کد خبر: 745658
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
پایتخت با عطرسیب به پیشواز محرم رفته است
نمایشگاه عکس عاشورایی و حج عاشورایی، حسینیه شهدای کربلا، بازسازی فضاهایی از کربلای حسینی برای انجام مراسم تعزیه خوانی، نقالی و پرده خوانی، غرفه رادیو و پختن سمنو و ... شور خاصی به فضای سیزدهمین نمایشگاه فرهنگی-عاشورایی عطرسیب بخشیده است؛ فضایی که خبر می دهد:«پایتخت با عطر سیب به پیشواز ماه محرم رفته است».

به گزارش ستاد خبری سیزدهمین نمایشگاه فرهنگی «عطر سیب»، برافراشته شدن پرچم های سیاه در سطح شهر، برپا شدن خیمه ها و داربست ها، سیاه پوش شدن مردم  و شور و حال مساجد و حسینیه ها همه نشان از تغییر حال و هوای شهر و شروع فصل تازه ای در میان مردم دارد؛ همه دل ها در انتظار محرم است. در پایتخت نیز همچون بسیاری از شهرهای دیگر شور و شعور حسینی جنس ویژه ای دارد؛ غوغای عاشورا و میثاق با خون شهیدان، شیفتگان و عاشقان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) را به استقبال از این روزهای پر برکت برده  تا امسال نیز مطابق رسوم سال های گذشته، شور حسین در قلب پایتخت طنین افکن شود.

اما این روزها، در بوستان ولایت تهران هم غلغله ای برپاست ... دور تا دور بوستان بنرهای بزرگی که هر کدام علامتی برای راهنمایی بازدید کنندگان نمایشگاه بزرگ فرهنگی «عطر سیب» محسوب می شود، نصب شده است. سالن های بزرگ متعددی برپا شده  و شهروندانی که عشق به سید و سالار شهیدان(ع)، از حضور و چهره هایشان هویداست، با اشتیاق طول سالن ها را می روند و برمی گردند و مشغول خرید اجناس و اقلام مورد نیاز خود هستند. این فضای فرهنگی هر سال از سوی شهرداری تهران برپا می شود و امسال نیز، ۲2 هزار هیات مذهبی در شهر تهران از تسهیلات این نمایشگاه بهره مند می شوند.

در بدو ورود به فضای نمایشگاه، نخستین سالنی که به چشم می خورد سالن محصولات فرهنگی است که متفاوت با سال های گذشته و برای نخستین بار به صورت مجزا برپا شده است. ارائه محصولات فرهنگی و نرم افزاری با نمادهای حسینی و با هدف دفاع از ارزش های عاشورایی و برپایی غرفه های ناشران و غرفه هایی چون حجاب و عفاف این سالن را با استقبال جوانان و نوجوانان بسیاری مواجه کرده است. حضور این ناشران که به چاپ و عرضه محصولات فرهنگی و کتاب هایی با موضوعات مذهبی می پردازند یکی از نقاط قوت این نمایشگاه فرهنگی است. وقتی از مسئول یکی از غرفه ها در مورد نمایشگاه و میزان رضایتشان می پرسم، می گوید: به هر حال ایجاد یک فضای فرهنگی نیازمند ارائه محصولات فرهنگی نیز است؛ امسال این افتخار نصیب ما شده که در نمایشگاه «عطر سیب» حضور پیدا کنیم و از این طریق به نوبه خود فرهنگ عاشورا را در میان اقشار جامعه به ویژه جوانان که امروز بیشتر از گذشته مورد هجوم افکار بیگانه هستند، رواج دهیم.

یکی از دیگر ناشران حاضر در این سالن در حالی که از فضا و مکان نمایشگاه اعلان رضایت می کند، می گوید: برپایی این نمایشگاه در فضای خلوت و در کنار یک اتوبان بدون ترافیک، یکی از تدابیری است که شهرداری لحاظ کرده و همین باعث ایجاد نظم در برپایی نمایشگاه  شده است. من سال های گذشته هم در این نمایشگاه حاضر شدم و به نظرم شرایط حاکم بر آن هر سال نسبت به سال های گذشته رشد و پیشرفت چشمگیری دارد.

وی می گوید: نمایشگاه از همین روزهای اول با استقبال خوب مردم مواجه شده و با توجه به تبلیغات خوبی که در رسانه ها شده است، مطمئناً تا پایان کار هم با همین روند روبرو خواهد بود.
خارج از سالن محصولات فرهنگی، فعالیت های متعددی مثل پخش یروشورهای مختلف، نمایشگاه عکس عاشورایی و حج عاشورایی، حسینیه شهدای کربلا، بازسازی فضاهایی از کربلای حسینی برای انجام مراسم تعزیه خوانی، نقالی و پرده خوانی، غرفه رادیو و پختن سمنو و ... شور خاصی به فضا بخشیده است. یکی از نکات مثبت نمایشگاه برخلاف برخی از نمایشگاه های دیگر، وجود دستگاه های سیار بانک شهر و یک پیشخوان شهرنت برای ارائه خدمات بانکی به غرفه‌داران و شرکت‌کنندگان حاضر در نمایشگاه است که کار خرید و فروش را برای بازدید کنندگان تسهیل می کند.

اما مقابل سالن محصولات فرهنگی، غرفه های دیگر نمایشگاه آماده حضور افرادی است که عموماً با چرخ دستی و به صورت گروهی در رفت و آمد هستند. تجهیزات آشپزخانه ای، وسایل الکترونیکی، تجهیزات صوتی و آشپزخانه ای، اقلام تبلیغاتی و پرچم و تجهیزات برقی و صنعتی هر کدام در سالن های جدا پذیرای مخاطبین هستند.

اما ظواهر امر نشان می دهد که غرفه های پوشاک که عرضه کننده پوشاک مختلف از جمله بلوزهایی با نوشته های متناسب با وقایع عاشورا، چادر، سربند، مقنعه و ... هستند، مورد بازدید و فروش خوبی قرار گرفته است. مسئول یکی از غرفه ها با اشاره به فروش رضایت بخشش طی این دو روز می گوید: به نظر من حضور در این نمایشگاه یک سود دو طرفه است. هم ما با استقبال بسیار خوب مشتریان و فروش مقبول مواجه هستیم و هم مشتریان می توانند از تخفیف بالای بیست تا سی درصد بهره مند شوند.

وی می گوید: این جا موقعیت مناسبی برای هیأت هاست تا بتوانند در کمترین زمان ممکن، نیازمندی های خود را تهیه کنند و دیگر لازم نیست وقت زیادی را صرف کنند؛ چرا که در این نمایشگاه همه چیز پیدا می شود و با توجه به شلوغی شهر به ویژه اطراف خیابان پانزده خرداد که مرکز تهیه این اقلام است، اصلاً جای نگرانی برای اتلاف وقت وجود ندارد.

او در خصوص قیمت محصولات می گوید: قیمت ها در این جا حتماً نسبت به بیرون ارزان تر است؛ ما که تخفیف خوبی برای مشتریان در نظر گرفته ایم و دوست داریم با ارائه محصول باکیفیت و قیمت مناسب در ثواب عزاداری های عاشورایی شریک باشم.

غرفه دار دیگری که در حال فروش پرچم های مختلف و زرکوب با شعارها و الفاظ عاشورایی است، معتقد است که به دور از بحث سود و زیان و مسائل مالی، این نمایشگاه می تواند تأثیر فرهنگی خوبی هم داشته باشد؛ به هر حال وقتی فضای بزرگ و مجهزی در سطح شهر برای تدارک عزاداری حسینی برگزار می شود یعنی همه ما اهل مکتب حسین (ع) و پیرو فرهنگ عاشورا و رشادت های امامان و ادامه دهنده آن هستیم.

وی ادامه می دهد: تبلیغات خوب و سرویس دهی های قابل توجه، ما را با استقبال خوبی مواجه کرده است و امیدواریم بتوانیم با در اختیار قرار دادن اقلام استاندارد، رضایت و حمایت مشتریانمان را جلب کنیم.

در این میان، زن میانسالی که در کنار در ورودی غرفه ایستاده وارد بحث می شود و با اشاره به حجم انبوه قند و شکر و چای چرخ دستی خود می گوید: این مسأله که تمامی مایحتاج آشپزخانه ای و آبدارخانه ای را می شود در یک جای مشخص و وسیع تهیه کرد واقعاً جای خوشحالی دارد؛ به ویژه که فضای خوبی نیز برای پارک ماشین ها در نظر گرفته شده و عبور و مرور را تسهیل کرده است.

خارج از این غرفه ها، صحنه های آشنای نمایشگاه های دیگر به چشم می خورد؛ خریدارانی که با عجله از این سو به آن سو می روند، کودکان سیاه پوشی که با اهالی هیأت و مسجد محل خود به خرید آمده اند، فعالان تجاری که در حال گپ و گفت و یا تبلیغ محصولات خود هستند و ...

سیزدهمین نمایشگاه بزرگ فرهنگی عطر سیب که با حضور شهردار تهران افتتاح شد، از ١٢ تا ٢٢ مهر ماه ١٣٩۴ از سوی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در محل بوستان بزرگ ولایت با حضور طیف گسترده ای از تولید کنندگان و توزیع کنندگان اصلی در زیر گروه‌های اقلام فرهنگی و تبلیغی، مواد غذایی، محصولات برقی و الکترونیکی، تجهیزات صوتی و تجهیزات آشپزخانه‌ای مورد نیاز هیأت‌ها، حسینیه‌ها، مساجد و کانون‌های مذهبی برپا شده و حضور عموم مردم در این نمایشگاه، آزاد است. این نمایشگاه هرروزه از ساعت ۹ الی ۱۹ آماده پذیرایی و ارائه خدمات به هیئات‌ مذهبی اعم از هیأت‌های دانشجویی و دانش‌آموزی و محلات و عموم بازدید کنندگان است. به امید دیدار همه عزاداران حسینی در نمایشگاه «عطر سیب».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار