطح جامعه خواهد شد.
ولتر، فيلسوف و نويسنده فرانسوي مي‌گويد: «برگ‌هاي كتاب به منزله بال هايي هستند كه روح ما را به عالم نور و روشنايي پرواز مي‌دهند». كتاب انرژي بخش‌ترين تصورات فكري و تعلقات اخلاقي در بروز حادثه دلنشين زندگي است. فرهنگ كتاب خواني يك فرهنگ نيازمندانه است كه افراد را با چگونگي منزلت و تفكر در كيفيت و ترويج آموزش آشنا مي‌سازد. مطالعه، نعمتي است كه هم اكنون با بحران مواجه شده است. كتاب، قانون نيازمندي‌هاي طبيعت است كه بارش كلمات پر بار آن با رايحه دلپذير در ساعات لذت بخش موجب شور و شوق و پاكي ذهن‌هاي آشفته شده و خستگي‌ها را از تن و روان انسان دور مي‌كند. اين يار مهربان و دوست باوفا به دست فراموشي سپرده شده است. ويكتور هوگو، نويسنده مشهور فرانسوي در اين باره مي‌گويد: خوشبخت كسي است كه به يكي از اين دو چيز دسترسي دارد، يا كتاب‌هاي خوب يا دوستاني كه اهل كتاب باشند. علي (ع) مي‌فرمايند: «كسي كه با كتاب آرامش مي‌يابد هرگز آسايش از او سلب نمي‌شود». از اين حديث شريف اينگونه استنباط مي‌شود كه گاهي خواندن كتاب در حكم رفيق و همدلي مناسب به منظور رسيدن روح و روان به آرامش است.
فرهنگ كتاب و كتاب خواني در جامعه ما به قدري حائز اهميت است كه رهبر عظيم‌الشأن انقلاب نيز در اين مورد ايراد مي‌فرمايند: كتاب خواني و علم آموزي نه تنها يك وظيفه ملي كه يك واجب ديني است. كتاب خواني بايد همانند كارهاي روزانه در زندگي مردم وارد شود. نوشته‌هاي پر بار در ورق‌هاي متفاوت و رنگارنگ هر كتاب پايه انديشه‌هاي متفكرانه افراد بزرگ را در مبناي مسير زندگي قرار داده است. اگر تحكيم خواندن كتاب جزو اصلي‌ترين مقاصد در مكان‌هاي مختلف بوده و تحقق يابد، بالطبع تأثير بيشتري بر افراد خواهد گذاشت. تلاش براي تداوم كتاب‌خواني نيازمند همكاري ارگان‌هاي مختلف و بهره‌گيري از ابزارهاي متفاوت در رسانه‌هاي همگاني است. سقراط، اين فيلسوف بزرگ يوناني مي‌گويد: جامعه وقتي فرزانگي و سعادت مي‌يابد كه مطالعه كار روزانه‌اش باشد. توسعه و گسترش امر كتاب خواني مستلزم يك سري آداب و پرورش افكار در زمينه‌هاي مختلف آموزشي است كه به عنوان يك نياز و احساس دائمي در بين مردم رايج شده است. گسترش فرهنگ كتاب خواني در جامعه به جديت بيشتري در ميان نهادهاي فرهنگي ذي‌ربط نياز دارد.
امروزه قيمت‌هاي بالا و در دسترس نبودن برخي كتب جزو اصلي‌ترين مشكل در امر كتاب خواني به شمار مي‌رود. پس مي‌توان با در نظر گرفتن مكان‌ها يا معابري كه عبور و مرور در آن زياد است انواع كتاب‌ها را براي استفاده آزاد عموم در آن اماكن قرار داد تا بدين وسيله انگيزه و رغبت كتاب خواني نيز مهيا شده و افزايش يابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار