کد خبر: 728492
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
شهرونداني كه ميليارد‌ها تومان صرفه‌جويي مي‌كنند
زني تقريباً 40 ساله با لباس فرم مخصوص، در يكي از خيابان‌هاي اصلي غرب پايتخت، نزديك به يك جايگاه سوخت‌گيري كه محل تردد هزاران خودرو است، داخل اتاقك مخصوص نشسته و با حوصله در حال تفكيك زباله‌هاي خشك و انبار كردن آنها در جايگاه مخصوص پشت اتاقك است.
حسين گل‌محمدي

بانويي پس از سوخت‌گيري، مقابل اتاقك مي‌ايستد، از صندوق عقب چند كيسه بزرگ خارج مي‌كند و تحويل مسئول اتاقك مي‌دهد. مسئول اتاقك با حوصله محتويات كيسه‌ها را جدا و سپس وزن مي‌كند. به جايگاه پشت اتاقك مي‌رود و با كيسه‌اي پر از مواد شوينده برمي‌گردد. كيسه را با لبخند تحويل بانوي خودرو‌سوار مي‌دهد و او نيز با لبخندي بر لب از مسئول اتاقك تشكر مي‌كند. به همين سادگي، گام‌هايي ظاهراً كوچك، اما واقعاً بزرگ و مهم در چند حوزه برداشته مي‌شود. ضمن مرور اين گام‌ها، تمهيدات و شيوه‌هاي موجود براي مشاركت شهروندان در فرايند بازيافت و حفظ محيط‌زيست را مرور مي‌كنيم.

 

1) آن اتاقك، يكي از صدها غرفه بازيافت است كه در گوشه گوشه شهر مستقر و آماده دريافت زباله‌هاي خشك شهروندان است، زباله‌هايي از قبيل چوب، پلاستيك، نايلون، فلزات، كاغذ و كارتن كه قابليت بازيافت و استفاده مجدد دارند و تفكيك و بازگشت آنها به چرخه مصرف مي‌تواند موجب صرفه‌جويي‌هاي ميلياردي شود. ميليارد‌ها تومان پول كه مي‌تواند در اجراي پروژه‌هاي شهري و زيست‌محيطي صرف شود.

2) فرايند بازيافت به شكل اصولي خود، فرصتي براي ايجاد اشتغال براي هزاران نفر است و آن زن 40 ساله مسئول غرفه كه بي‌شك نان‌آور يك خانواده است، نمونه‌اي از هزاران شهروندي است كه از اين طريق امرار معاش مي‌كنند.

3) تفكيك زباله از مبدأ مهم‌ترين گام اين فرايند است. آن بانوي خودرو‌سوار يكي از ميليون‌ها بانوي خانواده‌هاي ايراني است كه با مديريت صحيح، زباله‌هاي ‌تر و خشك را در خانه از هم تفكيك مي‌كند و بدون شك اين رفتار زيباي زيست محيطي را به فرزندان خود نيز آموخته است. او در آشپزخانه منزلش دو سطل زباله دارد. سطلي مخصوص زباله‌هاي‌تر با كيسه مشكي و سطل ديگري مخصوص زباله‌هاي خشك با كيسه آبي. با تفكيك زباله از مبدأ توسط او، گام بلندي در حفظ محيط‌زيست برداشته مي‌شود، زيرا زباله‌هاي ‌تر به راحتي امحا و جذب طبيعت مي‌شوند، اما زباله‌هاي خشك در صورت تركيب با زباله‌هاي‌ تر، سال‌هاي سال در دل زمين مي‌مانند و اثرات زيست‌محيطي مخربي بر جاي مي‌گذارند. شهروندي كه با فرايند بازيافت و تفكيك زباله از مبدأ آشناست، بهترين نگهبان طبيعت است. او در عين حال به اقتصاد خانوار خود كمك مي‌كند زيرا با تحويل زباله‌هاي خشك به اتاقك‌هاي بازيافت، مي‌تواند مواد شوينده مصرفي خود را به صورت رايگان دريافت كند.

4) براي شهرونداني كه قصد كمك به محيط‌زيست و صرفه‌جويي‌هاي ميلياردي از طريق تفكيك زباله و رعايت اصول بازيافت را دارند همه چيز مهياست. در كلانشهر تهران به عنوان يكي از بزرگ‌ترين شهرهاي توليد‌كننده زباله در جهان، تمهيدات بسياري براي اين موضوع در نظر گرفته شده است. جالب است بدانيد علاوه بر وجود هزاران سطل زباله‌ تر و خشك در سطح شهر و وجود غرفه‌هاي بازيافت در گوشه‌گوشه پايتخت، 2 هزار مسجد نيز آماده دريافت زباله‌هاي خشك هستند و شهروندان مي‌توانند با تحويل زباله‌هاي خود به مساجد در ثوابي بزرگ نيز شريك شوند، زيرا متوليان مساجد با دريافت مواد شوينده رايگان در قبال ارائه زباله‌هاي خشك به واحدهاي بازيافت، به نحو بهتري مي‌توانند شرايط بهداشت و نظافت مسجد را فراهم كنند. تمهيد ديگر دريافت زباله‌هاي خشك دم در خانه و تحويل مواد شوينده رايگان است و به اين ترتيب فرايندي ساده و بدون زحمت براي شهروندان فراهم شده است.

5) «آسمان آبي، زمين پاك» عنوان شعار و طرح شهرداري تهران در حوزه ترويج فرهنگ محيط‌زيست از طريق شيوه‌هاي عملياتي و فرهنگي است. شيوه‌هاي عملياتي همان تمهيدات اجرايي است كه در سطور بالا گفته شد و روش‌هاي فرهنگي نيز، از طريق اجراي برنامه‌هاي فرهنگي هنري در فرهنگسراها، خانه‌هاي فرهنگ و سراهاي محله دنبال مي‌شود. در اين روش، شهروندان و به ويژه كودكان و نوجوانان از طريق كارگاه‌هاي آموزشي، برنامه‌هاي نمايشي، برگزاري مسابقات و... به شيوه‌هايي جذاب و غير‌مستقيم با اهميت حفظ محيط‌زيست و موضوع تفكيك زباله آشنا مي‌شوند. به اين ترتيب در دو عرصه زمينه‌هاي لازم براي انجام رفتار صحيح با زباله از سوي شهروندان فراهم شده است؛ اولي عرصه‌اي فرهنگي براي آشنايي با ضرورت، اهميت و نحوه درست رفتار با زباله و دومي عرصه‌اي اجرايي كه زمينه عمل به آموخته‌ها و رفتار درست در اين زمينه را فراهم مي‌سازد. بقيه ماجرا نيز به تصميم و اراده شهروندان بر‌مي‌گردد.

 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر