کد خبر: 752869
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
وزیر خارجه سعودی‌ها دست از اظهارنظرهای ضدایرانی خود برنمی‌دارد.
وطن امروز: سفیر سابق سعودی‌ها در آمریکا که براساس اسناد منتشر شده، مهره محمد بن‌سلمان است و با چراغ سبز آمریکایی‌ها وزیر خارجه سعودی‌ها شده است، محور برنامه‌های خود در دستگاه دیپلماسی آل‌سعود را بیان اظهارات ضدایرانی و توهین به مردم  و مقامات کشورمان قرار داده است!  وزیر خارجه عربستان در جدیدترین اظهارنظر ضدایرانی، همگرایی کشورهای عربی با کشورهای آمریکای جنوبی را در منزوی کردن ایران موثر دانست. «عادل احمد الجبیر» وزیر خارجه عربستان که یکی، دو ماه است از هر مناسبتی برای بیان اظهارات ضدایرانی بهره می‌گیرد، در جدیدترین سخنان، ایران را «ضعیف» توصیف کرد. وزیر خارجه عربستان در حاشیه اجلاس سران کشورهای عربی و آمریکای لاتین در «ریاض» (پایتخت عربستان) به شبکه «العربیه» گفت کشورهای آمریکای لاتین همیشه آرمان‌ها و مسائل مهم عربی را تایید کرده‌اند و ایران که درصدد برقراری رابطه با این کشورهاست به دلیل ضعف موقعیت بین‌المللی‌اش است، زیرا دوستان زیادی در میان کشورهای جهان ندارد! الجبیر نزدیکی کشورهای عربی به کشورهای آمریکای جنوبی را سبب «انزوا»ی بیشتر ایران در دنیا ارزیابی و ادعا کرد «تهران ضعیف شده» و «دوستی ندارد، برای همین تلاش می‌کند دوستی هر کشوری را که شده، جلب کند». الجبیر افزود: معمولا دوستان ایران کشورهایی هستند که کسی به آنان رغبتی ندارد. روابط ایران با کشورهای عربی خطری برای کشورهای عربی است اما بالعکس، افزایش روابط کشورهای عربی با آمریکای لاتین، سبب انزوای بیشتر ایران می‌شود. جبیر چندی پیش نیز در نشست خبری با فرانک اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان گفته بود آل‌سعود از همه ابزارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی خود برای مقابله با ایران استفاده خواهد کرد! او طی 2 ماه اخیر تقریبا در همه اظهارات خود مواضعی ضدایرانی اتخاذ کرده است! اوج رفتارهای بی‌ادبانه او در جریان ماجرای فاجعه منا رخ داد. در حالی که حدود 500 زائر ایرانی به خاطر بی‌کفایتی و نالایقی آل‌سعود، در منا جان باختند، او درخواست ملاقات جواد ظریف در حاشیه اجلاس سازمان ملل را نپذیرفت و به اطرافیان خود نیز دستور داد این ندادن وقت ملاقات به ظریف را رسانه‌ای کنند! پس از آن نیز به‌رغم درخواست‌های مکرر ایران اما سعودی‌ها از صدور هرگونه روادید برای هیات ایرانی خودداری کردند تا نه‌تنها اوج کینه بلکه اوج مسؤولیت‌ناپذیری و تفکر جاهلی خود را نشان دهند!

انتقاد خانواده قربانیان منا از ظریف

ماجرای پیگیری‌های دیپلماتیک فاجعه منا نیز همچنان به در بسته می‌خورد. دیروز جواد ظریف از عدم همکاری سعودی‌ها در این‌باره گفت. محمدجواد ظریف اظهار داشت: درباره فاجعه منا مشغول جمع‌آوری مستندات هستیم و تاکید کردیم بررسی باید صورت گیرد برای اینکه مشخص شود چه اتفاقی افتاده است. وی ادامه داد: باید بررسی‌ها صورت گیرد تا حقوق جان‌باختگان این فاجعه و خانواده آنها حفظ شود. پیگیری‌ها ادامه دارد اما عربستان سعودی همکاری کافی نمی‌کند. مذاکرات ما با کشورهای دیگر ادامه دارد تا ببینیم چه اقدامی می‌توان انجام داد.  این اظهارات ظریف البته در حالی است که در ایران افکار عمومی از انفعال وزارت امور خارجه ایران در قبال سعودی‌ها ناراضی است! عملکرد وزارت امور خارجه متاسفانه هرگز با خشم عمومی ایرانیان از آل‌سعود همخوانی نداشته و متناسب نبوده است!  البته این نارضایتی به خانواده قربانیان فاجعه منا نیز کشیده شده است! آنها از بی‌توجهی وزیر امور خارجه نسبت به خانواده قربانیان گلایه دارند! سیدمحمدرضا حسینی، برادر حمیدرضا حسینی خبرنگار شبکه خبر و از جان‌باختگان فاجعه منا در نشست‌خبری اعلام موجودیت «انجمن خانواده‌های مهاجران» در این‌باره گفت: انجمن خانواده‌های مهاجران با هدف استیفای حقوق جان‌باختگان منا تشکیل شده و یک انجمن کاملاً غیرصنفی است و همه ما خانواده‌های این قربانیان هستیم. بحث ما نیز سیاسی نیست، بلکه بحث استیفای حقوق ما است؛ در واقع به ما ظلم روا شده و حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه کوتاهی کرده‌اند. حسینی گفت: انتظار ما از جامعه رسانه‌ای کشور این است که به ما کمک کنند تا در ابعاد گسترده‌تری این موضوع را پیگیری کنیم. ما نیز در همه مجامع در جهت احقاق حقوق قربانیان تلاش می‌کنیم و بحث ما مادی نیست و معنوی است. وی با انتقاد از بی‌توجهی دولت در پیگیری ابعاد حقوقی فاجعه منا تأکید کرد: کسی که باید مدافع ما در مقابل دولت عربستان باشد، دولت ایران است. دولتی که برای 5 نفر که با مستندات قضایی دستگیر شده بودند، وارد عمل شد اما در مقابل جان باختن 464 نفر از مظلوم‌ترین انسان‌ها اقدامی انجام نداد. برادر خبرنگار شبکه خبر خطاب به وزیر امور خارجه افزود: برادری که در رأس دیپلماسی هستی، ما شما را کنار خود می‌بینیم، چرا وقتی کمر شما درد می‌گیرد و روی ویلچر می‌نشینید، به من که کمرم در این عزا شکسته، توجه نمی‌کنید و این موضوع را پیگیری نمی‌کنید؟ حسینی تصریح کرد: بعد از این عزا وزیر، سفیر و استاندار به خانه ما آمدند، اما هیچ یک به حقوق قانونی و قضایی ما نپرداختند و هیچ‌کس نخواست ابعاد حقوقی آن را پیگیری کند. ما این ضعف را در دولت می‌بینیم و انتظار داریم این موضوع را پیگیری کند. وی خطاب به روحانی گفت: چه بسا قربانیانی که مهاجر الی‌الله شدند، همان افرادی بودند که به این دولت رأی دادند. آیا شما به کسی که بهتان رأی داده و در مسند کار قرار گرفتید، نباید توجه بیشتری کنید؟

و اما رکن‌آبادی!

درباره فاجعه منا و پیگیری‌های آن هرچه گفته شود قطعا باید در آن میان از غضنفر رکن‌آبادی، دیپلمات ایرانی و سفیر سابق کشورمان در لبنان نیز سخن به میان بیاید. مرتضی رکن‌آبادی، برادر غضنفر رکن‌آبادی دیروز در نشست خبری اعلام موجودیت انجمن خانواده‌های مهاجران گفت:  تمام بحث‌هایی که درباره آقای رکن‌آبادی وجود دارد، در حد حدس و گمان است. یکی از فرض‌ها این است که گفته شده فردی او را در روز اول در آمبولانس قرار داده و این فرد گفته است که بدن غضنفر رکن‌آبادی سالم بوده و فقط به خاطر گرما و تشنگی بی‌حال شده بود و آن آمبولانس با وجود داشتن 2 ظرفیت برای انتقال مجروحان آقای رکن‌آبادی را تنها می‌برند. فرض دوم این است که آقای رکن‌آبادی به شهادت رسیده و برخی آن را مطرح می‌کنند اما درخواست دارم اگر کسی خبری از شهادت آقای رکن‌آبادی دارد، به ما هم اطلاع دهد. با توجه به زنده بودن رکن‌آبادی و عدم وجود خبری که آیا وی در میانه راه فوت کرده است، این احتمال قوی است که  رکن‌آبادی زنده است. وی خاطرنشان کرد: من در جایگاه خانواده غضنفر رکن‌آبادی گمانه زنده بودن وی را قوی‌تر از سایر گمانه‌ها می‌دانم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار