کد خبر: 727553
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱
ابتلای 2 درصد جمعیت استان به آسیب‌های اجتماعی:
مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی دو درصد جمعیت استان را دچار آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: 15 درصد جمعیت استان مشمول حمایت‌های توانبخشی بهزیستی هستند.

محسن ارشدزاده صبح امروز در جمع خبرنگاران از کمک بلاعوض بیش از 3 میلیارد تومانی این نهاد برای احداث و تامین انشعابات مسکن مددجویان در سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: کل رقمی که برای احداث مسکن در سال گذشته صرف کردیم یک میلیارد و 700 میلیون تومان کمک بلاعوض و اخذ امتیازات آب، برق، گاز، تلفن و عوارض به تعداد 2 هزار و 580 مورد و به ارزش ریالی یک میلیارد و 360 میلیون تومان بود.

وی افزود: در چند سال گذشته اکثر فعالیت‌های بهزیستی توسط مردم، خیران و موسسات خیریه انجام گرفته و دولت بیشتر نقش نظارتی را داشته است و این یعنی اجتماعی کردن خدمات بهزیستی.

ارشدزاده گفت: رویکرد دیگر بهزیستی انجام فعالیت‌ها و خدمات مربوطه در خانه‌ها است به این معنی که اخیرا تلاش‌هایی را صورت داده‌ایم که ویزیت معلولان، سالمندان، بیماران نخاعی و مراقبان آنها در منزل و کنار خانواده صورت می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی ادامه داد: در مجموع در بهزیستی استان 800 نفر پرسنل به طور مستقیم به انجام فعالیت می‌پردازند و در بیش از یک هزار و 450 موسسه خیریه غیردولتی وابسته به بهزیستی هم بیش از 5 هزار نفر نیروی عادی و متخصص، اشتغال دارند.

اعتبار 126 میلیارد تومانی بهزیستی استان طی سال گذشته

وی اظهار داشت: مجموع اعتبارات سال 93 برای جمعیت هدف بهزیستی استان 126 میلیارد تومان بود که از این میزان 22 میلیارد تومان اعتبار استانی، 44 میلیارد تومان اعتبار ملی، 13 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی کم بهره، 5 میلیارد تومان حمایت بیمه تامین اجتماعی و 42 میلیارد تومان نیز مشارکت نقدی برای خدمت رسانی به جمعیت هدف بوده است.

وی با بیان اینکه 9 پروژه عمرانی بهزیستی استان با مشارکت خیران و صرف هزینه بیش از 14 میلیارد تومانی در حال اجرا است، افزود: سال گذشته با صرف هزینه یک میلیارد تومانی 6 واحد از مراکز بهزیستی را بازسازی و مقاوم‌سازی کردیم.

15 درصد جمعیت استان مشمول حمایت‌های توانبخشی بهزیستی هستند

ارشدزاده ماموریت‌های بهزیستی را در چهار محور توانبخشی، امور اجتماعی، پیشگیری و مشارکت‌های مردمی طبقه‌بندی و اضافه کرد: 15 درصد جمعیت استان مشمول حمایت‌های توانبخشی بهزیستی هستند که از این رقم، 4.2 درصد معلولان، 9.8 درصد سالمندان بالای 60 سال و یک درصد نیز بیماران مزمن روانی هستند.

آذربایجان‌شرقی رتبه سوم مناسب‌سازی فضاهای عمومی برای معلولان

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در سال گذشته رتبه سوم کشوری را در حوزه مناسب‌سازی فضاهای عمومی برای معلولان به خود اختصاص دادیم و در تلاشیم در سال‌جاری این رتبه را ارتقاء دهیم.

وی اضافه کرد: در حوزه امور اجتماعی حمایت از زنان سرپرست خانوار و افراد از کار افتاده را به عهده داریم و در این زمینه 9 هزار و 500 خانوار را تحت پوشش قرار داده و به ارائه مستمری ماهیانه می‌پردازیم.

ارشدزاده خاطرنشان کرد: سال گذشته با انجام حمایت‌های اجتماعی مناسب برای مددجویان، 750 نفر از افراد قابل بازتوانی را توانمند و از چرخه حمایت‌های مستقیم بهزیستی خارج کردیم.

وی اضافه کرد: در بحث آسیب‌دیدگان اجتماعی خدمات سیار اورژانس اجتماعی، 3 مرکز ساماندهی کودکان خیابانی، خانه سلامت دختران و زنان و مرکز بازپروری دختران آسیب دیده فعال بوده و در سال گذشته 14 هزار و 300 نفر را تحت پوشش قرار دادیم.

2 درصد جمعیت استان دچار آسیب‌های اجتماعی هستند

وی با بیان اینکه دو درصد جمعیت استان  دچار آسیب‌های اجتماعی هستند افزود: بخش عمده آسیب‌های اجتماعی را به ترتیب طلاق با 40 درصد، اعتیاد 40 درصد، خودکشی پنج درصد، سرقت پنج درصد و سایر آسیب‌ها 10 درصد به خود اختصاص می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: 800 هزار نفر از جمعیت هدف را تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری از معلولیت قرار داده‌ایم که شامل معلولان مادرزادی و ژنتیکی، بیماران مبتلا به تنبلی چشم و غربالگری شنوایی نوزادان می‌شود.

ارشدزاده افزود: مشاوره و خدمات روانشناختی بهزیستی در 18 مرکز دولتی و 56 مرکز غیر دولتی انجام می‌شود و 57 هزار نفر از جمعیت استان از خدمات این مراکز بهره‌مند شده‌اند.

وی تصریح کرد: در بحث توانمندسازی مددجویان سال گذشته تعداد 7 هزار و 300 نفر را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار داده و بیش از 4 میلیارد و 500 میلیون تومان حق بیمه پرداخت کردیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر