کد خبر: 689530
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
وزیر اقتصاد روسیه ابراز امیدواری کرد قرارداد عرضه غلات و تجهیزات به ایران در ازای دریافت نفت به زودی امضا می‌شود.
ایسنا: وزیر اقتصاد روسیه ابراز امیدواری کرد قرارداد عرضه غلات و تجهیزات به ایران در ازای دریافت نفت به زودی امضا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری نووستی روسیه، آلکسی اولیوکایف وزیر اقتصاد روسیه گفت: قرارداد تهاتر نفت و کالا نه تنها غلات بلکه فهرست بلندی از کالاها را شامل می شود. ما انتظار داریم که این قرارداد در آینده نزدیک امضا شود.

رویترز در ماه ژانویه گزارش داد که تهران و مسکو در حال مذاکره در خصوص یک قرارداد تهاتر نفت و کالا به ارزش حداکثر 20 میلیارد دلار هستند که براساس آن مسکو روزانه 500 هزار بشکه از نفت ایران را در ازای صادرات کالاها و تجهیزات به ایران وارد خواهد کرد.

چنین توافقی ایران را قادر خواهد ساخت که صادرات نفت خود را به رغم تحریمهای بین‌المللی به شکل قابل توجهی افزایش دهد و از سوی دیگر اقتصاد راکد روسیه نیز تکان قابل توجهی خواهد خورد.

اما این قرارداد از سوی دیگر باعث تنش در روابط روسیه و غرب در برهه‌ای خواهد شد که به دلیل بحران اوکراین متزلزل شده است.

آمریکا به روسیه هشدار داده که قرارداد نفت در برابر کالا بر خلاف جریان گفتگوهای هسته‌ای بین قدرت‌های جهانی و ایران است و می تواند تحریمهای آمریکا را به دنبال داشته باشد.

وزارت اقتصاد روسیه در این زمینه اظهار نظری نکرده اما آنتوان سیلوانف وزیر دارایی روسیه در ماه آوریل اعلام کرد که مسکو در این خصوص تنها از تحریم های سازمان ملل تبعیت می‌کند و به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران توجهی ندارد.

اولیوکایف به زمان شروع تحویل غلات و تجهیزات به ایران اشاره نکرده اما گفت که مذاکرات در این زمینه در جریان است.

وی افزود: ‌روسیه در حال مذاکره برای عرضه تجهیزات صنعت نفت و گاز، ماشین‌آلات کشاورزی، خودرو، هواپیما و ژنراتورهای تولید برق به ایران است.

ایران و شش قدرت جهانی هفته گذشته مذاکرات خود برای حل بن بست هسته‌ای ایران را به مدت هفت ماه تمدید کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار