کد خبر: 739483
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
گزارشي از نشست جامعه‌شناسي تبعات مذاكرات با غرب
چندي پيش نشست تخصصي «جامعه‏‌شناسي مذاكرات هسته‌‏اي با تأكيد بر پيامدهاي آن در حوزه عرفي‏ شدن» با حضور اساتيد و كارشناسان حوزه‌هاي مختلف در مركز رصد دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم برگزار شد.

به گزارش «جوان»، در اين نشست حجت‌‏الاسلام دكتر رهدار، حجت‏الاسلام دكتر مهدوي‏زادگان و دكتر پرويز اميني به ارائه بحث پرداختند.

دكتر احمد رهدار در ارائه خود، نخست به وجود ارتباط معنادار ميان تاريخ مذاكرات ايران و غرب با مذاكرات اخير اشاره كرد و گفت: «در مذاكرات يكي، دو سده اخير بين ايران و غرب، اساساً چيزي به نام اخلاق ديپلماسي بر مذاكرات حاكم نبوده است؛ بلكه چيزي كه براي طرف غربي مهم بوده، مفهومي به نام مصالح ملي بوده است.»

وي پس از بيان اين مطلب كه در تمامي مذاكرات دو قرن اخير، هيچ‏گاه طرف مذاكره‏كننده ايراني طرف واقعي مذاكرات نبوده است، مسئله اصلي را توازن قوا بين دول استعماري براي منطقه‏اي كه آن را ملك خود تلقي مي‏كردند دانست.

حجت‏الاسلام رهدار در ادامه تصريح كرد: حال بايد پرسش را درباره مذاكرات اينگونه طرح نمود كه آيا به يكباره روحيه و درك انسان غربي از اصالت خودش و غيراصيل‏بودن «غير» تغيير كرده است يا خير؟

اين محقق حوزه تاريخ و تمدن‏پژوهي با اشاره به طرح مسائل حاشيه‏اي در مذاكرات هسته‏اي اخير گفت: در هيچ مذاكره‏اي در تاريخ مذاكرات ايران و غرب، موضوع اصلي تا اين حد نسبت به مسائل ديگر حاشيه‏اي نبوده است... مسئله اين نيست كه حالا 10 سال انرژي هسته‏اي نداشته باشيم؛ مسئله حيث نمادين انرژي هسته‏اي است كه بيانگر استقلال ما، مقاومت ما، توانمندي ما و خيلي چيزهاي ديگر است؛ مهم‏ترين دستاورد غرب در توافق برجام اين است كه ايران را از برند مقاومت در برابر استكبار پايين آورد.

حجت‏الاسلام والمسلمين مهدوي‏زادگان نيز در اين نشست با بيان اينكه هر جامعه انقلابي يك اپوزيسيون دارد كه از متن قدرت به حاشيه رانده شده و تلاش مي‌كند كه وارد قدرت بشود توضيح داد كه با شكست اپوزيسيون انقلاب اسلامي در مدل فشار از پايين و چانه‏زني از بالا، اين مدل تبديل شد به فشار از بيرون، چانه‌زني از بالا؛ يعني قدرت‏هاي خارجي فشار بياورند كه دستگاه حاكمه در برابر قدرت اپوزيسيون تمكين كند. وي ادامه داد: اين فشار واردشده از بيرون، به يك حلقه ارتباطي براي انتقال به داخل نياز دارد و آن، وجود يك ديپلماسي خنثي است كه توانايي اين انتقال فشار را دارد. وي با طرح اين پرسش كه آيا گفتمان توسعه كه خودش را به عنوان رقيب گفتمان انقلاب اسلامي مطرح مي‏كند، با گفتمان توسعه در قبل از انقلاب تفاوتي پيدا كرده است يا نه؟ يكي از مصداق‏هاي قابل بررسي براي پاسخ به اين پرسش را توافق هسته‌اي دانست كه عقبه آن همان گفتمان توسعه است.

عضو هيئت‏علمي پژوهشگاه فرهنگ و علوم انساني ادامه داد: از زاويه جامعه‌شناسي سياسي معرفتي، اين پرسش مطرح است كه چرا جريان روشنفكري در مسئله حقوق هسته‌اي اينقدر كوتاه آمده است؟ آيا غير از اين است كه به تبعيت از غرب و مطابق خوشايندهاي غرب بحث از توسعه مي‌كند؟ اين مطلب نشان مي‌دهد كه ما يك جريان روشنفكري اصيلي نداريم.

دكتر پرويز اميني نيز در اين جلسه زمينه‌ها و بسترهاي توافق اخير هسته‏اي را تشريح نمود و اظهار داشت: از لحاظ اجتماعي در اواخر دولت قبل با يك نارضايتي اجتماعي روبه‌رو هستيم. از طرف ديگر با شرايطي كه در فرايند مدرنيزاسيون در كشور صورت گرفته بود، يك بدنه ايدئولوژيك اجتماعي به نفع ارزش‏هاي غربي شكل گرفته بود كه علاوه بر نارضايتي‏هاي اقتصادي، نارضايتي‏هاي فرهنگي و ايدئولوژيك هم داشتند. وي ادامه داد: مجموع نارضايتي‏هاي عمومي و نارضايتي‏هاي مضاعف اين بدنه اجتماعي تا حدي بود كه پيروزي دكتر روحاني در انتخابات ۹۲ به خاطر موضع راديكال تهاجمي در نفي و نقد وضع موجود در دولت قبل صورت گرفت.

نويسنده كتاب «تحليل نظري دولت يازدهم» در توضيح رويكرد دولت يازدهم گفت: دولت يازدهم ايده‏اي براي اداره كشور دارد كه متكي بر توسعه‏گرايي است كه عمدتاً ماهيت اقتصادي دارد و مسير آن را هم فرايند مدرنيزاسيون و تجربه كشورهاي غربي توسعه‏يافته مي‏داند. وي ادامه داد: براي اين دولت، مسئله هسته‏اي با هر پيشرفت علمي و فني‏اي كه داشته باشد، بيش از آنكه فرصت باشد تهديد است؛ چون در همگرايي و تعامل با غرب اختلال ايجاد كرده است؛ در نتيجه براي دولت اصل بر توافق بوده و محتواي توافق عامل ثانوي است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر