کد خبر: 755674
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
رئيس‌جمهور روسيه با اس–300 به ايران سفر كرد
ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه بعد از هشت سال، يك بار ديگر به ايران آمد، البته در شرايطي متفاوت؛ ايران و 1+5 توافق هسته‌اي كرده‌اند و تهران و مسكو به طور مشترك، وارد يك نبرد ضد تروريستي در سوريه شده‌اند.
ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه بعد از هشت سال، يك بار ديگر به ايران آمد، البته در شرايطي متفاوت؛ ايران و 1+5 توافق هسته‌اي كرده‌اند و تهران و مسكو به طور مشترك، وارد يك نبرد ضد تروريستي در سوريه شده‌اند. رئيس‌جمهور روسيه سه هديه ويژه براي ايران داشت كه هر كدام مي‌تواند سيگنال‌هايي متفاوت براي ايران داشته باشد؛ آغاز روند انتقال سامانه اس-300 به ايران، دستور كاهش ممنوعيت صادرات تجهيزات و فناوري هسته‌اي و از همه مهم‌تر هديه‌اي هم براي رهبر انقلاب؛ «يك نسخه قرآن خطي تاريخي.»  
رئيس‌جمهور روسيه براي دومين بار به تهران آمد. او در همان روزي كه روزنامه روسي پراودا خبر احتمال حمله روسيه به قطر و عربستان به دليل دخالت در عمليات تروريستي سقوط هواپيماي روس را منتشر كرده، به رهبر انقلاب يك «يك نسخه قرآن خطي تاريخي» هديه داد. مناسبات ايران و روسيه با سفر پوتين به تهران، مرحله‌اي جدي را تجربه مي‌كند؛ مرحله‌اي كه از همكاري ايران و روسيه در سوريه شروع شده و حالا با شروع روند نقل و انتقال قطعات
اس-300‌هاي روسي به ايران، روندي جديد را طي مي‌كند. «مهدي سنايي» سفير ايران در مسكو عصر ديروز در گفت وگو با خبرگزاري روس اسپوتنيك گفت كه مسكو روند تأمين سامانه موشكي اس‌ـ300 را براي تهران آغاز كرده است. منابع خبري در تهران، با انتشار جزئيات بيشتر، گزارش كردند كه روس‌ها تأمين قطعات اس-300 را شروع كرده‌اند. اين تنها سيگنالي نبود كه روس‌ها درست همزمان با سفر «فراگازي» پوتين به تهران براي شركت در نشست «اپك گازي» به جهان خارج ارسال كردند.
كاخ كرملين ديروز همچنين اعلام كرد كه ولاديمير پوتين ممنوعيت صادرات تجهيزات و فناوري هسته‌اي به ايران را كاهش داده است. در دستور پوتين كه درست با ورود او به تهران صادر شد، آمده است: «شركت‌هاي روسي اكنون اجازه دارند سخت افزار به ايران صادر كنند و توصيه‌هاي مالي و فني در اختيار ايران قرار دهند تا از اين طريق به تهران در سه وظيفه خاص كمك كنند.» اين سه وظيفه عبارتست از: « كمك به ايران در تعديل دو آبشار ( از سانتريفيوژها) در مركز غني سازي اورانيوم فردو، حمايت از تلاش‌هاي ايران در زمينه صادرات اورانيوم غني شده در ازاي تأمين اورانيوم خام براي اين كشور و كمك به ايران در زمينه نوسازي رآكتور آب سنگين اراك.»
بهروز كمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي اقدام روسيه در خصوص لغو ممنوعيت انتقال فناوري‌ مربوط به مدرن‌سازي تأسيسات فردو و رآكتور اراك و همچنين ممنوعيت انتقال تجهيزات ويژه صادرات اورانيوم غني شده از ايران به روسيه را در چارچوب فراهم كردن ترتيبات داخلي براي اجراي برجام دانست.
  
روسيه و ايران در مسير جديد
سخنگوي كاخ رياست‌جمهوري روسيه اعلام كرد كه رئيس‎جمهور روسيه و رهبر معظم انقلاب روز دوشنبه ضمن ديدار با يكديگر در تهران بر حل سياسي بحران سوريه بدون دخالت‎هاي خارجي تأكيد كردند. سخنگوي كرملين كه به همراه ولاديمير پوتين رئيس‌جمهوري روسيه به تهران آمده بود، درباره بحران سوريه به خبرگزاري فرانسه گفته كه تهران و مسكو درباره مسئله سوريه ديدگاه مشتركي دارند. پسكو مي‌گويد: «ملاقات پوتين با آيت‌الله علي خامنه‌اي بيش از 5/1 ساعت و بيشتر از آن چيزي كه برنامه‌ريزي شده بود طول كشيد.» به گفته پسكو، آيت‌الله خامنه‌اي در اين ملاقات گفته كه سطح فعلي مناسبات دو كشور در سطحي كه دو كشور ظرفيت «گسترش» مناسبات را دارند، نيست.
به گفته سخنگوي كرملين، صحبت‌ها بيشتر بر بحران منطقه و قبل از همه چيز، سوريه متمركز بوده و بر غيرقابل قبول بودن ديكته خارجي تأكيد شده است. خبرگزاري رويترز از تهران گزارش  كرد كه ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه و آيت‌الله علي خامنه‌اي رهبر معظم ايران روز دوشنبه درمورد اينكه تصميمات سياسي نبايد از خارج بر سوريه تحميل شود توافق كردند. «انيس نقاش» مدير مركز مطالعات راهبردي «امان» در بيروت، تصاوير آمدن پوتين به تهران را سبب آغاز سيلي از تحليل‌هاي مختلف دانست و گفت: اين ديدار در زماني انجام شد كه روسيه سرتاپا درگير جنگ با تروريسم در سوريه است و موازنه قدرت به سود مسكو و به زيان امريكا در حال تغيير است.
دكتر اسكندر كفوري، كارشناس لبناني مسائل روسيه نظر «انيس نقاش» را تأييد مي‌كند و مي‌گويد: «اين ديدار معاني زيادي دارد كه مي‌تواند اثراتش اتفاقات كل دنيا را تغيير بدهد.» به نظر كفوري، ما مقابل مرحله‌اي تازه هستيم كه قطب‌هاي جديدي و در رأس آن روسيه، جهت پيكان جنگ را تعيين مي‌كنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
0
1
ببیند تفاوت راه رفتن و آداب دیپلماتیک دو ریس جمهور را.....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار