کد خبر: 745901
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
شرايط ازدواج را آسان بگيريم
ازدواج يكي از آيين‌ها و سنت‌هاي زيبا و پسنديده‌ است كه در هر مذهب و كشوري طبق رسوم خاص خود برگزار مي‌شود.
مريم ترابي

 در كشور ما نيز اين سنت زيبا و تكميل‌كننده دين هر فرد مسلمان با رسم و رسوم‌ خاص و ويژه‌اي برگزار مي‌شود كه با مرور زمان اين رسم و رسوم از حالت سنتي و اصيل خود فاصله گرفته و به شكل‌هاي امروزي و مدرن تبديل شده، و البته مشكلات بسياري نيز با خود به همراه آورده است.

روياهاي شيرين، اما دردسرآفرين

همه دخترها و پسرهاي جوان در رؤياهايشان بهترين جشن عروسي را براي خود تصور مي‌كنند و آرزو دارند اين شب (شب عروسي) كه تنها به آنها تعلق دارد به بهترين و با شكوه‌ترين شكل ممكن برگزار شود و مثل يك رؤياي شيرين در ذهن تمام اقوام و آشنايان حك شود. نكته‌ جالب اينجاست كه خيلي از اين رؤياها اين‌روزها به واقعيت پيوسته و همگان انگشت به دهان ‌مانده‌اند. عروس و داماد با هلي‌كوپتر مي‌آيند! لباس عروس خانم زربافت است و رقمي حدود 200 ميليون تومان هزينه داشته است! عروس خانم دوست دارند با بالون تشريف بياورند! يا فلان آرايشگر معروف از فلان كشور خانم را بيارايد! جالب‌تر از همه اينها، اين مورد است كه در كارت دعوت به شما مي‌گويند چه لباسي بپوشيد و چه زماني وارد شويد و بر روي كدام ميز بنشينيد. يعني شماره ميز شما هم مشخص شده است! و وقتي وارد سالن مجلل عروسي مي‌شويد گويا وارد سالن جشن اسكار شده‌ايد! در ورودي را برايتان دو خدمه با لباس‌هاي مرتب باز‌مي‌كنند و شما مهمان عزيز با كلي تشريفات به سمت ميز خود راهنمايي مي‌شويد.

همانطور كه گفتم تمام اينها در گذشته يك آرزو و رؤيا براي هر جواني بود كه امروزه به واقعيت پيوسته و متأسفانه به يكي از موانع ازدواج براي بسياري از جوان‌ها تبديل شده است، زيرا برآورده كردن اين توقعات شايد تنها از عهده يك درصد از مردم جامعه بر‌بيايد، اما دخترخانم‌ها دوست‌ دارند سيندرلاي قصه‌ زندگي خود باشند و به انتظار پسر پادشاه با اسب سفيد، سال‌هاي سال ‌بنشينند و نتيجه اين انتظار بالا رفتن سن ازدواج در جامعه امروزي است.

جواناني كه بدون همسر پير مي‌شوند

يكي از شاخص‌هاي تشخيص سلامت جسمي و رواني افراد هر جامعه‌اي سن ازدواج است. وقتي سن ازدواج در جامعه‌اي بالا مي‌رود يا جوانان آن جامعه مجرد ماندن را به متأهل شدن ترجيح مي‌دهند، عوارض و عواقبي را به همراه دارد. يكي از مهم‌ترين عواقب آن افزايش نرخ انحرافات اخلاقي و بي‌بند و باري‌هاي جنسي در ميان جوانان است.

بررسي‌ها در مورد بالا رفتن سن ازدواج نشان مي‌دهد كه شرايط سخت اقتصادي، نداشتن تحصيلات كافي و مدنظر خانم‌ها، نبود كار و مسكن براي آقايان، شاخص‌ترين موارد بالا رفتن سن ازدواج است. وقتي سن ازدواج بالا مي‌رود معيارها نيز تغيير مي‌كند و اين تغيير شرايط انتخاب را نيز سخت‌تر مي‌كند.

تغيير سبك زندگي و الگوهاي رفتاري خانواده‌ها در سال‌هاي اخير، مانند تغيير در الگوي مصرف، نوع پوشاك، شيك و آراسته بودن، مسكن و شكل و شمايل آن و... نوعي رفاه را درجامعه ايجاد كرده است كه كار را براي جواناني كه مي‌خواهند تشكيل زندگي دهند دشوار كرده است. پسر جواني كه حقوق چنداني ندارد وقتي به مراسم پرخرج عروسي و هزينه‌هاي پس از آن فكر مي‌كند به اين نتيجه مي‌رسد كه فعلاً دست نگه‌دارد و هيچ اقدامي‌نكند. چرا؟ زيرا با توجه به تورم موجود در جامعه و فاصله‌زياد بين حقوق دريافتي و مخارج، اين كار براي آقاي داماد سخت و ناشدني است.

ادامه تحصيل در جوانان اين شبهه را براي آنان ايجاد كرده است كه ازدواج مانع پيشرفت در تحصيل و كسب موقعيت‌هاي اجتماعي است. خانم‌ها تصور مي‌كنند با ازدواج راه پيشرفت آنان بسته مي‌شود در حالي كه زنان زيادي هستند كه با وجود همسر و فرزند به درجات عالي تحصيلي رسيده‌اند و در جامعه نيز جايگاه ‌ويژه‌اي دارند.

بعضي از جوانان اعتقاد به زندگي آزاد دارند و از پذيرفتن مسئوليت تأهل شانه خالي مي‌كنند. آنها معتقدند ازدواج باعث ايجاد محدوديت در بسياري از خواسته‌ها و نيازهاي آنان مي‌شود، از اين رو، ترجيح مي‌دهند به شكل مجرد و آزاد زندگي كنند. اين گرايش نه تنها در بين پسران وجود دارد، بلكه برخي از دختران نيز ازدواج را نوعي محدوديت و موجب سلب آزادي‌هاي فردي خود مي‌دانند. در حالي كه اگر از فلسفه ‌ازدواج آگاهي كامل داشته باشند ديگر تصور نمي‌كنند ازدواج و فرزند داشتن مانع آزادي‌هاي فردي و پيشرفت‌هاي اجتماعي آنان است.

انحرافات اخلاقي و بي‌بندوباري‌هايي كه در جامعه امروزي شاهد آن هستيم شايد صد‌درصد از نتايج بالا رفتن سن ازدواج نباشد ولي يكي از عوامل مهم آن است. بالا رفتن ازدواج عوارض و عواقبي دارد كه مهم‌ترين آنها انحرافات اخلاقي است. تمايل جوانان به ازدواج سفيد، افزايش تعداد دختران فراري، ايجاد مشكلات روحي و رواني، خودكشي از ديگر عوارض بالا رفتن سن ازدواج است.

راه چاره چيست؟

راه چاره روشن است، هماني كه بارها گفته شده است. مسئولان فرهنگي و اجتماعي كشور بايد بيش از پيش به فكر چاره باشند زيرا جلوي فاجعه را از هرجا بگيريم غنيمت است. مسئولان با ايجاد زمينه رفاه اجتماعي و تسهيل ازدواج راه را براي جوانان هموار كنند. خانواده‌ها با اقدام به موقع براي ازدواج فرزندانشان و دست برداشتن از سختگيري‌هاي بي‌مورد، رسوم و سنت‌هاي غلط و انتظارات و توقعات نابجا از فرزندان، زمينه ازدواج به موقع آنها را فراهم نموده و به مسئوليت ديني و اخلاقي خود، عمل كنند.

مقام معظم رهبري ازدواج را يك امر مقدس مي‌داند و مي‌فرمايند: «ازدواج يك تقدسي دارد كه اين جنبه‌ قدسي را نبايد از آن گرفت. گرفتن جنبه‌ قدسي به همين كارهاي زشتي است كه متأسفانه در جامعه‌ ما رايج شده. اين مهريه‌هاي سنگين به خيال اينكه مي‌تواند پشتوانه‌ حفظ خانواده و حفظ زوجيت باشد، تعيين مي‌شود؛ در حالي كه اينجور نيست. يا همين تشريفات زائد ازدواج – خرج‌هاي زياد، مجالس متعدد - كه واقعاً انسان دلش مي‌گيرد وقتي مي‌شنود. اينها از آن مواردي است كه گفتمان‌سازي مي‌خواهد. خانم‌هاي مؤثر، آقايان مؤثر، اساتيد دانشگاه، روحانيون، به‌خصوص صدا و سيما و رسانه‌ها بايد در اين زمينه‌ها كار كنند؛ اين را از اين حالت بيرون بياورند.»

ازدواج آسان

در سال‌هاي اخير مؤسساتي راه‌اندازي شده‌اند با هدف ازدواج آسان. اين مؤسسات معمولاً از طرف خيرين و با هدف تشويق جوانان به ازدواج راه‌اندازي شده است.

اين مؤسسات با برعهده گرفتن تمام مراسم عروسي با نازل‌ترين قيمت از قبيل تزئين سفره عقد، آرايشگاه عروس، دسته گل و ماشين عروس، عكاسي و فيلمبرداري، تالار پذيرايي و موارد ديگر جوانان را در اين راه همراهي مي‌كنند. با ايجاد اين مؤسسات كار براي افرادي كه حتي توانايي برگزاري يك مهماني ساده را ندارند نيز بسيار آسان و ممكن شده است.

چقدر زيباست افرادي كه توانايي برگزاري مراسم مجلل و باشكوهي را دارند نيز با برگزاري يك مراسم ساده، فرهنگ برگزاري مراسم ساده ولي زيبا را در جامعه ترويج دهند و عادت زشت چشم و همچشمي را از جامعه پاك كنند. بايد از خود شروع كنيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر